Koelkastpomp

Wie heeft er nog een koelkast ouder dan 10 jaar?
Volgens mij is daarna de vuiligheid door minder schadelijke koudemiddelen vervangen en is het lozen voor die ene compressortoepassing niet zo slecht meer voor de ozonlaag.
Karkas? Dat blijft toch zeker grofvuil?
Lijkt me dat ze dat niet mogen weigeren.

:D Zo in mijn directe omgeving, kan ik je er een stuk of twintig aanwijzen...

Maar keer de vraag eens om: wie sloopt er een jonge koelkast die het nog doet? Ergo: vrijwel alle koelkasten waar je een compressor uit wilt slopen zijn oud, en bevatten mogelijk schadelijke stoffen.

Dat de moderne koelmiddelen niet meer schadelijk zouden zijn voor de ozonlaag is een fabeltje, ze zijn hooguit minder schadelijk. Ik ben ondanks alle moderne koelmiddelen nog steeds verplicht koelgassen te evacueren naar een afval-fles, en af te geven, en ik moet nog steeds iedere kilo verbruikt koelgas verantwoorden. M.a.w. het ruikt nog steeds niet naar bloemetjes....

Wat het karkas betreft: jazeker mogen vuilstortplaatsen dingen weigeren die "op niet-reglementaire wijze ontmanteld" zijn, of die op andere wijze niet op een vuilstort thuis horen.

Probeer bijvoorbeeld maar eens een lege brandblusser ergens in te leveren.... De vuilstort weigert ze, en de brandweer meestal ook.

Groet, Bert

Planck Frank, ik heb net de compressor aangesloten en hij werkt.
Stekker en schakeldraad laat ik er aan zitten, dan is het alleen een kwestie van schakelaar eraan zetten en stekker in het stopcontact.

Stuur maar even een PB waar je hem op wilt halen, ik rij regelmatig richting het zuiden van Nederland.

GJ

sja, ik heb thuis toevallig nog een oude vriezer staan, daar kan ik de pomp zo uit halen.
maar hoe moet ik dat doen, veilig??
heeft er iemand tips?
alvast bedankt

Ik heb ook een vraag over koelkastcompressors.
Als mijn compressor stopt(of, door de thermostaat aansluiting los te nemen, of door de steker uit het stopcontact te nemen)slaat hij niet meer direct aan, bij opnieuw inschakelen, staat dan alleen wat te "brommen"
Wacht ik +/- 30 seconden, dan draait ie normaal.
Is dat een beveiliging, en is dat te omzeilen?

Dan is de startcondensator aan het overlijden.

Voor de pompen, ga eens naar een koeltechnisch bedrijf. Die hebben er vaak n paar per week los.

ah, dus in die tijd is die condensator aan het opladen
maar als de pomp eenmaal aanstaat is die toch niet meer nodig?

het probleem waar ik nu vooral mee zit is het koelmiddel, kan ik gewoon een slangetje doorknippen en het spul opvangen in een kom? zoja, bij de in of uitgang van het koelmiddel?

oude vriezer
pomp uit halen.
maar hoe moet ik dat doen, veilig??

Je pleegt daarbij een milieudelict.
Ik neem aan dat je het koudemiddel niet gaat opvangen en dus gaat laten ontsnappen en een groter gat in de ozonlaag gaat laten komen.
Koude middel is vrij in de buitenlucht een gas en kan je dus alleen met een pomp uit de koelkast zuigen en in een gasfles persen.

Fout bezig!!

Afgewerkte olie gooi je toch ook niet in een straatkolk?

Koelkasten en vriezers hoor je in te leveren, zodat ze de koudemiddelen kunnen verwerken op een natuurvriendelijke manier.

Jou tips geven voor ontmanteling is dus aanzetten tot en meehelpen met het plegen van een strafbaar feit.

hoi,
dat is ook niet mijn bedoeling, daarom vraag ik het hier.
wat moet ik dan wel doen? of is iedereen die een koelkastpomp gebruikt als vacuumpomp illegaal en milieubelastend bezig?
mischien kan ik de leidingen dichtknijpen zodat al het koelmiddel in de diepvries kan blijven?

