Komatsu PC450 Graafmachine

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door chof, 21 nov 2010.

  1. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Stille bewondering.
     
  2. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Hoi Stefan, De Giek weegt 2,5 kg en de arm weegt 570 gr.
    De Arm heeft een wandikte van ongeveer 2,5 mm
    En de giek ongeveer 4 mm .
    Het middengedeelte van de giek is wel massief
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Christiaan,


    Wat een mooi stukje freeswerk zeg, echt vak-modelbouw van het allerhoogste niveau !

    Even een vraagje :
    Is de stick niet een beetje kort ten opzichte van de boom ?, of lijkt dit maar zo ?
     
  4. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Hoi Piet,

    Ik denk dat het zo lijkt.
    Ik heb de maten van het model wat ik heb gemeten en ik heb een
    foldertje van de echte .
    De maten kloppen dusver met wat er in het folder staat.
    Het is zelfs niet de kortste versie

    De bak komt er ook nog aan,dan lijkt het denk ik ook al anders
     
  5. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    heb de even over heen gelezen welke type het word, maar bij een 25 tons kraan zit je met je bredebak/dieplepel al ruim een meter ruimte tussen de snelwissel en mes


    lepelsteel mag niet te lang zijn want dan slaat je je cabine der af! en is je balans uit de kraan!:xmas:
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Christiaan,


    Bedankt voor je antwoord, het is een vertekend beeld denk ik, als de bak er aan zit zal het er heel anders uitzien.
    Want de bak moet natuurlijk wel vrij kunnen draaien van de bovenbouw, als de stick helemaal is ingetrokken.

    Nogmaals, echt vakwerk hoor, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
    Kunnen we de rupskraan weer bekijken in Ede ?
     
  7. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Hoi Piet,

    Als ik een uitnodiging krijg dan kom ik wel weer naar Ede.
    Ik neem aan als je eenmaal in het systeem staat dat ze je dan weer uitnodigen
     
  8. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hoi christiaan,

    Ik denk dat je toch echt zelf weer moet opgeven als je er wilt staan met de machine wat overigens een prachtig stukje vakwerk is.

    Ze nodigen niet standaard de beursgangers van het jaar ervoor uit.

    overigens nog een vraag heb je dit met de hand gefreest of met een cnc machine?
     
  9. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Bij deze heb ik me weer opgegeven.

    Het is cnc gefreest
     
  10. shockwave

    shockwave

    Lid geworden:
    16 okt 2011
    Berichten:
    63
    Hallo,

    strakke machine joh... petje af. Maar wat lees ik is er binnekort weer een beurs of show????
     
  11. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    Eerste forum bij trucks,agenda truckevenementen
     
  12. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Weer een update van de vorderingen van de komatsu.

    Ik ben begonnen met een stuk aluminium van rond 116 mm
    naar een rechthoek te frezen voor mijn contragewicht.
    En omdat ik geen blok had liggen en wel een stuk rond waar ik niets mee deed
    Heb ik dat maar gepakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna is het blok voorgefreest zodat de contragewicht in grote lijnen tevoorschijn komt.
    Helaas bleken er wel een paar fouten in het voorfreesprogramma te zitten.
    Dat heeft mij nog een 14 mm frees gekost.
    Maar het blok aluminium was nog te herstellen

    [​IMG]


    Hier word het contragewicht nagefreest en dat ging gelukkig wel goed.

    [​IMG]

    Hier zie je het eindresultaat met de reparatie waar het niet goed ging met voorfrezen.
    Als het gespoten is zie je er niets meer van.



    Daarna ben ik met de cabine begonnen.
    Eerst de delen uit 3 mm messing plaat gefreest

    [​IMG]

    Hier zie je de delen .
    Daarna zijn de delen aan elkaar gesoldeerd en verder afgewerkt

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Van de deur moet nog wat af gefreest worden,die zit nu nog te strak
    in de cabine.
     
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ziet er goed uit ;).
    Duurt even maar dan heb je ook wat.

    Hoeveel uur kostte het frezen van het contra gewicht?

    tevens is alu zwaar genoeg voor deze kraan?
     
  14. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Totaal ben ik er ongeveer 20 uur mee bezig geweest
    3 uur voor het blok zelf te frezen
    Daarna het 2,5 D frezen.
    Doordat het voorfrezen verkeerd ging moest het nafrezen 2 keer omdat er plaatsen
    waren waar bij het voorfrezen te veel weg was gefreest en moest worden opgevult.
    Toen het contragewicht klaar was bleek de vorm niet helemaal te kloppen.
    Toen heb ik de tekening aangepast en moest het nafrezen nog een keer.

    Maar als ik nu weer één moest frezen zou het ongeveer 8 uur duren .
    De kraan weegt nu al totaal 23 kilo.
    Het contragewicht zelf 2,5 kilo

    Als het toch te licht is dan zou je het contragewicht nog uit kunnen hollen en
    er lood in kunnen maken.
    Maar ik denk dat het zwaar genoeg is
    Er komt ook nog een akku achter in te liggen
     
  15. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    ziet er fantastisch uit ;)

    indien je inderdaad nog te weinig contragewicht hebt zou ik gewoon gaan voor een loodbatterij ;)
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Christaan,

    Wat een pech zeg, met het (voor)frezen.
    Gelukkig heb je het nog kunnen herstellen.
    Het contragewicht is echt strak gefreest, petje af hoor !
    Maar ook de messing cabine ziet er heel mooi glad en strak uit, Super hoor !
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    [mod]Bertil 1970,
    Ik zal de postings van jou naar een eigen topic verplaatsen naar de algemene rubriek van het Truckersforum, want nu wordt het topic van Christiaan nogal vervuild. [/mod]
     
  18. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Erg mooi om te zien hoor. Wordt een plaatje :thumbsup:
     
  19. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    Heel mooi zo die cabine op jouw graafmachine .
    Even graag te willen weten hoe men zo een messing plaat zou kunnen klemmen op een (manueel te bedienen) freestafel .
    Hoe klem jij zoeis als dat vragen mag ?

    Mvg,
    Steve .
     
  20. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Ik leg een plaatje triplex of iets degelijks van ongeveer dezelfde afmetingen
    onder het plaatje messing .
    Zodat ik niet in het bed frees van de freesbank
    En zet het met een paar kikkerplaten vast
     

Deel Deze Pagina