KNRM Koningin Juliana

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door zwrtw, 24 dec 2022.

  1. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dank je wel Arjen!
    Het model komt steeds dichter bij de voltooiing. Er kunnen nog wat details bij en hier en daar moeten er wat puntjes op de i. Mijn meest recente klus was de bedrading van de navigatielampen in de mast. Het echte schip heeft de bedrading met tie-raps vast zitten aan de mast:
    [​IMG]
    En dat kon ik imiteren door de bedrading bij het model vast te zetten met zwart naaigaren:
    [​IMG]

    En nog even een zijaanzicht van de echte...
    [​IMG]
    ...en het model:
    [​IMG]
     
    M@rcel, Jan Walpot, Arjen en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dit is echt klasse, prachtig gebouwd.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Subliem!
    Gr Bas
     
  4. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    Bedankt voor de complimenten!
     
  5. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    Vanochtend was het mooi weer, dus nog even de KJ in het water gelegd.
    Hieronder rustig varend. Uiterlijk is er afgelopen week weinig bijgekomen. Alleen een kleine mast net voor de uitlaat waar de échte KJ een bewakingscameraatje aan heeft zitten. Dat heb ik ook maar geïmiteerd. Ik heb vooral gewerkt aan de bedrading voor de verlichting en de radar. Dat werkt nu.
    [​IMG]

    Ik wilde vooral varen om een paar metingen te doen.
    [​IMG]

    Ik heb de snelheid gemeten m.b.v. een GPS ontvanger:
    één motor volle kracht (en de andere dus stilstaand; het is een tweemotorig schip) gaf een snelheid van 5,1 km/h.
    Met twee motoren volle kracht bedraagt de snelheid 5,6 km/h.
    De berekende rompsnelheid is 4,9 km/h.

    Ook heb ik het stroomverbruik (accustroom) gemeten:
    Eén motor volle kracht vrij varend: 1,9 A.
    Eén motor volle kracht waarbij het model vast wordt gehouden (dus geen snelheid t.o.v. het water) 2,1 A
    Twee motoren volle kracht vrij varend: 3,2 A
    Twee motoren volle kracht waarbij het model vast wordt gehouden 3,7 A.

    Ik had verwacht dat bij het model vasthouden, dat met twee motoren het stroomverbruik simpelweg het dubbele zou worden van de enkele motor. Ik had dus ongeveer 4,2 A verwacht. Het was 0,5A minder!
    En ook vrij varend kan je dus niet simpelweg er vanuit gaan dat het verbruik met twee motoren volle kracht het dubbele is dan van één motor op volle kracht.

    Mijn "wattmeter" is niet al te nauwkeuring en geeft ten opzichte van mijn multimeter wat te veel aan, maar de metingen waren reproduceerbaar. En het geeft wél een idee van het stroomverbruik.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2023
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als je vaart zakt de stroom. Hou je het model vast, dan vraagt dat meer vermogen.
    In het verleden metingen gedaan met mijn Robbe FL8 varend testbed. Maar voorzien van telemetrie van Jeti en SM Modellbau. GPS, spanning, stroom, astoerental. Celspanning.
    De resolutie van dat spul is zeer hoog.

    In een van mijn modelvliegers op elektrisch kan ik dat ook live. Geen dataopslag. Te oud type zender.
    Tijdens vliegen moet ik roepen on een voorlezer, of iemand even laten vliegen… hoop elektronica. En een hoop snoertjes.
    Maar het werkt.

    Kon ik mooi eens testen of een modeberekening uit de jaren 70 ook daadwerkelijk uitkwam. En het klopte als een busche…1 spook uit het verleden af kunnen vinken. Machtig mooi.

    Gr Bas
     
  7. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    "Als je vaart zakt de stroom. Hou je het model vast, dan vraagt dat meer vermogen." Dat vond ik wel logisch. Maar wat ik niet had verwacht: model vast houden, 1 motor 2,1A zelfde test met twee motoren 3,7A (en dus niet 2 x 2,1 = 4,2A). Dus ondanks het vasthouden van het model lijken de twee waterstromen van de schroeven elkaar te "helpen". Hierdoor wordt de stroom per motor minder.

    Dus als we naar de belasting per motor kijken (van hoog naar laag):
    2,1A bij model vast houden met één motor volle kracht,
    1,9A bij varend model met één motor volle kracht,
    3,7 / 2 = 1,85A bij model vast houden beide motoren volle kracht,
    3,2 / 2 = 1,6A bij varend model beide motoren volle kracht.

    Meten is weten. Het is inderdaad leuk om dit soort dingen te meten. Ik kan me voorstellen dat telemetrie dan geweldig is. Maar dat lukt mij niet met mijn "oldtimer" Robbe Terratop .
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb een Multipex Evo-9 uit 2003. Destijds synthesized en ieder FM kanaal op 40/41 instelbaar. Die later omgezet.