Ik heb ook een vraag over koelkastcompressors.
Als mijn compressor stopt(of, door de thermostaat aansluiting los te nemen, of door de steker uit het stopcontact te nemen)slaat hij niet meer direct aan, bij opnieuw inschakelen, staat dan alleen wat te "brommen"
Wacht ik +/- 30 seconden, dan draait ie normaal.
Is dat een beveiliging, en is dat te omzeilen?

Klopt, probeer het maar eens bij je koelkast, zal je hetzelfde zien.
Dat komt door de kopdruk.
Hij zal wel brommen maar niet doorlopen.
Als je 2 minuten wacht slaat hij wel aan, omdat de druk gezakt is, heeft helemaal niets met startcondensator of zo te maken.

Dan over het koelmiddel weg laten lopen..
Het ligt aan het koelmiddel of het redelijk schadelijk is of niet.
R12 is het bekende schadelijke freon.
Ik denk dat je nog weinig koelkasten tegenkomt waar R12 in zit.
Toen ik nog in de koeltechniek werkte kwamen we het alleen maar tegen bij grote professionele systemen.
Officieel moest het afgezogen worden en dan afgevoerd.
Maar in de praktijk was het: oeps, de leiding is lek.. tja, jammer, zit geen gas meer in.
En ik weet zeker dat het tegenwoordig nog zo gaat.

GJ

Je pleegt daarbij een milieudelict.
Ik neem aan dat je het koudemiddel niet gaat opvangen en dus gaat laten ontsnappen en een groter gat in de ozonlaag gaat laten komen.
Koude middel is vrij in de buitenlucht een gas en kan je dus alleen met een pomp uit de koelkast zuigen en in een gasfles persen.

Fout bezig!!

Afgewerkte olie gooi je toch ook in een straatkolk?

Koelkasten en vriezers hoor je in te leveren, zodat ze de koudemiddelen kunnen verwerken op een natuurvriendelijke manier.

Jou tips geven voor ontmanteling is dus aanzetten tot en meehelpen met het plegen van een strafbaar feit.

Olie in de staatkolk, verrek dat daar nog niet eerder aan gedacht heb.

Goed idee!!

Volgens mij vroeg Jorispicooz, hoe die het goed kon doen.
Misschien kan dat wel niet, misschien ook wel. Weet dat de groote vriezers bij mij op het werk ook wel eens lekken. Dat is niet bewust, zijn moderne dingen, en wordt dan weer aangevuld door het koelexpertbedrijf met een paar liter. Ja ja deze vriezers zijn groot!
Vind het een beetje vreemde reaktie

Ja ja deze vriezers zijn groot!
Vind het een beetje vreemde reaktie

Ik kan hier vandaan niet beoordelen waarom daar niet wordt gerepareerd.

Antwoord heeft GJ al gegeven.

Ik heb ook STEK, weet wat er kan en mag, maar om nu het particuliere geknoei ineens wel goed te keuren kan ik niet.

@GJVO;
Duidelijke verklaring, thnx!

Voor wat betreft het demonteren v d compressor;
Als ik zie in de automotive, hoe vaak het voorkomt dat een installatie leeg is, als gevolg van een lekke condensor, dan stroomt het koudemiddel ook zo de vrije natuur in.
Ik zeg natuurlijk niet, dat je daarom bij elke koelkast de leidingen moet gaan doorknippen... ;-)
En ja, ik heb ook STEK.....

Nette afvoer van dit koelmateriaal is lastig, lijkt lastig. Doch je zou wellicht navraag kunnen plegen bij wat airco installateurs. Auto of koelinstallaties algemeen. Bedrijven in deze tak van sport hebben afvoer systemen, opslag, regeneratie. Bij het autobedrijf waar ik met zekere regelmaat aan mijn stokoude schicht sleutel hebben zo ook een afvangsysteempje.

