Kogellagers Tunen hoe???

• Topicstarter Topicstarter The_beyonder
  • Startdatum Startdatum
T

The_beyonder

Guest
Ik wilde op de volgende manier mijn kogellagers gaan tunen maar heb nog wel een paar vragen daarover:

Lagers in bmi cleaningtank met wasbenzine schoonmaken, uur of 2 laten trillen;
druppeltje One-way lube van Serpent om te smeren.

Mijn vragen:
1. ik heb kogellagers met kunstof afdichtring, moet ik aan 1 kant van zo'n lager een ring verwijderen en zoja hoe en krijg ik die afsluitring er wel weer in dan?
2. Wat wil one-way bearing eigenlijk zeggen, zijn dat gewoon standaard lagers?
3. Om de hoeveel runs moet ik weer smeren als ik het op deze manier doe?

Als iemand andere adviezen heeft of opmerkingen hoor ik het ook graag,
Alvast bedankt,
Grfoeten Stefan

one way is iets totaaaal anders, dat wil zeggen dat je voorwielen in 'voorit' los staan, maw, als je je gas lost zullen deze verder blijven spinnen.

enjah, veel 'tunen' kan je niet doen, er is hier al véél over geschreven, zoek dat maar eens op!

Stefan.

Ik weet niet hoe soepel die olie van Serpent is, maar ik denk dat deze vrij dun is. Dat houd in dat je erg vaak (wie weet wel om de 5 min) je olie moet bijvullen. Zeker als het zo dun is, rollen de lagers erg soepel. Maar te soepel is ook weer niet goed, want dan staan ze erg snel droog.

Verder een one way lager houd in dat deze maar 1 kant op draaid. ... Deze zit meestal om je as. Bij een one way differentieel is het zo dat bij het gas geven het lager aangegrepen word, en het wiel dus mee draaid. Rem je dan blijft het lager door draaien, maar stopt het differentieel met draaien.

Die schildjes weet ik niet hoe je die er uit moet halen. Bij schumacher vallen ze onder het rijden er al uit.

Verder spoel ik mijn lagers ook in wasbenziene, dit wel aangemengt met 10% olie (olijfolie bijvoorbeeld) Zodat onder het spoelen, je lagers niet droog komen te staan, dat zou beschadigingen kunnen veroorzaken.

Schudden van je lagers werkt voor zo ver ik weet erg goed. Helaas kunnen maar weinig mensen dit doen.

Groet robo

Wat gebruik jij als ik vragen mag als smeermiddel? In de m-auto heb ik ook wel eens wat gelezen over microlon ken je dat?

microlon schijnt wel erg goed te werken, maar is ook extreem duur. En het spul is ook nog eens erg dun. Je zult dan ook vaak moeten smeren.
Ik gebruik zelf ook de one way olie van serpent, dat werd mij destijds op t forum aangeraden. Het is extreem dunne olie. Maar het werkt erg goed moet ik zeggen. En aangezien ik mijn auto toch na elke wedstrijd uit elkaar haal, maakt het mij niet uit dat de olie dun is. Maar als je alleen maar op de parking rijdt en veel stof op pikt is het misschien handiger om voor iets dikkere olie te gaan, die wat langer blijft zitten en het vuil wat beter buiten houdt :)

Ik wip de shields van m'n xray lagers eruit met een schper mesje, dan spoel ik ze in de wasbenzine, en dan maak ik ze goed droog en schoon, speol ze nog een keer in schone wasbenzine, en dan een paar druppels naaimachine olie. Dat is lekker dun en smeert goed. Elke keer dat ik de kans krijg bij mijn lagers te komen doe ik er even een druppel bij.

@ robo: welke jonge jaren :roll: hahaha!

oke grapje :oops: Maar welk mengsel gebruik je precies dan? Je maakt me wel nieuwsgierig als je t op zo'n manier zegt :lol:

Joris zei:
@ robo: welke jonge jaren :roll: hahaha!

oke grapje :oops: Maar welk mengsel gebruik je precies dan? Je maakt me wel nieuwsgierig als je t op zo'n manier zegt :lol:

Ik heb meerdere dingen gebruikt, en ik ben nog steeds aan het ontwikkelen en denken.

Zo zijn graffiet poeder/naaimachine olie, WD-40/Olijfolie, Demperolie en weet ik veel wat al voorbij gekomen. ik zit voornamelijk met deze dingen te rommelen.

