Koelkast compressor

Ik kan het nog een keer herhalen:

Er zijn alternatieven beschreven.
Wat uiteindelijk iedereen doet, is aan hem zelf.

Willum
 
vacuümpomp

Als je dit ding als gebruikt
dan is de olie er (blijkbaar) uit?


Zoals ik schreef als tip hoe te demonteren.
Knip de leidinge door.
Met knippen knijp je de leidingen dicht.
De olie die er in zit moet er in blijven.

Er is speciale olie voor deze pompjes.
Ik vul de mijne bij met sae 10.

De pomp mag niet droog gaan lopen.
Loopt dan mogelijk vast of kan verbranden...


Denk aan je veiligheid en die van anderen.
Willum


Als je de leidingen knipt loopt er ook olie uit.
Je moet hem dan dichtknijpen zoals ze bij de vulleiding gedaan hebben maar dan kan je niet meer pompen want er is een invoer en uitgaande leiding.
Hoe me er niet aan vast maar volgens mij was de zwarte stalen leiding (die vanaf de radiator komt, dat ding achterop) de zuigleiding.
Daar staat dus geen of het minste druk op.
De andere dikkere koperen leiding is de persleiding, daar komt de druk op te staan die het gas de verdamper inspuit.

Het verlies aan olie ving ik op met een potje aan de persleiding, daar spettert de olie dan in.
Na vacumeren van 12 tot 24 uur liet ik dan de olie terugzuigen de compressor in.
Hij heeft echt maar heel weinig smering nodig, de membraampjes hebben niks nodig en het pompje ook minimaal.
Mijn compressor heeft zeker 30 sessies gedaan en dan soms 5 of 6 achter elkaar zonder olie bij te vullen.

Men is hier weer vreselijk dramatisch bezig..
Milieudelicten, veiligheid...
Er gaat heel weinig gas in een normale koelkast of vriezer.
Staat meestal op het label maar het zit tussen 20 en 50 gram.
Als je dan bedenkt hoeveel airco's van auto's na een paar jaar niet meer werken door een lek, waar vaak veel schadelijker gas in zit en ook grotere hoeveelheden, dan maakt een compressortje voor een modelbouwer niks uit.
Ik heb aan koelsystemen gewerkt waar een paar honderd gram koelmiddel in hoorde te zitten maar dat was gewoon verdwenen na een jaar of 2.
Lekkende motor, lekkende leiding.
En veiligheid.. als je niet met open vuur bij een leiding gaat zitten dan is er geen enkel gevaar.
Voor de zekerheid zou ik het buiten doen maar het gas op zich is ook niet giftig.
Ik reed soms met een 50 liter tank in de rondte in een gesloten bestelbusje.
En dat was allemaal STEK en goedgekeurd.

Gert Jan
 
Voordat je gaat slopen kan je ook kijken of de compressor wel aanloopt.
Dus thermostaat op de koudste stand zetten, stekker erin en dan aan de achterkant luisteren of voelen of de motor loopt.
Als ie niet loopt dan zou het nog een defecte thermostaat kunnen zijn, als ie alleen bromt dan kan je hem naar het grofvuil brengen, dan is de motor stuk.

Succes!

Gert Jan[/QUOTE]

De vriezer deed het nog prima, maar vanwege milieuoverweging vervang ik hem, omdat het blijkbaar beter is ze elke 15 jaar te vervangen.
 
Toch een ander merk destijds gekocht?
ffa3e59d2ccf33036ce785341288004a.jpg
 
Dat is niet de thermostaat maar de sensor.
Dan is ie electronisch gestuurd en niet mechanisch.
Dan word het gokken tussen welke kleuren kabel hij aanslaat.
En wat betreft vervangen na zoveel jaar.
Dat is een commercieel plaatje.
Het is slechter voor het milieu om een oude koelkast weg te gooien.
Het piepschuim stoot gassen uit, het nieuwe model kost energie aan metaal, stoot gassen uit bij het produceren van piepschuim.
Enige is dat ie waarschijnlijk zuiniger is in energieverbruik maar heel waarschijnlijk ook minder binnenruimte heeft.
Bij Bosch en Liebherr maakten ze van A modellen A++ door meer styropor te gebruiken waardoor de inhoud iets minder werd.
Maar mensen kijken daar niet naar.

