Komatsu PC450 Graafmachine

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door chof, 21 nov 2010.

  1. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Hoi Piet,

    Als ik het goed begrijp dan hoef ik je de sprockets niet meer voor je te maken ?
    Was wel leuk geweest als je dat even had gemaild dan dat ik het via het forum moet lezen.

    Maar opzich komt het ook wel goed uit.

    Ben zelf ook weer met een graafmachine begonnen.
    En als het meezit dan kan de onderwagen over twee weken al rijden
    Dat is tenminste wel de bedoeling.


    Hier enkele plaatjes van mijn onderwagen in aanbouw.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2010
    Robke vindt dit leuk.
  2. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Zo Cristiaan, goed bezig. Heb je de rupsschakels ook zelf gefreesd? Deels staal en deels alu zo te zien. Alleen hebben de kettingwielen niet te veel tanden? Zo te zien heb jij 3tanden per schakel i.p.v. de gebruikelijke 2 tanden per schakel. Ik weet niet of brushless motoren genoeg aanloopmoment hebben om het gevaarte op gang te krijgen, welke schaal bouw je eigenlijk, en welk merk/type? Het is misschien wel zo mooi om zelf hiervoor een topic aan te maken, dan houden we de twee bouwsels wat makkelijker uit elkaar. Maar hoe dan ook het ziet er weer fantastisch mooi en afgewerkt uit.
     
  3. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Hoi Stefan,

    De rupsschakels zijn ook zelf gemaakt.
    Wat de kettingwielen betreft moet het volgens mij zo uitkomen,praktijk zal het uitwijzen.
    Als ik de tandwiel er over rol dan vallen ze precies over de pennetjes van de schakels
    De aandrijving ben ik niet bang voor, er zit totaal een vertraging in van 1296:1
    Dus de motoren zelf hoefen niet veel te doen.

    Het is de bedoeling dat het een komatsu PC450 word.
    schaal 1:12
    Ben er wel achter gekomen dat er wel wat varianten zijn wat de onderwagen betreft.

    Zoals ik nu er over denk maak ik er geen topic over,als ie klaar is dan ga ik mijn site updaten waar ie op komt te staan.
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2010
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Crhistiaan,

    Mooie onderwagen met rupskettingen, in een woord vakwerk, Super gebouwd !!

    Ik had jou per privé e-mail gevraagd of jij sprockets en een draaikrans wilde draaien, omdat ik niet zo'n grote draaikrans op mijn draaibank kan draaien en de sprockets zelf maken mij een moeilijke klus leek !

    Jij hebt mij toen gemaild dat ik de tekeningen op een DXF bestand moest aanleveren, omdat je ze anders niet kon/wilde maken, omdat jij de tekeningen niet zelf wilde maken van de draaikrans en sprockets, omdat jij CNC machines hebt !!

    Ik heb jou toen gemaild dat ik geen programma heb om dit soort tekeningen op DXF bestand aan te leveren en ik wel een voorbeeld sprocket en rupsketting had om de sprockets te maken, maar dat was niet voldoende volgens jou.
    Ik heb jou toen opnieuw gemaild, als jij de sprockets toch moest maken ik wel weer contact met jou op zou nemen, maar we hadden nog niet afgesproken dat jij de sprockets en de draaikrans zou gaan maken ???

    Ik zal je even een mailtje sturen met de berichtjes die ik jou in het verleden heb gestuurd.

    Excuses Chistiaan, dat ik jou niet even bericht heb gedaan, dat ik nu ga proberen de sprockets zelf te maken !

    Nogmaals excuses !!
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2010
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2010
  6. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Hoi Piet,

    Het mooiste WAS dat je een DXF bestand kon leveren van de sprockets maar dat was niet noodzakelijk.
    Die MOEST je dus niet leveren maar dat heeft wel de voorkeur
    Als je die niet heb dan kan ik die wel zelf tekenen,mits ik een schets heb hoe
    je het wilt hebben
    En je moest de tandkrans zelf uitwerken dat is wat ik heb gemaild

     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2010
  7. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Rupskraan van Christiaan

    Hoe lang ben je wel niet bezig geweest met het frezen van de schakels? Of heb je nu ook een CNC freesmachine?

    Houd er wel rekening mee dat je wat speling houdt tussen de schakels en de tanden zodat de rups ook nog past als er zand tussen de tanden zit. Mijn ketting heeft rollen van 6mm, maar de tanden hebben een radius van 3,5mm.
     
  8. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Dat heeft ook wel een paar maandjes geduurt voordat ik de rupsen klaar had.
    Dan ben ik er natuurlijk niet elke dag mee bezig alleen als ik zin had


    Ik heb mijn conventionele freesbank omgebouwd naar CNC
    Er zit geen gereedschapwissel op ,dus je kunt niet in 1 keer de schakel klaar frezen.
    Dat was wat dat betreft best nog wel veel instelwerk.
    Maar als het frezen een beetje liep hoefde ik alleen nog af te bramen.
    Voor serie werk is het wel handig ,enkel stuks wat minder.

    Maar je kunt wel weer makkelijk complexere vormen frezen.

    De tanden zijn bij mij ook ruimer dan de rollen.
     
