Kokan Lipo laadt niet meer op

• Topicstarter Topicstarter robbedoes
  • Startdatum Startdatum
R

robbedoes

Guest
Hallo Allen,

Ik heb een Kokam 3 cellen LIPO 780mA en deze laadt niet meer op. Als ik de lader erop zet begint ie met het tellen van de cellen en hierna schiet ie in error. Ik heb ze altijd met max 700 geladen is ook maar een simpel instelbaar ladertje maar de accu is bijna niet gebruikt. Ik ben geen electronicus maar zou wel willen weten wat er aan scheelt! Dus wie weet raadt???????

Groetjes Robert

Klinkt als een accupack die is overleden waar helaas nog weinig is aan te doen.

Heb je een lipo balancer en bestaat er een mogelijkheid om de cellen te balanceren?

Laad de lader andere pack's zonder problemen?

Stevo

accupack overleden? zeker ook na het vliegen volgeladen en in de kast gelegd?

mss dat ie nog te maken is, met een regelbare voeding langzaam ( 1/10C of minder) volladen, en dan weer een keer langzaam (1C of minder) 'leeg' maken, en dan nog eens proberen met die lader op te laden, wellicht dat ze dan toch weer terugkomen :)

natuurlijk wel veilig doen, op een niet brandbare ondergrond, buiten of zo, etc, je weet wel, dit kan gevaarlijk zijn.

accupack overleden? zeker ook na het vliegen volgeladen en in de kast gelegd?

Inderdaad heb ik dat gedaan! :? Nooit geweten dat dat niet mocht...........

Laad de lader andere pack's zonder problemen?

Yep ik heb nog eenzelfde LIPO pack en deze laadt wel normaal op. Ik heb ze ook nooit helemaal leeg gevlogen dus mij een raadsel waarom die kduuk is. Ik gebruik inderdaad geen balancer is dat een must? :cry:

Groetjes Robert

robbedoes zei:
Ik gebruik inderdaad geen balancer is dat een must? :cry:

Nee geen must maar het houd je accu wel in goede conditie. Lipos hebben nu eenmaal de eigenschap dat bepaalde cellen in meer of mindere mate uit balans kunnen geraken wat hun voltage betreft. Het zou dus kunnen dat een cel, zonder gebruik van een balancer, onder zijn minimum toegelaten voltage terecht komt en bijgevolg defect geraakt.

Ik vrees dat je pack is overleden. Lipo's kun je niet echt terug oppeppen zoals je dat met een NC of Mh cel wel kunt doen.

Stevo

spontaan kapotte (luie?) cellen zijn heel vaak het resultaat van vol wegleggen... (tenminste, dit zie ik heel vaak gebeuren, dat ik daar nu wel van kan uitgaan ;))

en balanceren is wel aan te raden, als je het niet doet kunnen we over een paar weken een topic aanschouwen: 'lipo alweer kapot, 1 cel opgebold' omdat de cellen dus uit balans waren, waardoor 1 cel niet meer oplaad, en de andeer cel is overladen en is opgebold ;) kan je beter even dat geld beetje in een balancer steken, heb je net even dat meer profijt van je lipo's voordat ze na 50 keer vliegen al definitief kaputt zijn)

[wijziging:] ik denk dat lipo's die lui zijn geworden vaak nog wle te maken zijn door ze heel rustig een paar keer te cycelen zeg maar, gewoon met 1/10 c of minder opladen en dan met winig stroom een keer ontladen, en dan weer een eker rustig opladne met 1/10C dan doen ze eht daarna meestal weer. ik lees bijna net zoveel succesverhalen over die methode als verhalen van mensen die hun lipo kapot hebben door vol wegleggen (en hem dan moet die methode weer fiksen ;))

voordat ze na 50 keer vliegen al definitief kaputt zijn

50 keer????????? 5 keer zal je bedoelen :oops: .

en balanceren is wel aan te raden, als je het niet doet kunnen we over een paar weken een topic aanschouwen: 'lipo alweer kapot, 1 cel opgebold

Nou ik heb nu een andere topic in gedachten en wel: Wat is een goede balancer en waar kan ik deze het beste kopen.

groetjes Robert

5 keer zijn ze nu, maar ik dnke dat ze nog wel te redden zijn :)

maar 50 keer vliegen is volgens mij wat je zonder balancer haalt, en dan is het meestal wel afgelopen :P met balancer moet veel meer te halen zijn.

welke balancer je beste kan hebben kun je makkelijk vinden op het forum, ongeveer iedere week word er wel een topic of 2 (of meer) over gepost ;)

mss dat ie nog te maken is, met een regelbare voeding langzaam ( 1/10C of minder) volladen, en dan weer een keer langzaam (1C of minder) 'leeg' maken, en dan nog eens proberen met die lader op te laden, wellicht dat ze dan toch weer terugkomen

Nu de hamvraag hoe werkt dat precies? Hoe kan ik hem heel langzaam ontladen met 70mA? Moet dat met een lampje oid? :idea:

LIPO-1.jpg

De bewuste KOKAM in betere tijden :P

Power%20Peak.jpg

Mijn LIPO ladertje

Regelbare%20Voeding.jpg

En als ik het dan goed begrijp zou ik hem moeten herladen met deze regelbare voeding? :oops: Of zit ik helemaal verkeerd? Mocht het zo zijn dat het met deze regelbare voeding kan/moet welke instellingen moet ik dan gebruiken? Je hoort het wel je hebt hier te maken met een echte electronica NONO! :lol:

Groetjes Robert

Alexander zei:
maar 50 keer vliegen is volgens mij wat je zonder balancer haalt, en dan is het meestal wel afgelopen :P met balancer moet veel meer te halen zijn.

Alexander, ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan getoverd hebt, maar die klopt dus helemaal niet.

Ik gebruik al verschillende jaren lipo's en heb nog steeds geen balancer net zoals veel meer modelvliegers die nog steeds geen balancer gebruiken. En mijn lipo's worden soms zwaar overbelast en tot nu toe is er pas 1 pakket (ELE) dat niets meer presteerd en heb ik 2 pakketjes (Kokam 350) die minder zijn dan origineel, maar die hebben wel allebei veel meer dan 50 vluchten op hun conto staan. Het Ele pakketje is gewoon overbelast in de hydrofoam waar deze accu zonder goede koeling tot aan zijn grenzen werd belast en behoorlijk heet uit het model kwam. Deze accu is dus na ruim 15 vluchten echt op.

50 is een getal dat mij mooi leek om mijn punt te illustreren.

met de regelbare voeding, instellen op 12.6 volt (of iets minder), en de ampereinstelling dan zo draaien dat er een paar tiental miliampere loopt. dan zal de stroom naarmate de cel voller word natuurlijk teruglopen, en het voltage per cel zal niet hoger worden dan 4.2 volt. (moet de accu wel in balans zijn, kun je voorzichtig nameten met een multimeter)

Back