    Werkt nog steeds naar behoren.
    Maarrrr heb een Jeti module ingebouwd voor 2,4 Ghz. Sinds 2009. En dat geeft met een Jeti Mini Box toegang tot afleesbare telemetrie op de zender.
    In die periode vloog ik kort een F5B sport zwever. Met data loggers en alles gemeten. Om al lerend tot betere resultaten te komen. Jeti de eerste met een uitgebreide telemetrie optie en daarvoor ook alle sensoren leverbaar.

    Jeti zenders zijn thans erg prijzig geworden. In 2010 nog zeer betaalbaar, maar dacht, die Evo van Multiplex mag nog wel even. Heck! Het was praktischer geweest met dataopslag.

    Ik heb mijn motoren doorberekend via een modelvliegtuig calculator.
    Om een beter inzicht te krijgen in de prestaties van diverse motoren. En om uit een aantal opties te kunnen kiezen. Vooral op stroom en kv… toeren per volt, en vooral ook de aanloopstroom.

    Een digitale rembank dus. Om motoren en modelschroeven te kunnen testen op afmeting en spoed, bij benadering, de lucht dikker gemaakt door de factor die in de calculator zit, te verhogen tot een water-waarde. Plus de schroefas weerstand daarin geschat. Die weerstand is uit te rekenen overigens.

    Ik gebruik op de modellen speedschroeven van Graupner. Daarvan was bekend dat die doorgerekend waren… reeds in de vroege jaren ‘70. En een bujzonder hoog rendement hadden/hebben volgens de wetenschappen van toen op de Haagse Modelbootclub.

    Niet schaal voor de boten, maar gemikt op langst mogelijke vaarduur en 25% of meer oversnelheid.

    In de FL8 heb ik diverse combinaties borstelmotoren en reductiekasten gezet. Van stille tot krijsende. Zien wat het opleverde. In den beginne was het lastig meten. Geen GPS maar met stopwatch. En een dek met volt en amperemeters analoog en dan maar goed kijken bij het voorbij jassen. Maar 1 combi trok daarbij 7A per motor. Op 50 mm speedschroeven, spoed 1,6! 100W blokkeerstroom. Mabuchi 550’s. Met 7A hoogst mogelijke motor rendement gezet. En werden ook niet heet.
    Een Schnellboot romp, halfglijder wilde wel. Het moet over de 20kmh zijn geweest.

    Daarna for terug geschroefd. De online brushless calculator kwam in zicht en gaf daarmee horizon verbreding. eCalc.ch

    Thans brushless, op planetair, 3,3 op 1, en max 12kmh. Iets van 6,7 A totaal en 1,5 uur vaarduur voluit.
    Ga je op schaal varen, meen iets van 7 of 8, dan zakt de stroom fors.
    En kan je in de eeuwigheid amen varen.

    Model is nog steeds niet af. Maar dat komt door de absorptie van het verslavende modelvliegen… a-hum… en heb ik nog een DGzRS Graupner Reddingskruiser die af moet.
    3 motoren, sappelen stroom. Maar blokkeerstroom totaal is 1 kilowatt. Dat haal je nimmer. Maar de aanloopstroom is fractie hoger dan van een Monoperm, de helft zo klein. En in mijn stil, een planetair op de motor.
    Beetje straalturbine klinkt het wel. Dat moet dan maar.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2023
    zwrtw vindt dit leuk.
  9. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    Vandaag was ik met het model bij de reddingbootdag in Stellendam. De vrijwilligers van Stichting Reddingboot Koningin Juliana (en vele anderen) hebben het model kunnen zien nu deze bijna af is. Maar ik bleek een stommiteit te hebben uitgehaald: ik bleek m'n zender aan te hebben laten staan toen ik een dag eerder het model met zender e.d. in de auto had gezet en een laatste check had gedaan of alles naar behoren werkte. Dus was de accu van de zender leeg...
    Gelukkig bleek de stuurman van de échte KJ een universele Robbe lader thuis te hebben liggen. Die werd voor me opgehaald en na een uur laden kon er alsnog gevaren worden. Helemaal geweldig! De KNRM redt ook modelbouwers in nood :worship:

    [​IMG]
    Er was ook een collega modelbouwer die meerdere modellen mee had. Hij voer met het zusterschip, de Zeemanspot:
    [​IMG]
    Iemand van de Stichting Reddingboot Koningin Juliana heeft deze prachtige foto gemaakt van mijn model en het grote voorbeeld erachter:
    [​IMG]

    Ik heb ook nog gevaren op plekken waar wat meer golven waren. Dat gaf al mooie effecten met wat buiswater over het dek. Dat smaakt naar meer... Thuis gekomen heb ik voor zekerheid met de tuinslang het zout van het model gespoeld. Het was een geweldige dag. Mensen van de KNRM en Stichting KJ bedankt!
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2023
    Slopert, M@rcel, Jan Walpot en 12 anderen vinden dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Leuke update. Zout water vaart… toch wel bijzonder dapper hoor!
    Mooie foto’s, en een werkelijk schitterend uitgewerkt model.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2023
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Wat voor accu gebruik je?
    Kan het zijn dat je voltage met 2 motoren net iets verder daalt waardoor je maximale toerental iets lager blijft, het gevraagde vermogen van de schroeven en dus je Amperage wat lager blijven?
     
