Kolderstok schepen tips en vragen

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door TIMBERWOLF, 4 okt 2018.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Of een stuk draad om een boortje draaien, boortje eruit halen en dan met een kniptang er dwars door heen knippen.
    Ah dat ging tegelijk met Cees
     
    jotjot vindt dit leuk.
  2. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik knip niet met een tangetje, ik vind dat je dan geen mooie vlakke kant aan de kopse kant krijgt, of je moet er weer een vijltje over heen halen. Snijden is voor mij de manier.

    Stephan heeft hier volgens mij al eens foto's over geplaatst.
     
    jotjot, Stephan Kertész en Herby63 vinden dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja als de draad dun genoeg is snijden, ring voor ring op de snijmat. Gaat goed met een stanleymes
     
  4. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    De duyfken is klaar! een fotosessie genomen, misschien moet er nog een vitrine voor gemaakt worden. nu kan ik me volledig concentreren op de victory, wel net zo handig..







    WJVM9382[1].JPG WJVM9395[1].JPG WJVM9396[1].JPG WJVM9419[1].JPG WJVM9384[1].JPG WJVM9411[1].JPG WJVM9413[1].JPG WJVM9399[1].JPG WJVM9400[1].JPG
     
    Jaques, Freubelaer, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Het model barst van de foutjes, maar gelukkig zullen jullie de enigen zijn die dit opvalt, de rest thuis is allemaal leek...:hammer::weetnie: al met al wel een reden waarom ik de victory uiterst precies ga proberen te bouwen. WJVM9421[1].JPG WJVM9403[1].JPG WJVM9407[1].JPG

    En hier staat hij nu WJVM9422[1].JPG
     
    Jaques, Herby63, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Prima schip geworden Ronk. Proficiat
     
    Ronk vindt dit leuk.
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    Mooi geworden ronk
     
    Ronk vindt dit leuk.
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Mooi gemaakt Ronk, misschien de sponsor eens aanspreken voor een luchtdichte toonkast, want je vermijdt best dat je het stof moet afdoen :)
     
    Ronk vindt dit leuk.
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Daar heb je iets moois neergezet waar je nog lang trots op kan zijn!
     
    Herby63 en Ronk vinden dit leuk.
  10. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Rijk, complimenten hoor :worship::worship: een mooi schip wat je daar gebouwd hebt...
    Succes met de Vic:thumbsup::thumbsup:
     
    Ronk vindt dit leuk.
  11. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    746
    Locatie:
    kop van drenthe
    Ronk,
    Mooi model geworden en een vitrine zal zeker helpen het model mooi te houden. Ik doe dit voor elk model maken.
    Groet Cees
     
    Ronk vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Gefeliciteerd Ronk. Hier mag je trots op zijn met dit resultaat.
     
    Ronk vindt dit leuk.
  13. Herby, misschien is het onzin wat ik nu zeg. Maar het volgende, ik ben zoals je weet de Endeavour opnieuw aan het beplanken. Nou kom ik toevallig de volgende zaken tegen
    1) na het insmeren met van het latje (onderkant ) met lijm komen er aan de bovenkant hele kleine lijm sporen door, na het in smeren ( foto 1)
    2) na het goed schoonmaken met een natte lap zijn er nog hele minuscule lijm resten aanwezig in de gele cirkel alhoewel je heel erg goed moet kijken. Foto 2

    Misschien is dit oorzaak van de reactie Deense olie met lijm. Ik ben nu zelf wat huiverig om de toplaag te voorzien Deens olie. Wat is jou mening hierover?
    99B482D2-7ACB-4DA0-8C86-D28E54179E6F.jpeg
    20A53169-F134-4968-BAB2-1AA8A47B9539.jpeg
     
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Schrapen met een mesje en in de olie zetten, komt helemaal goed. Je kan mocht het toch doordrukken die plek nog eens schuren schrapen en opnieuw in de olie. Dat kan met deense olie
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  15. Klopt wat je zegt maar de lijm zit wel in de gehele poriën/kanaaltje van onder tot boven, of heb ik dat fout
     
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja maar dat moet geen probleem geven.
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  17. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Hoi Henk,

    Ik vermoed dat het bij mij te wijten was aan het feit dat ik de Deense Olie uit de koelkast gebruikt heb, en het temperatuurverschil tussen de olie en de romp er voor gezorgd heeft dat er een witte waas op komt. Bij mij is het zeker geen reactie op lijmresten. Ik heb sedertdien al diverse kleine onderdelen behandeld, telkens met de olie op kamertemperatuur, en goed geschud voor gebruik, en ik heb er geen last meer van. Ik ga eerstdaags de volledige romp nog een zuinig laagje geven en kijken of het nog terugkomt.
    Die fineer die je gebruikt moet wel heel dun en grof van nerf zijn als de lijm er door komt. Ik gebruik noten van 1 mm en daar komt de lijm helemaal niet door. Na het aanbrengen van de lijm op de lat strijk ik die af met de vinger tot er nog slechts een dunne film aanhangt, zodat bij aandrukken er ook geen lijm van onder komt.

    Wat kan je ermee doen, vraag je, wel ik vrees niet veel anders dan zeggen dat het de bedoeling was als iemand er opmerkingen over maakt :) en in de toekomst geen minderwaardige kwaliteit fineer meer gebruiken, of dikkere lijm, die niet zo in de poriën dringt.
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  18. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    PS: Deense olie, beits, vernis, ... met al die transparante producten ga je de lijm blijven zien, alleen opaak schilderen kan dit nog dekken., maar als het niet te veel is, zal dat niet opvallen bij het spetterende tuigage dat je nog gaat aanbrengen :)
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.

  19. Ok helemaal duidelijk:)


    In de toekomst maar op letten, dank je:)
     

Deel Deze Pagina