Koelvin vervangen

Vandaag de motor uit mijn Raptor 50 gehaald om wat schoon te maken en te vervangen. Toen ik toch bezig was, zag ik dat ik ook nog een Quick UK Koelvin had liggen, dus deze wil ik ook graag installeren.

Helaas is dat ietsje lastiger dan gedacht, de originele koelvin (plastic) wil namelijk niet van de crankshaft af.... Het moertje dat erop zit is wel al los..

Wat doe ik verkeerd?

Te weinig kracht gebruiken !!!
Zorg dat je de krukas goed blokkeert , doe dat door bijv een tandeborstel met de steel in de opening waar de carb inzit . of gebruik een crancktool om m te blokkeren .
Pak een goede dikke doek of handschoen en draai de fin eraf . is gewoon linksom los !!
Maak de schroefdraad goed schoon daarna , monteer de nieuwe fin eventueel met een KLEIN beetje locktite en draai die eveneens GOED vast , de moer is om te borgen dus locktite die ook effuh .
Als je anders een klein hobbybrandertje hebt of gassoldeerbout waar ook een vlam uit kan komen stook je voorzichtig de schroefdraad die uit de fin steekt warm , locktit laat los met warmte , dat scheelt ook enorm !!
succes.

Euhm... damn.
Volgens mij laat ik hem voorlopig maar ff zitten, want het enige wat ik er nu veranderd is, is dat mijn tandenborstel een stukkie kleiner is...
Of heeft iemand toevallig stap-voor-stap foto's liggen van hoe zoiets moet?

Zo niet, dan ga ik dit 13 april wel proberen te doen onder toezicht van Roel etc.

Anders moet je kijken voor een crancklocktool , dat stop je achterin de motor en die blokkeert de krukas .
Dan zit ie bij jou wel erg vast !!!

Advies. Gebruik zo één zoals eddie ook al aangeeft en niet die die door je gloeiplug opening gaat anders heb je straks wellicht ook nog een gat in je zuiger.

TCrankLock2.jpg

Back