  12. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    @MicropropSport: Dank je wel!

    @Justus: De spanningsval zou inderdaad een verklaring kunnen zijn! Bedankt voor de suggestie. Ik gebruik Samsung INR 35 E 18650 cellen, 4S4P. Nominaal dus ca. 14,4 V en 14 Ah. Bij een stroom 2,1 A hebben we het over 0,15C ontlading. Bij 3,7A zitten we aan 0,26C. Das dat is nog steeds erg weinig. Ik vermoed dat dit bij deze accucellen geen grote verandering van spanning geeft.

    Elk pakketje van 4 cellen parallel heeft wel z'n eigen 10A zekering. Door 4 van deze pakketjes in serie te schakelen heb ik dus ineens 4 zekeringen in serie. Dat levert natuurlijk ook wat weerstand op met bijbehorende spanningsval. Maar er is meer wat enige weerstand heeft, zoals stekkerverbindingen, de FET van het pre-charge circuit e.d. Misschien moet ik er nog eens aan meten en dan wél naar de spanning kijken! Bedankt voor de tip, je hebt me aan het denken gezet.
     
  13. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Prachtig model geworden.
    Als je daar niet trots op bent word je nooit meer ergens trots op.
     
    zwrtw vindt dit leuk.
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik had niet gezien wat voor accu's je mee werkt en met die c-rates zou het mee moeten vallen inderdaad. In de vliegerij zoeken we meer de grens op eb is de spanningsval aanzienlijk en soms zelfs meegenomen in de propellorkeuze
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    De accu's in zo'n scheepje als dit hebben inderdaad niets te leiden. Ik laad de accu's ook slechts op tot 3,92V per cel (ongeveer 70% state of charge) en ontlaad ze hooguit tot 20% SOC. En zelfs met deze grenzen zou ik 2 uur lang constant volle kracht kunnen varen. Anders dan in jullie toepassing heeft het hier dus niets te leiden. Maar toch zal ik er t.z.t. weer wat aan gaan meten! Als ik tot nieuwe inzichten kom zal ik het melden...
     
    Gerrit-Jan en MicropropSport vinden dit leuk.
  16. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik ben bezig met de laatste details. Het schip kan aan de "walstroom" (in de rode cirkel):
    [​IMG]

    Ik heb een reddingshaak gemaakt. Zowel de bol op het eind van het rondhoud (een satéprikker) als het bolletje aan het eind van de haak is 5 minuten epoxy.
    [​IMG]

    En een schoorboom. (Volgens mij is het geen pikhaak gezien de vorm)
    [​IMG]

    De reddingshaak hangt aan stuurboord, de schoorboom aan bakboord aan de reling:
    [​IMG]

    Voorop de verschansing heeft het originele schip een logo van de ZHRM staan. Een ode aan de Zuid Hollandse Reddingsmaatschappij. Ik heb het nagemaakt op de computer en voorlopig op papier uitgeprint en tijdelijk (niet-watervast) vastgelijmd. Op die manier kan ik zien hoe het lijkt. Maar het moet nog een sticker gaan worden. Ik heb doorzichtige stickervellen besteld die met een laserprinter te bedrukken zouden moeten zijn. Ik ben benieuwd. (sorry voor de onscherpe foto m.b.t. het logo)
    [​IMG]
     
    Arjen, Jan Walpot, AvdH en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    Toen ik vandaag van het werk kwam, lagen de printbare transparante stickervellen in de brievenbus. Dus gelijk de computer en de (laser-)printer aan en proberen. Het valt beslist niet tegen! Het printen ging keurig. Als je echt met je nagel gaat krabben komt de inkt er wel vanaf. Om dat te voorkomen heb ik simpelweg nog een laagje transparante folie over de print geplakt. De folie werd verkocht als permanent en watervast. De tijd zal het leren!
    [​IMG]
     
    Arjen, MicropropSport, Marc w en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Werkelijk een prachtig mooi model geworden. :worship:
    In de categorie jeugdsentiment....
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2023
    zwrtw vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Strakker dan strak! Top!
     
  20. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Prachtig geworden en een mooie kopie !!
    Groet uit Stellendam
     

Deel Deze Pagina