KNRM John Deere 6520 - bruder ombouw

Waarom niet een los chassis er onder en daar vanuit op bouwen.

Als je geen diff of 2 motoren heb zal die alleen maar recht door willen

Waarom niet een los chassis er onder en daar vanuit op bouwen.

Als je geen diff of 2 motoren heb zal die alleen maar recht door willen
Hoi Arjan
Bedankt voor het meedenken.
Eerst maar je twee opmerking. Dat besef ik me. Daarom ook in het overzichtje van opties die ik bekeken heb een optie met 2worm-motoren, een optie met een diff en twee varianten met twee motoren en een haakse overbrenging.
Misschien was mijn tekst over de worm-variant niet duidelijk, maar ik ben wel degelijk uitgegaan van twee motoren en heb die ook ingetekend.

Dan je vraag, wat een goede vraag is.
Een paar dingen spelen mee. Ik heb hier op moment niet echt de tools om netjes metaal te bewerken. Dat kan wel elders, maar als het niet hoeft scheelt dat weer. Daarnaast ben ik niet perse een werkpaard aan het maken. Het gaat me vooral om het plaatje. Een los chassis eronder zal al snel zichtbaar zijn en als ik dat kan voorkomen/beperken is dat fjin.
Aan de andere kant. Als ik twee van die wormmotoren aan elkaar monteer heb ik al een complete achterbrug. Dan kan ik de rest daar wel weer aan op hangen. Dan lijkt me een chassis niet meer zo nodig.

Dat hoop ik, Cor.

Nog twee plaatjes als extra uitleg. De bovenste is het google sketchup-plaatje van de aandrijving met twee wormmotoren. Daaronder heb ik op het echte frame afgetekend hoe groot deze aandrijving is.
Dat wordt dus mooi verstopt lijkt me.

tractor_aandrijving.jpg

P1070101.jpg

Ze draaien de voorbanden meestal om af om recht af te slijten maar dan gebruik je de trekker alleen met transport. Op het land kun je dan net zo goed de 4wd uitzetten omdat de banden dan niks presteren

En idd waarom niet gewoon 2rb motoren dat is makkelijk en sterk en functioneel

Frank 2 rb passen niet in die jd naast elkaar.

Ieder zijn keus he.
Wel interessant om een andere bouw style te volgen

@massefrank1999, ArjanN,
sorry voor trage reactie, ik was even op vakantie.
idd, 2rb-motoren past niet in de Bruder 2000-serie modellen. Dan moet je een grotere 3000-serie pakken. Als iemand zoekt naar een makkelijke ombouw en geen eisen heeft qua model, dan zou ik dat zeker aanraden.

Een lijstje met alternatieven heb ik daarna denk ik redelijk uitgebreid besproken.

Ondertussen zijn de motoren binnen en kon ik beginnen met het maken van ruimte voor de motoren.
Dit is de tussenstand:
P1070328.jpg

Het is een beetje een gepruts, maar ik probeer zo weinig mogelijk plastic weg te zagen. Ik weet niet zo goed welke delen nodig/handig zijn bij het terug opbouwen en ook niet wat je allemaal ziet uiteindelijk. Better safe than sorry.

@massefrank1999, ArjanN,
sorry voor trage reactie, ik was even op vakantie.
idd, 2rb-motoren past niet in de Bruder 2000-serie modellen. Dan moet je een grotere 3000-serie pakken. Als iemand zoekt naar een makkelijke ombouw en geen eisen heeft qua model, dan zou ik dat zeker aanraden.

hie bedoel je qua model geen eisen heb.

in een 3000 serie zijn ze juist met de juiste onderdelen gewoon netjes weg te bouwen.

zelfs met een rb35 motor voor de Aandrijving van de vooras liggen ze niet eens in het zicht.....

voordeel met rb motoren is dat ze onverwoestbaar zijn.

ik heb bik al mijn trekker toch wel eisen. Maar modelbouw is consesies doen.

hie bedoel je qua model geen eisen heb.
Sorry, dat was wat onhandig geformuleerd. Ik bedoel eisen qua uiterlijk van het model.
Met dit project zit ik vast aan dit model en heb ik niet de 'vrijheid' om een 3000-serie te pakken.
Andere hebben deze specifieke eisen qua uiterlijk niet en kunnen dus andere eisen/wensen zwaarder laten wegen, zoals de ruimte.