GJ
 
Ff om te voorkomen dat een aantal hier nucleair gaan. De vriezer wordt vanwege het milieu vervangen. Volgens milieucentraal moet dit elke 15 jaar. Die van mij is tussen de 20 en 25 jaar oud, lang na het verbod van freon.
Vind het onzin en een 'milieudelict' om goede dingen op de schroot te gooien, lijkt me beter om daar wat mee te doen, tenzij we allemaal ook 'naar de klote' gaan van het nieuwe drijfgas?
Weet iemand (graag onderbouwd) of dat nieuwe drijfgas kwaad kan?

Jouw vriezer is zo oud dat er wel degelijk nog Ozonlaag onvriendelijke gassen in zitten. Ouder betekent "vóór het verbod, NIET "NA het verbod".
Als hij zo oud is stamt hij minstens uit de tijd van 134a en als je GJ zijn bericht leest zie je
Destijds gebruikten we R134a, dat was zogenaamd veilig en niet schadelijk.
Maar dat is later ook verboden
.
Maar het is zelfs heel goed mogelijk dat er nog gewoon iets van R12 in zat, die installaties zijn nog gewoon tot minstens 2000 opgeleverd. Ik heb er vorig jaar nog eentje die afgevuld was met R22 omgebouwd naar een wél toegestaan gas (453a als ik me niet vergis)

Dus gewoon NIET doen. Het is GEEN "milieudelict" om een goede vriezer op de schroot te gooien, want die dingen worden op verantwoordde wijze verwerkt (en als dat NIET gebeurt, is dat HUN verantwoordelijkheid, niet de jouwe).
 
Je moet hem dan dichtknijpen zoals ze bij de vulleiding gedaan hebben maar dan kan je niet meer pompen want er is een invoer en uitgaande leiding.
Hoe me er niet aan vast maar volgens mij was de zwarte stalen leiding (die vanaf de radiator komt, dat ding achterop) de zuigleiding.
Daar staat dus geen of het minste druk op.
Nee, dat is de persleiding. De compressor perst (heet) gas naar die "radiator" (feitelijk de condenser) waar het gas vloeibaar wordt. Van daar stroomt het via een expansie ventiel (vaak een simpel orifice, niet eens een echt regelend ventiel) naar de verdamper die zich in de koelkast bevind. Daar wordt de vloeistof weer gasvormig, en dat gas wordt afgezogen door de compressor. De leiding met de laagste druk is dus de leiding die vanaf de compressor naar "ergens in het inwendige van de koelkast" verdwijnt, maar dat is volkomen irrelevant: zolang het ding stilstaat is (na een uurtje stilstand) de druk overal gelijk.

Bij het doorknippen van de leidingen voorzichtig zijn want naast olie kan er ook vloeibaar koelmiddel uitkomen, en dat levert behoorlijk nare vrieswonden op als je het op je huid krijgt.
 
vanwege milieuoverweging vervang ik hem, omdat het blijkbaar beter is ze elke 15 jaar te vervangen.
En wat betreft vervangen na zoveel jaar.
Dat is een commercieel plaatje.
Het is slechter voor het milieu om een oude koelkast weg te gooien.
Of het echt slechter is voor het milieu om een oude koelkast weg te gooien is discutabel en hangt af van hoe degelijk een oude koelkast verwerkt wordt, maar het is inderdaad een commercieel plaatje. Ik heb dit voorjaar een oude vriezer weggedaan, en de nieuwe vriezer verbruikt minder dan een kwart van wat die oude verbruikte (met veel beter "resultaat" ook nog eens), dus achteraf had ik die oude vriezer tien jaar geleden al weg moeten doen, want dat ding vrat zoveel electriciteit dat ik zelfs met de "vooroorlogse" energieprijzen goedkoper uit zou zijn geweest als ik dat ding tien jaar geleden vervangen zou hebben.
 
