Kolderstok schepen tips en vragen

Ben bezig met de kleinste telg van de Kolderstok familie, de Bijboot.
Vraagje, de spanten 1en 2 vallen niet keurig onder de afdekrand.
Heb ik iets fout gedaan, of zit er een foutje in de maatvoering?
1b50965e69e03e0f81d40c778761bf8c.jpg

PS deze bijboot komt straks op de Vasa

Nee - we maken ons er niet te makkelijk vanaf. Jan is de eerste die er een opmerking over maakt - dus ik heb dit nooit in de gaten gehad. Ik ga kijken hoe ik het voor toekomstige exemplaren aanpassen kan.

Nee - we maken ons er niet te makkelijk vanaf. Jan is de eerste die er een opmerking over maakt - dus ik heb dit nooit in de gaten gehad. Ik ga kijken hoe ik het voor toekomstige exemplaren aanpassen kan.

nou ik zou niet in dat bootje van jou stappen

die zinkt als een baksteen ;)

Nog even een vraagje voor Hans, wat is de correcte vorm om aan te houden, de spanten of de dekrand zoals meegeleverd, dan weet ik waar ik wat heb aan te passen

De spanten schuur je schuin weg, en de afdekrand bovenop moet dan weer op de beplanking vallen. Deze afdekrand is lasergesneden en kan dus minder makkelijk aangepast worden. Die moet je dus als maatstaf aanhouden.

Kijk komt onze Admiraal himself ook nog eens in beeld :rofl::rofl:
Maarruh ook voor jou en je naasten alvast een fijn kerstfeest toegewenst *Hans*

Iedereen de beste wensen voor 2020 en dat het maar een bouwrijp jaar mag worden. Ik heb in het nieuwe jaar de bouw van het Statenjacht weer opgepakt maar heb meteen een vraagje: Hoe komt de bemanning in de achteropbouw? De deuren 'zweven' nu in de lucht. Ik overweeg twee trapjes of een soort bruggetje van het ene dek naar het andere.
IMAG1288.jpg

Jij ook de beste wensen! En je hebt er wel een erg mooie kaartenkamer van gemaakt.

Een verplaatsbaar bruggetje is niet eens zo'n gek idee. In één van de (oude) boeken die ik heb wordt even aangekaart dat het binnengaan van de tent (de opbouw achterop) best lastig was vanwege het stapje af - stapje op. Dus een plankje voor de hoge heren zullen ze zeker waarderen :-)

Back