koeling van motor

• Topicstarter Topicstarter BigScaleBart
  • Startdatum Startdatum
Wat ook een optie is: voor een of twee tientjes heb je een on-board thermometer die actuele temperatuur en hoogste temperatuur weergeeft. Gebruik ik ook in mijn heli's Er zit maar een nadeel aan: je moet eerst weten wat een goede temperatuur is, aangezien de gemeten temperatuur erg afhankelijk is van de plek waar je de sensor plakt. De thermometertjes zijn op zich wel redelijk nauwkeurig: ik heb er drie, en bij gestopte motortjes gaan ze alledrie dezelfde (omgevings) temperatuur aanwijzen, Voordeel is, als je eenmaal weet wat goed is en wat niet, ben je niet afhankelijk van de tijd die er tussen je "snelle ronde" en het meten zit, want hij houd de hoogst gemeten temperatuur vast.

In de heli's was het leuk te weten hoe heet de boel werd, maar echt veel had ik er verder niet aan, want met vetter of armer zag ik wel grote temperatuurverschillen, maar geen grote verschillen in motorgedrag....

Groet, Bert

Wat Bert aanhaald is een hele goede manier. Robbe heeft hem in zijn collectie. Gebruik hem ook bij mijn heli , onthoud namelijk de hoogst waargenomen temperatuur. ( het valt nl niet mee om even snel tussendoor te meten. ) kost rond 25 euries. Ook voor de auto een super ding en weegt niet veel.
Henk

Daarbij je blindstaren op een temp metertje ? Er zijn motoren die graag een paar graden warmer of kouder willen lopen. Als je motor goed loopt en niet te schraal op top toeren en niet gaat inhouden na een minuut of 10: Leg gewoon je schroevendraaier in je bakkie en maak je niet volledig druk om de temp. Blijf tussentijds eventueel controleren met de spuug methode zodat je weet dat je temp hetzelfde blijft. Je kijkt een paar keer met temp gun weet welk bereik je dan zit even met spuug kijken waar het beging te koken en voila je hebt een indicatie voor altijd die betrouwbaarder is als een temp gun waar de batterijen van leeg kunnen gaan en vreselijk af kan gaan wijken.

Sommige motoren hebben geen enkel probleem met 130-140 graden.

Daarbij je blindstaren op een temp metertje ? Er zijn motoren die graag een paar graden warmer of kouder willen lopen. Als je motor goed loopt en niet te schraal op top toeren en niet gaat inhouden na een minuut of 10: Leg gewoon je schroevendraaier in je bakkie en maak je niet volledig druk om de temp. Blijf tussentijds eventueel controleren met de spuug methode zodat je weet dat je temp hetzelfde blijft. Je kijkt een paar keer met temp gun weet welk bereik je dan zit even met spuug kijken waar het beging te koken en voila je hebt een indicatie voor altijd die betrouwbaarder is als een temp gun waar de batterijen van leeg kunnen gaan en vreselijk af kan gaan wijken.

Sommige motoren hebben geen enkel probleem met 130-140 graden.

Dat was eigenlijk ook precies wat ik bedoelde. Je gaat je blindstaren op die temperatuur, terwijl je eigenlijk met die temperatuur zelf niks kan. Alleen als je weet welke temperatuur hij heeft als hij goed loopt, kun je hooguit zeggen "goh, hij is vandaag wat warmer/kouder als anders", meer eigenlijk niet. Vroeger stelde ik ook de motoren gewoon af op gehoor en loopgedrag. Dat gaat ook prima. En in geval van twijfel gewoon een tikje aan de vette kant houden. Dan maar iets minder snel. Die laatste km/u topsnelheid levert geen cent op, maar dat laatste tandje te krap kost wel een hoop centen!

Vet beginnen, langzaam schraler tot het goed loopt, en dan de zelfdiscipline op brengen om niet dat laatste drupje snelheid eruit te persen. Da's in mijn optiek nog steeds de beste methode. Goed, ik race dan wel niet, ik rij voor mijn plezier, maar volgens mij doen de meesten hier dat (want als ze raceten, dan stelden ze de vragen niet.....)

Groet, Bert

Probleem bij automotoren is dat wij met minder olie de meeste toeren eruit persen (40.000+ rpm) en daarbij de temperatuur een heel belangrijke factor is om in de gaten te houden want ga je iets te arm schiet je temperatuur omhoog. Bij boten en vliegtuigen zit je op veel meer olie en ook nog eens veel minder toeren waarbij bij iets te arm de smering gewaarborgd blijft en zo ook de temperatuur (welke ook nog eens een constantere koeling via water of prop kent).
Maar het klopt dat je niet vast moet pinnen op een temperatuur maar als je eenmaal een motor goed afgesteld hebt is het wel een aardige referentie.

