Koelkastpomp

480-1.jpg

Silent_Air_Compr_511e5139bb94d.jpg


ga gewoon op zoek naar een van bovenstaande modellen.

Je hebt er je leven lang plezier van.
Die van mij heb ik op een 20 liter tank gezet van zo'n herrie compressor.
Werkt al 25 jaar probleemloos.

Aan de zijkant van de pomp zit vaak een kijkglaasje waar je de olie moet kunnen zien.
Als dat er goed uit ziet en hij werkt goed kun je gerust een occasion kopen.

Ga niet zelf zitten klooien ,
de boel kan exploderen.

Vraag je ouders om subsidie,
is altijd goedkoper dan gebroken vensters of een afgebrand huis.
 
Zo een compressor heb ik dus ook.

Wat ik van plan ben is om er een pomp bij te plaatsen zodat de luchtopbrengst verhoogt wordt (meer liters per uur). Op die manier hoop ik een stille hvlp compressor te hebben.

Denken jullie dat dat kan? Kunnen twee pompen worden geschakeld met 1 drukschakelaar? Kunnen de drukleidingen gewoon serieel of moeten er terugslagkleppen tussen oid?
 
De vloeistof is olie.

En hij heeft de ''verkeerde'' leiding als eerst doorgeknipt.. als je eerst de uitlaatkant doorknipt, en daarna de inlaat, komt er geen olie uit..

Inlaat kant van de compressor zit nl ''open'' in het cartertje, dus komt de olie eruit zetten. de uitlaat kant zit vast aan de pomp binnenin dus die zal niks doen.
 
Hvlp staat voor High Volume Low Pressure. De huidige lakspuit werkt vaak met een relatief lage druk (rond de 40psi of 2 a 3 bar) en veel liters lucht per minuut (rond de 100 dacht ik).

Druk is dus niet echt een probleem. Luchtopbrengst wel want die stille compressoren brengen vak rond de 50 liter per minuut op. Daardoor blijft de pomp dus draaien en presteert de spuit niet optimaal. Bij continu draaien wordt de pomp nogal warm en vandaar dat ik dacht er een tweede bij te zetten. Om dus meer liters lucht per minuut ter beschikking te hebben.

Vraag is of dat ongestraft kan. Zowel elektrisch als druktechnisch. Ik heb geen idee hoe een in oliedraaiende pomp werkt, maar loop ik niet het risico dat de ene pomp de andere tegenwerkt in plaats van het tandje (sneller) te vullen? En, kan die drukschakelaar het aan denken jullie?

Hier een plaatje van de compressor die ik dus met een tweede pomp wil uitvoeren om de luchtopbrengst te verhogen.

apu3uner.jpg

uga7e7e6.jpg

geba5y4u.jpg
 
Uiteraard kan je twee pompen op één tank zetten (parallel).
Elkaar tegenwerken zullen ze niet als de leiding waarop ze samen uitkomen (die naar de tank gaat) de doorstroom van de beide pompen aankan.
Of de drukschakelaar het aankan kan je vinden op die schakelaar.
Contacten mogen een bepaald vermogen schakelen.

50 L/min vind ik wel een erg royale inschatting hoor.

En als jouw spuit rond de 100 zit is je nozle veel groter dan 0.5.
 
Ik wil voorlopig nog enkel kleine onderdelen vacuum krijgen, misschien erna nog wat vleugels. Die pompen die eerder genoemd werden zijn dik in de 500 euro. Dat wil ik niet uitgeven. Misschien later als ik heel goede resultaten blijk te hebben.
Ik zag dit hier Norgren Vacuümpomp M/58112/11 Materiaal Behuizing: aluminium geanodiseerd, staal: messing - in de Conrad online webshop | 000581262

Mij is onduidelijk of dat nu gewoon op 240 volt werkt?
Is dat voldoende of in ieder geval beter dan een koelkastpomp?
40 euro is nog te doen...
 
Dat is een venturie ding, daar heb je een serieuze compressor voor nodig, anders heel weinig onderdruk.
Als je kijkt naar de grafiek kan je bij 5 bar lucht een onderdruk maken van -0.8.
Is dan 0.2 bar. (0.0 is vacuüm)
Dan heb je nodig 80 liter per minuut. (in theorie en afhankelijk van de uitvoering)

Houd er rekening mee dat zuigercompressoren het niet fijn vinden lange tijd achter elkaar te draaien.
Neem dan een compressor die 200 liter kan maken, dat is dan ongeveer een pomp met een motor van 2 PK, als je de vuistregel wilt aanhouden van "maximum inschakelduur van 50%".
 
Ik heb inmiddels een vacuumpomp kunnen lenen. Niet echt specificaties van... Ik denk uit een tandartspraktijk. Ik ga gewoon beginnen morgen. Eerst nog kevlar halen en slang bij polyservice voordat ik morgen naar mijn werk ga. Ik laat me daar nog wat voorlichten. Vanavond na het werk naar de action. Gelukkig is het hele toestel wat ik ga bouwen een experiment...
 
Omdat ik niet eerder met vacuümtechnieken heb gewerkt snap ik eigenlijk niet waarom die pomp zoveel moet draaien. Is dat omdat het nooit lekdicht te krijgen is?

Als ik een flinke cilinder met water zou vullen en die leeg zou pompen (met de pomp aan de onderzijde) zou ik een behoorlijke onderdruk kunnen bereiken. Ik denk nog wel met een simpel ruitenwisserpompje.
 
dat dacht ik ook , ik met allerlei pompjes geëxperimenteerd , maar voor 0,8 bar vacuüm heb je echt een serieuze pomp nodig.

goed afgesloten hoeft de pomp maar weinig bij te klussen, de pomp die ik nu gebruik staat elk uur of zo een paar seconden aan.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top