Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
vacuümpomp
Als je dit ding als gebruikt
dan is de olie er (blijkbaar) uit?
Zoals ik schreef als tip hoe te demonteren.
Knip de leidinge door.
Met knippen knijp je de leidingen dicht.
De olie die er in zit moet er in blijven.
Er is speciale olie voor deze pompjes.
Ik vul de mijne bij met sae 10.
De pomp mag niet droog gaan lopen.
Loopt dan mogelijk vast of kan verbranden...
Denk aan je veiligheid en die van anderen.
Willum
Heb je ook nog een normale onderbouwing, of maak je mensen gewoon graag zwart omdat ze anders denken?Het is en het blijft gewoon een milieudelict!
Ff om te voorkomen dat een aantal hier nucleair gaan. De vriezer wordt vanwege het milieu vervangen. Volgens milieucentraal moet dit elke 15 jaar. Die van mij is tussen de 20 en 25 jaar oud, lang na het verbod van freon.
Vind het onzin en een 'milieudelict' om goede dingen op de schroot te gooien, lijkt me beter om daar wat mee te doen, tenzij we allemaal ook 'naar de klote' gaan van het nieuwe drijfgas?
Weet iemand (graag onderbouwd) of dat nieuwe drijfgas kwaad kan?
.Destijds gebruikten we R134a, dat was zogenaamd veilig en niet schadelijk.
Maar dat is later ook verboden
Nee, dat is de persleiding. De compressor perst (heet) gas naar die "radiator" (feitelijk de condenser) waar het gas vloeibaar wordt. Van daar stroomt het via een expansie ventiel (vaak een simpel orifice, niet eens een echt regelend ventiel) naar de verdamper die zich in de koelkast bevind. Daar wordt de vloeistof weer gasvormig, en dat gas wordt afgezogen door de compressor. De leiding met de laagste druk is dus de leiding die vanaf de compressor naar "ergens in het inwendige van de koelkast" verdwijnt, maar dat is volkomen irrelevant: zolang het ding stilstaat is (na een uurtje stilstand) de druk overal gelijk.Je moet hem dan dichtknijpen zoals ze bij de vulleiding gedaan hebben maar dan kan je niet meer pompen want er is een invoer en uitgaande leiding.
Hoe me er niet aan vast maar volgens mij was de zwarte stalen leiding (die vanaf de radiator komt, dat ding achterop) de zuigleiding.
Daar staat dus geen of het minste druk op.
Heb je ook nog een normale onderbouwing, of maak je mensen gewoon graag zwart omdat ze anders denken?
vanwege milieuoverweging vervang ik hem, omdat het blijkbaar beter is ze elke 15 jaar te vervangen.
Of het echt slechter is voor het milieu om een oude koelkast weg te gooien is discutabel en hangt af van hoe degelijk een oude koelkast verwerkt wordt, maar het is inderdaad een commercieel plaatje. Ik heb dit voorjaar een oude vriezer weggedaan, en de nieuwe vriezer verbruikt minder dan een kwart van wat die oude verbruikte (met veel beter "resultaat" ook nog eens), dus achteraf had ik die oude vriezer tien jaar geleden al weg moeten doen, want dat ding vrat zoveel electriciteit dat ik zelfs met de "vooroorlogse" energieprijzen goedkoper uit zou zijn geweest als ik dat ding tien jaar geleden vervangen zou hebben.En wat betreft vervangen na zoveel jaar.
Dat is een commercieel plaatje.
Het is slechter voor het milieu om een oude koelkast weg te gooien.
Het is jammer dat er geen verplichting is
aan te geven
welk koudemiddel
in jouw apparaat thuis zit.
Toch een ander merk destijds gekocht?![]()