koeling motor

Heb een koelfan geinstalleerd aan de achterzijde van de motor.
Nu vraag ik me af ... moet de fan blazen of juist de lucht afzuigen ?
full

Laatst bewerkt door een moderator:
De natuurlijke luchtstroom in de auto is van voor naar achter, en de fan moet dat makkelijker maken. dus de fan moet met de natuurlijke luchtstroom mee.

Klopt dat wel? Je wilt toch koele lucht op de motor blazen? Net zoals de ventilator op de regelaar dat doet?

Mvg
Marcel

Als het de achterkant is wat we zien, zit de fan goed, zoals gezegd moet je met de flow mee, dus de fan moet van de motor afzuigen.
Al betwijfel ik het of dit serieus goede resultaten oplevert, fan kan wel wat afzuigen maar er zit teveel ruimte tussen en te weinig oppervlakte waar lucht langs komt.
Ik denk dat een heatsink zonder fan meer effect heeft, deze hebben veel meer oppervlakte om warmte af te geven aan de lucht dat langs stroomt, met fan natuurlijk is het nog beter.

Ook is het beste voor een zogenaamde 'push-pull' configuratie, als er geen of weinig lucht in kan, gaat enkel een fan niet voor wonderen zorgen.
Dan moet er een raampje of grilletje uitgesneden worden, dan gaat het betere resultaten geven.
Mogelijk ook wat aan de achterkant, alles wat erin gaat moet er ook weer uit uiteindelijk.

En het belangrijkste, waarom extra koelen? ietwat overgeared of veel timing?
Want een extra heatsink, fan, of extra rijwind koelt voornamelijk de behuizing, de magneten zullen wel iets koeler worden maar ze zijn beduidend warmer dan de behuizing.
Beste oplossing is naar mijn mening anders gearen of afstellen, niet extern koelen.

In dit geval zal het inderdaad niet heel veel doen. De fan heeft geen tunnel om lucht uit aan te zuigen (windtunnel principe) en zal dan ook rondom lucht "happen" en niet echt een sterke flow veroorzaken die over de motor loopt. Ondanks de rijrichting denk ik dat hij blazend meer doet.

Ligt er ook aan hoe de lucht stroom in de body van de auto is, want als die ervoor zorgt dat er in de auto weinig lucht stroom is zal de fan niet tegengewerkt worden. Een heatsink rechtstreeks op de motor is een beter idee zoals al eerder wordt aangegeven. Je kunt de fan dan nog altijd daarop monteren mocht de temperatuur nog te hoog worden.

De enige manier om zeker te weten welke kant de fan op moet blazen en of die nut geeft is om in de 3 situaties na een sessie de temperatuur te meten.

- geen fan
- fan blazend
- fan zuigend

Dat laatste zal het inderdaad moeten worden denk ik .
Zal later dit jaar mijn bevindingen plaatsen !
Bedankt voor alle reacties.

Back