Koelmotor

Het is jammer dat er geen verplichting is
aan te geven
welk koudemiddel
in jouw apparaat thuis zit.

Dan was het probleem opgelost.
Wand nu is het een probleem?

Veel modelbouwplezier,
Willum

Men kan een telefoontje of een mailtje wagen naar de producent met de vraag welk middel?
Daar ben ik zeer benieuwd naar.
 
Het is jammer dat er geen verplichting is
aan te geven
welk koudemiddel
in jouw apparaat thuis zit.

Ik ben er vrij zeker van dat dat wel degelijk een verplichting is, en altijd al geweest. Het stond zelfs op de ijswaterkraantjes (waterkoelers) die 30+ jaar geleden uitgeleverd werden
 
We hebben ut over "witgoed".
Apparatuur voor huishoudelijk gebruik.

Ik heb veel vriezers en koelkasten van binnen en buiten gezien.
Geen stickertjes met welk koudemiddel.

Je zou kunnen proberen te herleiden aan de hand van het typeplaatje.
Vaak laat het typeplaatje zien geschikt voor welk koudemiddel.
Motormerk en type herleiden naar middel.
Maar ook dat geeft geen garantie.
Leverancier bellen of mailen?

En dat voor een vacuümpomp?
Willum
 
Er staat op het label binnenin de kast welk middel erin zit en hoeveel.
Dat was bij Liebherr, Bosch en Siemens zo.
Het is zeker geen R12, dat werd niet meer in huishoudelijke apparaten gebruikt.
Ik begon ergens in 2002 bij Liebherr en toen was r134a verplicht en veilig verklaard voor het milieu.
In professionele installaties werd nog wel R12 gebruikt.
Wat betreft pers en zuigleiding, het is al zo lang geleden dus daarom zei ik, hang me er niet aan op.
Gas wordt in de verdamper gespoten, dat neemt de warmte op en geeft het via de radiator af.
Dat is het principe.

GJ
 
Milieucentraal:
voor het milieu eigenlijk altijd beter om een koelkast of vriezer van 10 jaar of ouder te vervangen door een nieuwe zuinige met een donkergroen energielabel.
Dit is eigenlijk de enige reden dat ik de vriezer vervang, verder ern prima apparaat inderdaad
 
Altijd, altijd, altijd. Hele dak ligt vol met zonnepanelen. Lever meer terug dan ik verbruik.

Zanussi ZV 120 RM uit 1999: 204 kWh per jaar
Zanussi ZUAN88ES uit 2022: 177 kWh per jaar (Energieklasse E)

Een snelle rekensom leert mij dat die 27 kWh op jaarbasis geen zoden aan de dijk zet.

Maar volg gerust blindelings domme adviezen van milieuclubs.
 
Laatst bewerkt:
Je kan koelkaten en vriezers alleen vergelijken als je ze gelijk gebruikt en ze in dezelfde ruimte staan.
Buitentemperatuur scheelt enorm, net als de belading.
Bij Bosch heb ik geleerd dat een koelkast minimaal 10 jaar mee moet gaan.
De techniek is niet veranderd, alleen het koelmedium, dat is slechter geworden dan toen ik daar werkte.
Dus moeten ze de kasten nu beter isoleren, dus minder binnenruimte.
De compressoren zijn nog steeds gelijk en verbruiken net zoveel als 10 jaar geleden.
Enige winst is de betere, lees electronische, aansturing die de temperatuur beter en preciezer regelt.

Ik had zelf een plasma TV, daar werd over gezegd dat ie stroom vreet.
Ik heb net een nieuwe Samsung Qled gekocht, 8 inch groter.
Verbruik van de led tv vind ik vrij hoog.
Dus mensen worden fabeltjes verteld.
Puur voor de commercie.
Als iedereen zijn oude spullen houd dan gaan de philipsen op de wereld kapot.

GJ
 
Back
Top