Maar TS klaagde over de hitte met kap ondanks de gaten en de rijke loop, zijn gevoelsindicatie zal er dan ver naast zitten en is een thermometer een goede oplossing.

maar ik doe spuug op de bovenkant van de koelkop, welke rib is dat nou?
Associated zegt niets over een max. temperatuur, maar 120-130 graden zou denk ik toch wel redelijk heet genoeg zijn. Altans, toen ik vroeg hoe heet een force motor mocht worden werd er hier op het forum geantwoord met max.120 graden en kyosho max. 140

Het tellen van de ribben begint aan de onderkant, dicht bij de cilinder. Bovenop zal het de 6e of 7e rib zijn...

Elke temp tussen de 95 en 130 graden kan de juiste temperatuur zijn, maar pas nadat je meer dan één liter brandstof hebt gebruikt, dus als de motor goed ingelopen is.

Eet wel eerst je mond leeg voordat je een "spuugje " achter laat op je dure kopje.
Het riekt al snel naar steengril :p

maar ik doe spuug op de bovenkant van de koelkop, welke rib is dat nou?
Associated zegt niets over een max. temperatuur, maar 120-130 graden zou denk ik toch wel redelijk heet genoeg zijn. Altans, toen ik vroeg hoe heet een force motor mocht worden werd er hier op het forum geantwoord met max.120 graden en kyosho max. 140

Spuug op de koelkop moet in een paar tellen verdampen, als het sist is het zeker niet goed. Heb je al op AEforums gekeken? Daar is wel wat terug te vinden waar 1 persoon zei dat die bij het inlopen niet boven de 220 graden uit komt wat overeen komt met 100 graden celcius.

Maar heb je de motor ingelopen?
Als je te snel op scherp gaat zal ook de klemming een rol in de temperatuur spelen als ook een verkeerde keuze van plug en brandstof.

En ik denk dat de motor op een Asso geen Force of Kyosho is dus kan je dat ook niet vergelijken.

de motor is prima ingelopen, volgens het boekje. Hij word echt heet, je brand je vingers bijna als je spuug op je vingers hebt. Ik ga voorlopig maar eens zonder kap rijden, kijken hoe heet hij dan wordt

Zal je hem niet eens wat rijker proberen te zetten? Of een koudere plug erin? of een hogere % Nitro?

Overigens ook de spuug methode kan je bedriegen denk maar eens aan de L2g koelkoppen die met 2 a 3 ribben naar onderen hangen :).

@Bert mischien een extra shim onder de burnroom ook te hoge kompressie kan een probleem van hitte zijn. Overigens een motor is altijd HEET 40 graden voelt al als heet aan. Ik heb een hele goede temp meter en als ik mijn motoren voel (in dit geval E) schat ik zelf als ik voel dat hij wel 80 graden is ...... ga je meten (en ja deze gun wijkt zeker niet af) kom ik op wel hele 48 graden .....

Anyway beste is dus nu de oorzaak vinden van het heetlopen dit kunnen veel factoren zijn want ook een motor die te rijk staat kan te heet lopen!. Nog een ander veelvuldig probleem bij beginners: Naalden dusdanig tegen elkaar ingedraaid zodat boven arm is en onder mega rijk. De motor lijkt het dan gewoon goed te doen tot je lange stukken gaat rijden.

"Je brand je vingers" Je bedoelt dan waarschijnlijk dat het pijn doet aan je vingers binnen een paar seconden, of dat jeje vingers er max een 3 tellen kan ophouden ......

Dat zal dan tegen de 45 en de max 55 graden zijn...Daar ligt de pijngrens van de mens op de vingertoppen qua temperatuur...

Dus erg koud voor een motor.... Dus jouw heet kan soms erg koud zijn....

@Bert mischien een extra shim onder de burnroom ook te hoge kompressie kan een probleem van hitte zijn. Overigens een motor is altijd HEET 40 graden voelt al als heet aan. Ik heb een hele goede temp meter en als ik mijn motoren voel (in dit geval E) schat ik zelf als ik voel dat hij wel 80 graden is ...... ga je meten (en ja deze gun wijkt zeker niet af) kom ik op wel hele 48 graden ......

Het zou kunnen, maar ik ga normaal toch wel uit van een motor die just gefabriceerd is en uit de fabriek de juiste compressieverhouding heeft.
Tot nog toe in mijn hele leven maar een keer een motortje tegen gekomen (dit voorjaar, met mijn Zoom 450 IC) waarbij dit niet klopte, en ik wat van de kop af moest draaien in de draaibank.

Wat temperatuur betreft: Ik ben al mijn hele leven machinist, en weet echt wel ongeveer hoe heet iets aanvoelt. Ik voel vaak genoeg, en meet vaak genoeg, om te weten dat ik me daar niet zo snel in zal vergissen...

Groet, Bert

"Je brand je vingers" Je bedoelt dan waarschijnlijk dat het pijn doet aan je vingers binnen een paar seconden, of dat jeje vingers er max een 3 tellen kan ophouden ......

Dat zal dan tegen de 45 en de max 55 graden zijn...Daar ligt de pijngrens van de mens op de vingertoppen qua temperatuur...

Dus erg koud voor een motor.... Dus jouw heet kan soms erg koud zijn....
Maar water kookt bij 100 graden en als het water meteen wegtrekt en er waterdamp bij vrij komt lijkt het mij vrij heet voor zo'n motor

Back