Knoopje in antenne

Even een heeel klein vraagje. :oops:

Om te voorkomen dat mijn antenne uit de ontvanger getrokken word, heb ik vlak tegen de ontvanger een knoopje in de antenne gemaakt. Zo trekt een elastiek de antenne stak langs de romp. De spanning komt op het knoopje te staan.

Kan dat knoopje, omdat het een spoeltje met een winding is, voor storing of minder ontvangst zorgen?

zolang je er geen metaal ' in ' het knoopje doet is het geen magneet en zal het weinig/geen effect hebben

Als trekontlasting voor een ontvangerantenne zie je allerlei manieren: een knoop in de draad, een stukje balsa of brandstofslang met gaatjes er in, een stukje van een servohevel en tenslotte m.i. de meest praktische: een kledings-knoop.

Voor de ontvangst heeft een knoop in de draad inderdaad vrijwel geen effect, zoals Ernst al opgeeft. In de praktijk blijkt echter wel, dat de isolatie op deze plaats vaak wat harder wordt dan in de rest van de draad en er meer kans op breuk ontstaat.

Het stukje draad tussen ontvanger en trekontlasting is overigens als regel de plaats, waar de antenne het eerste breekt bij motorkisten. Dit is niet alleen het gevolg van Murphy's law, maar simpelweg het gevolg van trillingen.

Heb het over een knoop zoals in een touwtje of over een knoop zoals op een overhemd zit?

Het nadeel van een touwtjesknoop vind ik dat je zo gemakkelijk een draadbreukje kunt veroorzaken, wat bij een overhemd-knoop minder snel gebeurt.
Een draadbreuk in de antenndraad zo dicht bij je ontvanger is al snel desastreus.

Groeten,
Gerben

Back