Koeling door tunnel of romp

Inmiddels is de bouw van de Ultimate zo ver gevorderd dat de romp moet worden ingericht .
De vleugels en het stabilo zijn gereed voor bekleden ,de motor en het schot zijn in de romp gebouwd.
Al observerend bedacht ik mij dat er wel heel veel lucht door de romp wordt opgenomen . Twee uitlaten en de koellucht van de motor zullen de temperatuur in de romp behoorlijk doen stijgen .
Gaten maken is natuurlijk een manier ,aerodynanisch een ramp .
Wie heeft er ervaring met het door tunnels laten afstromen van uitlaatlucht en motorkoelingslucht .

Ed,

Ik maak eigenlijk altijd een tunnel. Voor de resopijpen een ronde buis waardoor de lucht heen gaat en waarin de pijp opgehangen wordt ( 2 in 1 doel dus). Voor dempers maak ik ook een tunneltje, gewoon uit balsa nadat ik de ophanging en plaats uitgedacht heb. Ik doe dit eigenlijk om twee redenen.
1) Uitlaat koelen is net zo belangrijk als het koelen van de motoer, alleen de lucht die dicht langs het te koelen object stroomt helpt mee, een tunnel geleid de inkomende lucht langs de uitlaat, dat is in mijn ogen dus beter dan de uitlat in een grote open ruimte leggen waar de koellucht overal heen kan.
2) Ik probeer zo min mogelijk rare luchtstromen in mijn romp te krijgen. Een grote opening van motorruimte naar romp kan wervelingen veroorzaken in de romp, op zich niet zo'n punt, ik persoonlijk ben echter bang voor 2 gevaren. a) rare stromingen rond de carburateur (welke in de romp zit) verstoren misschien de werking ervan. Er zit b.v een gat in een van de deksels, onder deze deksel moet eigenlijk een "nette" druk heersen welke overeenkomt met de inlaatdruk, de rare stromingen kunnen dit verstoren, lijkt mij niet goed. b) ik wil niet dat er rotzooi door mijn romp waait. Als je alles open houdt dan kan er vanalles je romp in komen, daar hou ik niet van, vandaar dat ik de motor/uitlaatruimte volledig scheid van de rompruimte.

Hier wat plaatjes van mijn Extra

Aanzicht vanaf de motor, je kunt net zien dat de uitlaat in een bak van 1.5mm balsa licht:
44%20uitlaat%20%2B%20tunnel.JPG

Aanzicht vanuit de romp. Dit was nog in de bouwfase. Ondertussen zit er een eindkap op deze "tunnel". Onder de uitlaat zit nu een sleufgat met lamellen. Deze lamellen zorgen voor een vacuum zodat de lucht eruit getrokken wordt.
46%20Tank%20inbouw.JPG

Succes,

Mark

Laatst bewerkt:
Met vliegtuigen en koeltunnels heb ik nagenoeg geen ervaring, maar in de computerwereld is koeling steeds belangrijker geworden en vanuit die optiek heb ik wel ervaring met tunnels.

Je uiteindelijke doelstelling zou moeten zijn om de lucht te leiden langs de plekken waar je het wil hebben, op zo'n manier dat het zo min mogelijk wervelt.

Daarom denk ik dat tunnels een goed idee zijn. Op die manier kun je de luchtstroom beter dirigeren en weet je zeker dat het op de plekken komt waar je het wil hebben. De wervelingen voorkom je het meest door te zorgen voor een grotere afvoer dan aanvoer, dus, bij vliegtuigen een grotere uitlaat dan inlaat. Bij computers plaats je een grotere ventilator bij de uitlaat.

Enige nadeel wat ik er aan zie, is gewicht. Om in mijn eigen straatje een voorbeeld te geven; ik denk niet dat je een 2m F3A kist 300 gram zwaarder moet maken met tunnels, dan is de oplossing erger dan de kwaal..

@Mark: ik zie aan de achterzijde twee siliconenslangen boven de uitlaat zitten, maar aan de voorzijde niet.. waar dienen die voor?

Gewicht.

Ik heb voor de tunnel om mijn uitlaat maxiamaal 1 plaat 1.5mm balsa gebruikt... De rest zoals het triplex spant en de silicone ophanging moet je hoe ban ook plaatsen.
Die 5 gram van het basla en de lijm zijn verwaarloosbaar in mijn ogen gezien de winst in zaken uit mijn vorige antwoord... Kortom, gewichtsisue is er IMHO niet.

Siliconen: Er zijn 3 stukken 2 boven en één onder, om de 120 graden zeg maar. Hierin hangt de uitlaat, de voorzijde heeft dat niet nodig, daar zit hij aan de motor, aangezien de motor kan trillen laat ik ook de uitlaat zo los mogelijk. Anders wordt mijn bocht te veel belast en scheurt deze uiteindelijk ergens.

mark

Heldere standpunten ik kan weer een stapje verder .
Ik ben inmiddels 3 tunnels aan het maken voor de 2 uitlaten .
Kan je mij een beetje meer informatie geven over de lamellen die een extra onderdruk maken?

Ed,

Dit is een foto van de site van F3AX.nl
ventilatieopeningkap.jpg

Hier zie je lamellen op een kap.
De lamello's kun je ook bij b.v. 3W krijgen.
mod_lueftung.jpg

ik heb zoiets onder de romp zitten.. Wat er gebeurt is dat de aanstromende lucht gedwongen wordt van de romp weg te buigen. Hierdoor ontstaat er een onderdruk, deze wordt dan opgeheven door de lucht die uit de motorkap\tunnel komt. Dit werkt beter dan gewoon een gat maken.

Succes

mark

Ik maak van een oud stukje dunne gfk een grote vacuümlip. Zodoende krijg je de onderdruk die mark beschrijft. Zelf een lip maken is makkelijker aan te passen aan de plaatselijke constructie, en de 3w roostertjes zijn erg klein.

Ik heb de 3W roostertjes ook niet toegepast. Een clubgenoot gaf mij tzt nog een goede tip. Bij de bouwmarkt (mn Fixet) hebben ze mooie roostertjes van van 50 x 50 mm.
Die heb ik er ingebouwd.

Back