Het uitzagen is natuurlijk niet helemaal precies.
De speling die het frame had tov de 'achterbrug' heb ik als volgt opgelost.

Eerst een balkje tussen de twee motoren ingeklemd. De motoren hebben aan beide kanten nokjes voor de assen die erin zitten. Met een paar gaten in het balkje om plaats te maken voor deze nokjes zit hij muurvast.
P1070336.jpg

Daarna een plaatje precies pas gezaagd voor het gat in het frame.
P1070335.jpg

Het spatbord is weer zo ontworpen dat de framedelen niet van elkaar af kunnen. Fascinerend hoe al die bruder-onderdelen in elkaar grijpen en elkaar vastklemmen.

P1070333.jpg

Ik heb wat werk verzet aan de voorkant van de tractor.

Zo was het eerst:
P1070338.jpg

Zoals je hier kan zien is het frame van de tractor een stuk smaller dan de motorkap.
104979066460921421777517270463662053718499o.jpg

Dus het frame in stukken gezaagd, net achter de tank en de trappetjes.
P1070340.jpg

Na een beetje zagen en vijlen lijkt het al beter.
P1070341.jpg

Nu nog even puzzelen hoe het weer aan elkaar gezet gaat worden.
En ook een extra balk maken waar het sleepoog in steekt.

Wordt vervolgd.

Twee blokjes gezaagd en aan elkaar geschroefd.
Aan de voorste zal het voorste stuk frame worden gelijmd. Dan kan het strak tegen elkaar geschroefd worden en blijft het ook demontabel.
P1070344.jpg

Proef passen
P1070346.jpg

Ondertussen ook begonnen met het verlengen van de spatborden.
P1070349.jpg

Daarvoor heb ik een plastic stripje heet gestookt, zodat het slap was en dit aan de binnenkant van het spatbord laten afkoelen. Dat stripje een stukje opgeschoven, zodat ik de verlenging heb met de juiste kromming.

Ik ben weer even terug van weggeweest. De tijd voor de hobby is een beetje schaars op het moment.

De ronde vormen van het spatbord bleken toch niet zo heel makkelijk. Het kosten een paar keer (gedeeltelijk) opnieuw beginnen voor een beetje tevreden was over de spatbordverlenging.
P1070402.jpg

Daarna verder gegaan met de vooras. Hier heb ik het verbindingspunt tussen de as en het frame gemaakt. Hiervoor heb ik een stuk gebruikt van de voorlader die bij de tractor zat. Het vroeg even de aandacht om dit bevestigingspunt onder een hoek aan te brengen, om de casterhoek van de stuurinrichting te creeren. De hoek moet ongeveer 12graden zijn.
P1070403.jpg

Nu alleen nog uitzoeken waar die as ook alweer moest. Door al het gesloop ben ik een beetje kwijt hoe ver die naar voren stond ;-)

Laatst bewerkt:
En weer verder.

Adapaters op de assen aangebracht. Hiervoor moest een klein beetje plastic weg, voor de juiste spoortbreedte.
P1070407.jpg

De wielen aangebracht. (de vooras staat nog los)
P1070410.jpg

Waarschijnlijk wil ik nog wel een keer mooiere banden (ook met de juiste breedte), maar voorlopig kan ik zo even verder.

Daarna de zaag gezet in de cabine. Alle spiegels en handrails verwijderd. Ook horen de achterstijlen niet dik en groen te zijn, dus die delen weggezaagd. Dat levert weer een gat op het spatbord. Het houd je bezig ;-)
P1070411.jpg

Bedankt voor het meedenken.
Een bootje in het water zetten, dat is het doel. Dus dat zal wel een zandstrandje worden. En verder een beetje indoor. Geen grote plannen.

Back