Knoppen van blokken, katrollen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bourgoitje, 27 jun 2020.

  1. Bourgoitje

    Bourgoitje

    Lid geworden:
    10 mrt 2019
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Kortrijk
    Kan iemand mij helpen met een tekening of uitleg hoe de blokken (enkele of dubbele ),katrollen en masttakels geknoopt zijn ik vind veel van hoe het vroeger was maar op schaal lijkt mij dit niet zo haalbaar.het is voor een zeilschip namelijk de cutty sark
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
  3. Bourgoitje

    Bourgoitje

    Lid geworden:
    10 mrt 2019
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Kortrijk
    Het is niet zozeer het tuigplan of zo dat ik bedoel het is meer hoe men de knoopjes legt om de blokken en dergelijke vast de maken aan de ra,s ,masten enz.Ik probeerde dit nu met een gewone platte knoop maar denk dat dit niet de juiste methode is
    M.v.g Franky
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Franky, Je zou het kunnen proberen met 2 halve steken en dan fixeren met CA-lijm. Je kunt ook een knoop in het eind van een lijn leggen en die klem laten lopen in een halve steek. Om iets ronds of een ra leg je een mastworp met een halve steek erop. Voor benaming en leggen van knopen even zoeken op schiemanswerk. Gr. Klaas.
     
  5. Bourgoitje

    Bourgoitje

    Lid geworden:
    10 mrt 2019
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Kortrijk
    Dank u wel ik zal dat even bekijken,ik denk altijd dat het ingewikkelde knopen moet zijn maar inderdaad met helve steken is het blijkbaar al genoeg .
    M.v.g Franky
     
  6. Bourgoitje

    Bourgoitje

    Lid geworden:
    10 mrt 2019
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Kortrijk
    Beste ik het uitgeprobeerd en de mastworp met halve steek zal het hem worden, lijkt me een mooi knoop voor de blokken .
    M.v.g Franky
     
  7. Wodkadrinker

    Wodkadrinker

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Rijswijk ZH

Deel Deze Pagina