Kongpower 2200ma lipo voltage verschil

Ik heb een tijdje geleden 2 kongpower pakketten aangeschaft omdat deze wel goed moeten zijn.
Nu valt mij op dat na een vlucht de voltages van de individuele cellen wel erg verschilt.
3,36v 3,27v en 3,49 volt.
Dit heb ik niet met mijn andere cellen, deze verschillen misschien een paar milivolt.
Na het laden/balanceren is het wel weer goed

Hoe kan dit .....of is de samenstelling van deze cellen anders.

Laatst bewerkt:
zoiezo altijd laden met balancer... als je dit niet doet krijg je al vrij snel verschil bij goedkopere cellen aangezien deze niet gematched worden.

toeval of niet....bij twee 3S 2200mAh KP pakketjes had ik hetzelfde voor ook +/-0.3V verschil in celspanning indien de celspanning nabij de 3.2V komt....

mvg, Z

Ik snap niet waarom het voltage zo laag komt ook al haal ik
er maar 1800 mah uit. Bij mijn andere lipo''s is het voltage nog
rond de 3,6/3,7 volt als ik er 1800 mah uit heb gehaald.
Ik mishandel de lipo's echt niet.
Het valt wel op dat op een gegeven moment
de kongpowers ineens kracht verliezen.

Iemand een idee.

Ik snap niet waarom het voltage zo laag komt ook al haal ik
er maar 1800 mah uit. Bij mijn andere lipo''s is het voltage nog
rond de 3,6/3,7 volt als ik er 1800 mah uit heb gehaald.
Ik mishandel de lipo's echt niet.
Iemand een idee.

Hoi Bassman, er wordt geadviseerd een lipo niet verder dan 80% leeg te trekken ivm de levensduur.

Jij haalt 1800 mA uit een 2200 mA accu. Dat is reeds over de 80% (1760 mA) en wil er nog meer uit halen...

Het zou in principe natuurlijk moeten kunnen en dat is niet normaal hoe die Kongs zich gedragen maar ik zou toch oppassen met zo ver te ontladen...;)

Toch is het eigenlijk te gek voor woorden. Je koopt een accu van 2200mAh en vervolgens kun je er maar effectief 1800mAh uithalen.
De fabrikant moet op zo'n accu dus eigenlijk vermelden: 1800mAh!

Stel je voor dat een supermarkt pakken suiker verkoopt waar opstaat dat er 1000 gram inzit, maar in werkelijkheid zit er maar 800 gram in, dan komen ze daar echt niet mee weg ;)

of een kabinet wat je een lastenverlichting beloofd en toenemende koopkracht en nu ratelt over een btw verhoging om de kas met 2 miljard te spekken.......... ;)

gefopt word je, overal een beetje.

waar gaan we heen met deze wereld ... naar de verdommenis !!! ;-)

Maar ik ben het wel met je eens frank.

In de computerwereld is het al net zo. Je operating systeem crashed 20x , de pas gekochte software bakt er niks van en je hele systeem loopt weer vast.
Iedereen vloekt daarover maar accepteert het uiteindelijk.
(Best wel interessant eigenlijk dat menselijke gedrag...)

Stel je voor dat je dat bij je gloednieuwe auto ook gebeurd, als je met 120km/h over de A1 rijdt ... (of is dat al 100 geworden ...) en plotseling doen de remmen het niet meer, waarbij er vervolgens op je dashboard ergens een melding verschijnt dat je met je auto naar de garage moet gaan om daar de laatste ge-update versie van een nieuwe remkabel te laten monteren !!

Dat zou niemand accepteren.

Dat je een lipo niet leeg kan/mag trekken is al zo oud als er lipo´s bestaan .

Komen jullie er nu pas achter dat het zo is ? :D

Mvg Johan

Eigenlijk is dit een nog betere vergelijking met een lipo:
Op een pak suiker staat:
Inhoud 1000 gram, laatste 200 gram in het pak laten, is niet eetbaar :rolleyes:

:rolling:

Sta je bij de pomp, geeft de medewerker hem niet vrij. Naar binnen voor opheldering :confused:
"Meneer,...er is geconstateerd dat uw tank minder benzine bevat dan 20% van zijn totale inhoud. U dient een nieuwe tank te laten monteren. Tot ziens..."

Kom op mensen niet zo zeuren :roll:, het is algemeen bekent dat je LiPo's beter niet 100% leeg kan trekken als je lang plezier van je accu wilt hebben. Wist je dit niet dan heb je je niet voldoende op de hoogte gesteld. ;)
Dit is overigens niet alleen een eigenschap van LiPo's. Loodaccu's hebben precies dezelfde eigenschap en er zijn meer type accu's. Zelfs Nicad en NiMh accu's hebben deze eigenschap (een klein beetje).
Loodaccu's kunnen echt slecht tegen te ver ontladen en als je een helemaal lege loodaccu niet direct weer oplaad zal hij heel snel in capaciteit terug gaan en binnen vrij korte tijd de geest geven.
LiPo's kunnen er nog slechter tegen. Die kunnen direct bij de eerste de beste keer helemaal ontladen al kapot gaan. Zelfs direct weer opladen zal de accu vaak niet kunnen redden.
We moeten er dus gewoon voor zorgen dat we met het ontladen stoppen als de accuspanning tot 3V per cel is gedaald. Dan weten we zeker dat we de accu niet te ver ontladen. Trek je veel stroom uit de accu dan kan je het afslagpunt iets lager leggen want de inwendige weerstand en de weerstand van de kabels en connenctors zullen dan voor een extra verlies zorgen. De spanning bij de regelaar zal dan best enkele tienden van een volt lager zijn dan de spanning in de accu zelf. Wanneer je dan stopt bij 2,7V per cel (gemeten door de LiPo afslag in de regelaar) zal de echte celspanning in de accu dus nog heel dicht bij de 3V per cel liggen.
Wanneer je de belasting van de accu afneemt moet de spanning van de accu heel snel (binnen 20 tot 30 seconden) weer oplopen tot rond of boven de 3V per cel. Na verloop van tijd zal hij zelfs weer in de buurt van de 3,7V uit kunnen komen. Blijft de spanning rond de 3V of zelfs lager dan moet je de accu zo snel mogelijk weer (eventueel maar gedeeltelijk) laden om eventuele schade te voorkomen.

Natuurlijk is dat allemaal bekend Ernst ;)
Maar waar het om gaat is dat de lipofabrikanten je eigenlijk een beetje gebakken lucht verkopen.
Als je een lipo niet verder dan tot 3V mag ontladen (voorschrift van de fabrikant) en er is dan 80% van de opgegeven ernergie uitgekomen, dan zou die fabrikant toch eigenlijk niet de 100% waarde op de lipo moeten vermelden?
Wat heeft het voor nut om op een lipo te vermelden dat ie 2000mAh is, als je er in werkelijkheid maar 1600mAh uit kan halen :confused:

Laatst bewerkt:
Natuurlijk is dat allemaal bekend Ernst ;)
Maar waar het om gaat is dat de lipofabrikanten je eigenlijk een beetje gebakken lucht verkopen....
Gebakken lucht, mijn portie graag met echte Zaanse mayo en wat curry :) :lol: :)
Natuurlijk heb je daar gelijk in maar is dat eigenlijk niet met zo ongeveer alles het geval? :confused:
Alles wordt toch beter en mooier voorgesteld dan het feitelijk is. Een wel erg sterk voorbeeld zijn wel al die reclame spotjes voor leningen. Eerlijk gezegd vind ik dat veel erger dan dit soort zaken.
Maar goed dat gaat veel te ver :offtopic:.

Back