Wat milieu delicten betreft. Bij menig auto gaat wel eens een airco pomp stuk. Vastlopers op flenzen, de pomp zelf of lekke seals door ouderdom, of een leiding met een scheur door inroesten of metaalmoeheid. Niet te stuiten aantallen in de wereld wat dat betreft. Ook daar meeste R12 al vervangen.
Bij Mercedes was er ook weer een issue in Frankrijk omtrent de gebruikte stof in de auto's. De nieuwste stof is te brandbaar. Altijd wat met die stoffen...
Algemeen... Nederland is maar een nietig stadsstaatje van relatieve orde in deze wereld, doch alle kleine beetjes helpen. Geen troep in het nest. Houden zo.
De stoffen netjes laten afvoeren geeft altijd een beter gevoel.

Dat betere gevoel heb ik niet wanneer een strato-vulkaan weer een lading airosole SO2 de lucht in knettert met miljarden tonnen... :rolleyes:
Maar ja... da's natuur, ook al is het soms extreem heftig... is het klimaat een paar jaar van slag...

Groetjes Bas

Beste wensen voor 2014, alle lezertjes :pc:

Als je het echt officieel wil doen dan moet je met je oude (eventueel gevonden) koelkast naar een bedrijf wat koelinstallaties repareert, of in ieder geval een installateur met STEK.
Die kunnen het koelmiddel afpompen en opvangen in een cylinder.
Nadeel is dat afvoeren voor hun een hoop werk is (administratie, verklaringen hoeveel gram er uit het systeem kwam, etc) en hun ook geld kost.
Je zal dus voor je gratis gevonden pomp moeten betalen.
Als je dat wilt, prima.
Zelf heb ik altijd voor eigen gebruik, de leiding doorgeknipt en het gas weg laten stromen.
Het is het redelijk onschadelijke R134.
De olie ving ik op, dat is een minimale hoeveelheid maar die heb je ook weer nodig om je compressor een keer te smeren.
Als je als modelbouwer met PUR, Polyester, Epoxy, CA en dergelijke werkt dan vervuil je het milieu veel meer dan dat je een gram of 30 R134 weg laat stromen.

Nu zullen er wel wat "groenen" commentaar hebben maar zodra je aan modelbouw doet, ook, of misschien zelfs in het bijzonder, electrovliegen, dan belast je het milieu.
Dat is het nadeel van een hobby, van het aanwezig zijn op deze aarde.

GJ

Als je 2 minuten wacht slaat hij wel aan, omdat de druk gezakt is, heeft helemaal niets met startcondensator of zo te maken.

Zeker wel, die condensator zorgt voor de startrichting! Als ie blijft brommen start ie domweg niet. Ik had exact hetzelfde, condensator vervangen, weg probleem. Dit kan zich idd voordoen icm wat druk op de uitgang omdat er dan gewoon niet genoeg kracht is om de eerste slag te maken.

Sorry Anko, maar de kans dat dat het is is zo klein.
En op een hoop pompen zit niet eens meer een condensator, daar zit een hulpwikkeling op die de condensator overbodig maakt.
99% zeker dat het de kopdruk is.
Gewoon een kwestie van proberen.
Aanzetten, slaat ie niet aan, dan uitzetten en na een minuut of 2 weer aanzetten.
Slaat ie na een minuut of 2 nog niet aan, dan kan je eens naar de condensator gaan kijken.

GJ

zojuist heb ik ook de leidingen van de koelkast doorgeknipt, tot mijn verbazing kwam er een vloeistof uit, is dat olie(dat mischien door de druk van het gas eruit komt) of is dat het koelmiddel?

De vloeistof is olie.
Koelmiddel is een gas, dat hoor je alleen maar sizzen (en is best wel brandbaar!).
Als je de compressor aan zou zetten dan spuit ie ook olie, dus even rekening mee houden.
Neem een leeg potje Hak of zo, prik 2 gaatjes in het deksel.
Het ene gaatje laat je de leiding uit de compressor ingaan, het andere gaatje laat je open zodat hij zijn druk kwijt kan.
Je vangt dan de olie op zonder dat je hele kamer onder de olie zit.
Als je niet weet wat de aanzuig en de persleiding is, neem dan voor de zekerheid 2 potjes, voor elke leiding 1.

GJ

Back