kolibrie ornithopter

zou het mogelijk zijn om een ornithopter te maken ter grote van een kolibrie met plantraco onderdelen?
Een kolibrie ziet er erg gaaf uit en als je een kleine indoor versie zou kunnen maken zou vet zijn

Daar zijn wel mensen mee bezig geweest, kijk ook maar eens op www.rcgroups.com afdeling orni's.

Bijvoorbeeld een normaal rubber aangedreven orni (kijk ook eens op scienceshack ) zou prima met dit micro spul kunnen. Een vertraging van servo tandwielen.

ja ik heb het gevonden ziet er etg mooi en simpel uit. dat wil zeggen iets minder ingewikkeld dat die systemen van jullie.
waarom zit er eigenlijk zo'n grote vertraging op?

Denk eens na?

- motor draaid harder dan de vleugel hoeft te flappen
- flappen kost meer kracht dan een los motortje kan geven

opl: de vertraging

ik heb wat vraagjes
wat is de beste manier om de vleugels te laten flappen? ik heb tot nu toe 2 manieren gezien en met zijwaartse tandwielen en de andere zeg maar recht vooruit.
ik heb ook zo'n scienceshack ding geprobeerd met een as maar dat ging voor geen meter de vleugels deden niet wat de bedoeling was hoe komt en hoe kan ik oplossen?
en hoe zit het met de vleugels hoe kan ik die het beste vorm geven?

jullie zullen me wel een noob vinden (ben ik natuurlijk ook) maar voor wat ik probeer is geen info.

het zal zeker wel lastig zijn om een kolibrie te mimicen maar dat wil ik toch gaan proberen (als dat te moeilijk is dan probeer ik een uil of papegaai)

ik denk dat ik van de plantraco onderdelen moet gaan afzien, omdat die veel te duur zijn voor wat je krijgt vind ik.
ik heb besloten om dan te kijken wat ik met een 12mm feigao of 12mm ammo motortje kan bereiken samen met een klein 2 of 3 cell pakketje.
wat denken jullie hoe groot die span en de lengte van de orni dan ongeveer kan worden, als ik het gewicht zo rond de 150 kan houden?
en hoe kan bereken je de vertraging die jullie gebruiken? als ik een pinion van 9, 11 of 13 gebruik en twee 11/50? (as het goed is staat er niet bij dus ik moest tellen)

Vertraging kun je ongeveer zo berekenen: De meest bekende modelorni's flappen ongeveer tussen 5 en 15 keer per seconde (grote modellen flappen langzaam, kleintjes sneller). Jij wilt een kleintje, dus 15 flappen per seconde komt meer in aanmerking.
Dat is dus 900x per minuut, oftewel het laatste tandwiel draait 900 toeren/min.
Zo'n 12mm motortje met pakembeet 5000kv draait onbelast bij 2cel lipo=7V ongeveer 35000 toeren/min. Belast is dat wat minder, zeg 80%, dan draait ie dus ongeveer met 28000 toeren/min. Je komt dan uit op een vertraging van 28000/900 = 31x.

Je moet dus weten hoeveel flappen de vleugel ongeveer moet maken voor jouw model en je moet de kv van de motor weten.
En dan moet je ook nog de juiste motor kiezen, een klein motortje kan natuurlijk niet een groot en zwaar model in de lucht houden, kortom, het is niet zo eenvoudig als je denkt.
Ik zou vooral goed kijken naar bestaande modellen, een orni zelf ontwerpen is niet eenvoudig :cry:

ja ik was ook van plan om een bestaand model wat kleiner te maken.
een gekke vraag misschien maar zou het mogelijk zijn om een brandstof orni te maken? (niet dat ik dit van plan ben hoor)
wat betreft dat motortje die ik voor ogen heb zijn 4110 en 3850 (ik weet niet wat beter is meer of minder Kv?)
en aangezien ik idd een klein model wil neem ik aan hoe meer slagen per seconden hoe kleiner de vleugels kunnen worden.
een echte kolibrie is zelf wel ook klein, maar heeft ook kleine vleugels die niet normaal snel bewegen (15 tot 80 slagen per minuut daardoor kunnen ze zelfs achteruit vliegen)

wat een *** ding. sorry dat ik het zeg, maar ik had meer iets in gedachte van een os .10 of hooguit .15 en dan zoals de meeste elektro orni's.
maar goed toch wel vet dat iemand het gedaan heeft.
kan iemand me vertellen of uitleggen hoe ik kan berekenen hoe groot de vertraging en daarmee de tandwielen zouden moet zijn als ik ze tussen de 20 en 25 flappen per seconden wil laten maken?

dat heb ik al gezegd een 12mm ammo van electrifly van 4110 Kv of 3850 Kv weet niet welke beter is.
en zo'n os 10 heeft 2500-18,000 rpm.
dus zeggen jullie het maar....

ik heb micro onderdelen op een engelse site gevonden, ze verkopen ook plantraco, kleine pinion en spur gears, brass brushes, mini lipo's, actuators en pager motors.
en veel goedkoper dan wanneer je op de plantraco website koopt, enige nadeel volgens mij zijn de verzendkosten erg hoog doordat je alleen ups priority of express mail kan kiezen dat kost iets van 30 euro as het goed is.

ik denk dat ik hier de onderdelen voor een micro orni ga kopen.

nu is mijn vraag hoe groot de vertraging moet zijn als ik met een 4mm pager motor (rpm weet ik nog niet)
zo'n 20 flappen per seconden wil kunnen halen?

Sparkie, lees je eerst eens heel goed in op de deiverse forums. Niek en ikke zijn al ruim 6 jaar bezig met het zelf ontwerpen van ornithopters en de resultaten zijn nog niet helemaal zoals ze zijn moeten. De orni van mij vliegt maar er moet nog heel veel an gebeuren zodat hij nog beter gaat vliegen. Nu spendeer ik niet al mijn tijd aan die vogel, maar alleen als ik er echt zin in heb.

sparkie, zoek eens verder op rcgroups.com, daar zijn al enkelen met zoeits kleins bezig geweest.

nu is mijn vraag hoe groot de vertraging moet zijn als ik met een 4mm pager motor (rpm weet ik nog niet)
zo'n 20 flappen per seconden wil kunnen halen?

Beetje rare vraag, vind je zelf ook niet? Je weet de RPM van die pager motor niet.. hoe moeten wij dan kunnen bedenken welke vertraging je nodig hebt voor 20 f/s?

sorry dat ik niet duidelijk was, maar dat had ik gevraagd van dat 12mm motortje en daar heb ik rpm bij gezet en van 7mm pager is het 18420 rpm bij 3v en een 4mm is het 20300 rpm ook bij 3 volt zal dus wel iets hoger liggen met een lipo van 3,7v.
kunnen jullie er nu iets mee?

Back