Ennuh, met mijn jonge jaren bedoeld ik toen ik nog straat rijder was :wink:
Groet Robo

Maar als ik met one way lube van serpent ga smeren hoevaak moet ik dan opnieuw smeren? Na 2 accu's, 5 accu's, 3 uur rijden???

marvin zei:
Ik wip de shields van m'n xray lagers eruit met een schper mesje, dan spoel ik ze in de wasbenzine, en dan maak ik ze goed droog en schoon, speol ze nog een keer in schone wasbenzine, en dan een paar druppels naaimachine olie. Dat is lekker dun en smeert goed. Elke keer dat ik de kans krijg bij mijn lagers te komen doe ik er even een druppel bij.

En die schildjes kan je gewoon weer terug plaatsen? zonder problemen?

Bedankt Roelof, goede link. Bij mijn LHS zeiden ze als ik het schild verwijder dat ik het er niet meer op zou krijgen. Klopt dus niet wat ze zeggen, ik denk dat ik maar naar een andere LHS ga uitkijken. Voordeel van deze is dat hij 2 minutenmet de auto van mijn werk vandaan zit.

Ik zat verder nog te denken of ik wellicht met dit middel kon gaan smeren. Er zitten PTFE toevoegingen in en ik gebruik het altijd op mijn mountainbike en dat gaat geweldig. Wat vinden jullie?

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productcatalogus.php?prodid=260&m=desc

Of toch liever one-way lube van Serpent? Wat ik niet begrijp is waarvoor one-way lube nou is en wat het verschil is met bearing lube van serpent???

bij mn lhs hebben ze nu een nieuwe olie, genaamd microlon. tis een olie die uit amerika komt en gebaseerd is op een teflon basis. het zijn dus allemaal kleine "korreltjes" die het oppervlak van je kogels en je huis heel vlak maken waardoor je minimum aan wrijving en minimum aan slijtage hebt. tis wel duur spul, maar blijft toch aardig lang zitten. bij shamrock hebben ze het ook...

microlon is in 2 versies te krijgen. 1 versie zit in een soort tube achtig ding met een naald aan. deze is voor de lagers. de andere versie is een potje waarvan je een stuk of 20 druppels per 2.5 liter brandstof. HEEL goed schudden en het teflon hecht op je zuiger en cilinder waardoor deze ook minder wrijving krijgen en je blok dus theoretisch armer, dus harder kan gaan lopen... iig heeft het een positief effect op je levensduur.

hoeveel kost die microlon precies bij jou dan?

Ik dacht dat het juist dat het niet lang bleef zitten.
En wat is 'lang' bij jou? om de hoeveel tijd smeer je je lagers dan?

en weet je maybe t bestelnummer ervan?

Een hele goede olie is ook al klinkt het vreemd wapenolie .
Dit is te koop bij een gemiddelde dump en werkt heel goed.
:P 8O

Joris zei:
hoeveel kost die microlon precies bij jou dan?

Ik dacht dat het juist dat het niet lang bleef zitten.
En wat is 'lang' bij jou? om de hoeveel tijd smeer je je lagers dan?

en weet je maybe t bestelnummer ervan?

www.maasmodelbouw.nl

Mijn LHS zegt dat het niet echt nodig is, je moet toch af en toe een drupje olie erin doen. Zij gebruiken one-way lube van serpent hoewel ik twijfel aan die keuze.

@ beyonder: de site is nog niet af, er wordt hard aan gewerkt...

tis miss wel een id om het krantje van shamrock aan te vragen. via google kun je het adres wel vinden... een potje microlon kost ongeveer 30 euro, maar je doet er dan wel een 200 liter mee... zo'n tube met naald weet ik niet wat ie kost. k zal t donderdag wel ff nakijken.

Nou ik heb de lagers gereinigd en uiteindelijk een paar drupjes lrp kogellager olie erin gedaan. Die olie is wat dikker dan de one-way lube van Serpent. Die Serpent olie werd overigens afgeraden te gebruiken door rcspeedworld, het is olie voor one-way lagers en dat is toch minder goed voor kogellagers. Ik moet zeggen het loopt wat soepeleren maar door de dikkere olie is alweer veel voordeel tov het vet wat er in zat verdwenen.

Tijdens het schoonmaken is er 1 lagerschild kapot gegaan. Ik heb hem nog wel gemonteerd maar er zit dus een breuk in, is het verstandig om hem dan evengoed te laten zitten? Ik heb even getest door snel heen en weer over een handoek te gaan met het lager en het schildje bleef wel zitten. Is de kans groot dat het er uit loopt?

Wat ik verder nog wilde weten of het verstandig is om de binnenste lagerschild in de fusee's te verwijderen. In principe komt hier geen vuil bij omdat het een afgesloten ruimte is. Dit scheelt veel in wrijving denk ik alleen zal de olie er sneller uitlopen. Zijn er mensen met ervaringen die dit hebben gedaan en het als positief kunnen adviseren?

Back