  9. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Ik zie dat Piet aan het verhuizen is geweest. Alleen het Topic mag wel iets logischer zoals Komatsu PC450 graafmachine. Maar ik denk dat Cristiaan wel een leuke titel kan bedenken.
    Die rupsen zijn wel een mooi stukje huisvlijt, maar waarom niet helemaal van staal, Het maakt bij CNC toch niet uit dat het iets langer duurt. Heb je enig idee wanneer hij klaar zou zijn? En wat voor hydrauliek bouw je erin? Weer zelfbouw? of pak je een pompje van Jung.
     
  10. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Waarom ze niet volledig van staal zijn komt omdat ik er in het verleden al een keer mee begonnen ben .
    Toen wou ik ze helemaal van aluminium maken.
    Maar toen ben ik gestopt omdat ik ging helivliegen.
    En nu ik weer ben begonnen vond ik het zonde om al dat aluminium weg te gooien.
    Daarom heb ik de schakels van staal gemaakt ,vanwege de sterkte.
    En de platen van aluminium omdat ik dat dus nog had.
    Vandaar de verschillende materialen.

    De hydrauliek word weer zelfbouw en de pomp natuurlijk :) ook.
    Die pomp van mijn 15 jaar oude graafmachine werkt nog steeds goed.
    Daarom word het weer zo'n zelfde pomp met wat aanpassingen.

    De ventielen ga ik ook weer zelf maken ,maar ik weet niet of het dezelfde worden dan van
    mijn vorige graafmachine.


    Wanneer de kraan klaar is weet ik niet,maar het is wel de bedoeling dat de onderwagen over
    een kleine twee weken moet kunnen rijden.
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2010
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Christiaan,

    Ik heb op verzoek van Stefan de naam van het topic gewijzigd !

    Als jij liever een andere koptekst wil hebben, laat mij het even weten, dan wijzig ik dit voor jou.
     
  12. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Ojee, straks heb ik het gedaan, omdat ik met een ander topic titel ben gekomen.
    Piet, het is een graafmachine, een rupskraan kan ook nog een hijskraan zijn, dus is nog steeds vaag. Vandaar ik ook met "Komatsu PC450 graafmachine" als idee kwam.
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Stefan,


    volgens mij bestaat er geen Komatsu PC450 hijskraan/dragline.

    Maar goed ik zal de tekst opnieuw aanpassen.
     
  14. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Even een update.

    Ik heb inmiddels extra rupsgeleiders gemaakt
    De voorste moeten nog gemaakt worden.
    Inmiddels zijn de twee rupsen met elkaar verbonden
    De brug is uit aluminium gefreest en de onderste rand
    is er gelijk aan gefreest en de bovenste rand is een aparte plaat die er op geschoeft zit

    De draaikrans schiet ook op,alleen de de ring met binnenvertanding moet nog gemaakt worden
    waarna het in de krans gemonteerd kan worden.

    In de krans zitten twee rijen kogels van 48 kogeltjes van 5,55 mm
    bovenelkaar.

    Tussen de twee rijen kogels rolt het draaiende gedeelte.
    De bovenste ring houd het spul opgesloten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2010
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Christiaan,

    Wat een vakwerk zeg, echt professioneel gemaakt hoor, ziet er heel mooi strak, maar vooral erg sterk uit, dit gaat echt niet meer stuk !!
     
  16. richard023

    richard023

    Lid geworden:
    1 feb 2010
    Berichten:
    98
    Locatie:
    noordscheschut
    hey cristiaan
    super vakwerk
    het is net of je naar een echt onderstel staat te kijken zo mooi afgewerkt
    ben benieuwd wat voor een boven wagen er op komt als dit ook zo mooi is dan verdient deze bouwer zeker een pluim
    ga zo door
    richard
     
  17. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Hoi Piet,

    Het moet ook jaren zonder problemen mee kunnen gaan.


    Richard, ik zal mijn best doen om de bovenwagen ook mooi te krijgen
     
  18. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Mooi spul hoor, alleen ik heb mijn twijfels bij de draaikrans. Ik neem aan dat de ringen waar de kogels in lopen niet gehard zijn, ben je niet bang dat de kogeltjes het materiaal gaan walsen en er metaalschilfers vrij komen die de krans dan blokkeren? Ik heb voor proef eens een kransje gemaakt, en die liep naar 30min draaien onder flinke belasting vast. En ik vermoed dat het geen klein kraantje wordt.
     
  19. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Daar ben ik niet bang voor dat het in het materiaal gaat walsen.
    Het draait niet snel plus dat de groeven vol kogels liggen
    waardoor de druk word verdeeld.
    Mijn andere graafmachine heeft ook geen geharde krans en daar kun je weinig aan zien.
    Deze graafmachine word dan wel zwaarder maar de krans is ook weer zwaarder.

    Wat ik begrijp met je proef is dat je de krans 30 minuten constant zwaar belaste.
    Dan zou het misschien kunnen.
    Of je heb toen verkeerde vet of ander smeermiddel gebruikt.
    Daar kan het misschien ook aan liggen .

    Of je kreeg er een spaantje tussen ,dat je de krans niet helemaal spaanvrij had.
    Het hoeft maar een klein spaantje te zijn en als het eenmaal begint gaat het ook snel
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2010
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Christiaan,


    Waarom heb je geen dicht hoekcontactlager of een kruisrollager gebruikt in jou draaikrans ?
    Was dit niet eenvoudiger geweest, bovendien kunnen dit soort lagers grote axiale en radiale krachten verwerken en zijn onderhoudsvrij.
     

Deel Deze Pagina