Kogellagers schoonmaken en ander onderhoud

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Okan, 28 nov 2010.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik kwam deze tegen:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mischien dat dit niet voor alle auto's geld, maar ik vind smeren en schoonmaken van lagers nogal overdreven/onnodig....

    In mijn Marder zitten in totaal iets van 12 kogellagers, allemaal RS (kunststof afdichting).
    Zolang die afdichtingen in orde zijn, zal het lager ook in orde zijn. Zodra er vuil in de lagers zit, houd dat in dat de seals niet meer goed zijn, en dan kun je schoonmaken en smeren wat je wilt, er zal binnen de kortste keren wéér vuil in zitten.
    Wat ik doe is voelen of de lagers nog soepel lopen (teken dat er geen vuil in zit) en zoveel mogelijk gras en zand bij de lagers wegborstelen (want dat beschadig de seals). Meer niet!

    Zodra een lager niet meer goed loopt, gewoon vervangen. Bij de modelbouwzaak kost zo'n ding mischien 5 Euro (weet ik niet, daar koop ik ze nooit) maar bij de landbouwmechanisatie zaken die je overal in het land hebt, kosten ze hooguit 2,50 per stuk of zo.
    Voor die paar tientjes op jaarbasis ga ik niet iedere keer zitten poetsen en schoonmaken met smeermiddeltjes die duurder zijn dan de lagers die je ermee wilt redden.... Wat je eventueel nog kunt doen: per wiel zitten twee lagers naast elkaar. Alleen de buitenste seals krijgen het zwaar, de binnenste seals blijven immers schoon? Dus als je weet hoe lang die het ongeveer uithouden, kun je nog een keer bijtijds de lagers omdraaien
    en de levensduur van je lagers verdubbelen. Ik ben hier meestal te laat voor....:D:D:D

    De dogbones heb ik allang uit die wagen gegooid en vervangen voor homokineten met rubber hoezen. Loopt beter en soepeler, rammelt minder bij het rijden. Kost een paar centen, maar is uiteindelijk goedkoper dan regelmatig dogbones en cups vervangen. Uitgesleten dogbones en cups belasten lagers ook zwaarder, dus ook in dat opzicht een goed idee. Ook hier geldt: de rubber hoes in de gaten houden, en vervangen voordat hij kapot gaat. Ook dat valt reuze mee, er zitten maar 4 van die hoezen op (kosten 16 Euro totaal) en eigenlijk alleen de twee hoezen bij de wielen gaan wel eens kapot, maar dat hangt heel erg af van waar je rijd. Zolang er geen steentjes of takjes liggen op je baan, blijven ze best lang heel. En gaat er eens eentje kapot, dan even de homokineet goed uitspoelen met remmenreiniger, voldouwen met gewoon kogellagervet (gewoon vol, niet zoals een kogellager maar een beetje vet) en een nieuwe hoes erom... Klaar!
    Waarom vol? als je hoes kapot gaat, zal het vet naar buiten willen en het vuil tegenhouden. Dat red de homokineet tijdelijk, mits je er daarna niet mee door blijft rijden. Zit de homokineet niet vol, dan zal bij kapotte hoes gelijk vuil naar binnen komen en het vet in slijppasta veranderen. Dan is de schade al gedaan voordat je de kapotte hoes opmerkt....

    Ik ben weliswaar maar een gewone hobbyrijder, maar voor mij werkt dit prima!

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2011
  3. mickietjuh

    mickietjuh

    Lid geworden:
    6 jul 2009
    Berichten:
    815
    ball bearing is kogellager:

    Google Translate
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Okan

    Okan

    Lid geworden:
    25 apr 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Rotterdam
    Geen zorgen, dat wist ik ook maar toch bedankt.
    Maar ook dat je dikke grease niet moest gebruiken voor high speed lagers;)
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2011
  5. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Teflon basis is goed om 2 grote vlakken over elkaar heen te laten schuiven, zoals bv zuiger en zuigerwand van een verbrandingmotor, toevoegingen in motorolie (bekend van bv teleshopping reclames) bevatte vaak teflon. Soms wordt het ook wel in grote low-rev lagers gebruikt (fiets balhoofden, enz) nadeel: neemt vuil op en later is het lager niet gemakkelijk meer te reinigen omdat weinig zuren of andere oplosmiddel hier geen vat op hebben. Het zit soms ook in bep. Autowaxxen, hier zijn autospuiters ook niet echt blij mee. Middelen zoals Rain-X oid bevatten ook vaak teflon deeltjes waardoor het glas oppervlak zo glad wordt dat regenwater er gemakkelijk vanaf “rolt”!

    Ervaringen bij onderhoudmonteurs zijn veelal ook teleurstellend wbt smeren van lagers, lagers in een gesloten circuit bv een motor, dus gecombineerd met motorolie, is een stuk effectiever.
     
  6. Gifkikkertje

    Gifkikkertje Guest

    Nu heb ik ook even vraag over kogellagers.

    Hoe krijg je die dingen eruit?
    We hebben een Rusty met aluminium ashouders aan de voor en achterzijde.
    Maar hoe krijgen we die kogellagers eruit?
    Wie heeft er goede tip voor mij?

    gr Imke en John
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    De as eruit halen en kan je zo met een schroevendraaier van binnenuit het lager eruit drukken.
     
  8. superboe

    superboe

    Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Berichten:
    721
    Locatie:
    middelharnis (ZH)
    wel op de stalen rand van de lager drukken niet op het midden dus. anders sloop je ze. waarschijnlijk had je dat zelf al wel verzonnen maar je kan het maar zeker weten :)
     
  9. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Schoonmaken van lagers doe ik met dit spul:
    [​IMG]
    Het werkt het beste van alles wat ik heb geprobeerd. Gewone electric cleaner of andere isopropanol werkt ook alhoewel het iets minder oplost.

    stalen seal: gewoon met het tuitje op de seal spuiten en het vuil druipt er aan de andere kant uit
    teflon/rubber seal: voorzichtig met een ultradun schroevedraaiertje of hobbymesje het seal eraf wippen en dan vol spuiten.

    Het spul lost enorm goed op en door de kracht van het tuitje spuit je al het vuil eruit.

    Omdat het spul zeer vluchtig is kan je bijna meteen weer greasen.

    Daar gebruik ik het al eerder bepsproken Sin voor van Acer.
    [​IMG]
    Het spul is ook echt zo goed als ze beweren. De lagers lopen enorm soepel en blijven dat ook doen. Ik gebruik het zelfs voor al mijn nieuwe lagers en de verbetering is gegantisch t.o.v. het gewone vet. Zo'n piepklein flesje gaat echt nooit leeg omdat je maar heel weinig nodig hebt.

    Ja, ik maak al mijn RVS lagers schoon en zeker mijn keramische. Deze kosten toch al snel 15-20 euro per stuk (de grotere) Dan wil je ze wel schoonmaken.
    Op tijd schoonmaken is voor gewoon stalen lagers natuurlijk erg belangrijk anders gaan ze roesten (vandaar liever RVS)

    links een oud roetig lager, in het midden een net schoongemaakt en gesinned RVS lager, rechts een schoongemaakt keramisch lager (nog geen lube)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2011

Deel Deze Pagina