Kontronik Jazz 80-6-18 ESC -overheating-...icm 1400Kv Scorpion

ha @nne,

Inderdaad is de jazz maar net aan de maat maar kan het wel hebben.
De paar vluchtjes die ik tot nu toe gemaakt heb laten hem leterlijk koud, de motor amper lauw en de lipo's ook.
Kijk ook hier maar eens, een airwolf op 10s en ook deze jazz.
Airwolf mit E-Antrieb
Deze lipo's had ik bij m'n logo en daar deden ze ook al niet veel in.
balanceren met balancer laten ze ook al niet toe dus eigenlijk rijp voor de kliko.
Daarom ook niet naar het FEC, had wel even gewilt maar ga er niet naartoe om slechts enkele minuten te kunnen vliegen.
Laden moet ook nog in 2x aangezien m'n infinity maar 5s aankan.
Volgende keer beter, nu de smaak te pakken dus methanol mag de deur uit.
Gr Hans

Heb je al met de Logo gevlogen?
Ben je ook van plan hier scale heli van te maken?
Dus geen sapjes meer maar keiharde elektronen......

Heb je al met de Logo gevlogen?
Ben je ook van plan hier scale heli van te maken?
Dus geen sapjes meer maar keiharde elektronen......

Lekker ontopic bezig... :-(

Ik zou eigenlijk ook wel willen weten wat het probleem hier is, ik heb het zelf nog niet gehad, maar ben wel benieuwd.

Net antwoord van kontronik:

============================================
Dear Gerrit,

bad EMK from the motor could be a problem.
After ho wminutes of flight this happens? (ca. 2 to 3min?)

regards

Michael Franz
=============================================

en idd dus na 2 tot 3 min gebeurt het........

wacht weer op reactie.......

mvg, Z

Kontronik heeft nog niet geantwoord, wel staat er op hun site een soortgelijk verhaal
over de Jive: de Induktivitäts Schutzfunktion. (sinds gisteren)

Willkommen bei Kontronik

Heb afgelopen avond nog wel de Jazz met de stock align motor gecheckt: niet warmer dan 40-45 graden de motor en ESC na 11 minuten draaien (geen protectie).
De avond ervoor al de Jazz met de Scorpion gechecked: beide meer dan 70 graden en de LED op de Jazz begon na 2 a 3 minuten idd weer te knipperen (3 times in a row).

Door een of andere oorzaak kan de Jazz 80 niet overweg met de 1400KV scorpion.

Vanmiddag eens proefvliegen met de org. Align motor en de Jazz80.

Misschien ook nog met de org. Align ESC en de scorpion motor.

mvg, Z

Antwoord van kontronik:

=====
This motor is a problem for all our controllers and theoretically all others.
In my opinion it is very bad design. It has 10 poles with 6 winds, which generates
very hight current spikes and heats the controller up. I don't know why
they havent used 8 poles and higher windings.
The 1600kv motor has a other design compared to the 1400kv
======

Maar ondertussen ook met Alex van RCMarket gecorrespondeerd en hij heeft weer contact met Scorpion, Scorpion antwoordde:

=========
Can you ask the user to remove the gold connectors and re solder new connector on the 3 motor wire, but do not cut the motor wire, maybe the soldering is not good, or the connector is having some resistance due to bad contact?
If he don¡¯t have new connector, ask him to make sure they are clean and the contact is right with our rust or other deposit on it, check tensions on the spring part of the connectors.

If this still not fixing the problem, send the esc plus the motor to us for testing.
==========

Dus ik ga voor de zekerheid de 4mm connectoren checken...je weet nooit.

Trouwens net 2 packs met de stock align 500L en de Jazz gevlogen....geen enkel probleem.

Ook Fast-Lad gevraagd om de 1400Kv om te ruilen voor de 1600Kv.....

Wordt vervolgd...

mvg, Z

Fast-Lad ruilt niet om...ze zeggen: motor gebruikt en is niet stuk.....mmmmm.

Morgen de Stock Align ESC proberen met de 1400Kv, ik verwacht daar geen problemen mee.

Ik ga denk ik voor de 1600Kv Scorpion.......^^

Maar zal die Scorpion met Kv=1600rpm/volt dan niet dezelfde problemen opleveren (wat het probleem ook mag zijn)? Zo groot is het verschil met 1400rpm/volt niet.

This motor is a problem for all our controllers and theoretically all others.
In my opinion it is very bad design. It has 10 poles with 6 winds, which generates
very hight current spikes and heats the controller up. I don't know why
they havent used 8 poles and higher windings.
The 1600kv motor has a other design compared to the 1400kv

Dat is dus het probleem, en de 1600kv zit voor een Jazz regelaar beter in elkaar.

Precies Laurens..iemand op HF had ook het probleem met de 1400Kv icm de Jazz80 en geen problemen met de 1600Kv.

die "10poles/12 stator arms" van de 1400Kv lijken de Jazz de das om te doen.......

De 1600Kv heeft 6poles/9 statorarms.......

Vanmiddag nog gevlogen met de stock Align ESC en de Scorpion 1400Kv, geen problemen
ondervonden...ESC blijft lauwtjes !

Just bad luck met mijn uitgekozen motor/ESC combi ^^

mvg, Z

Laatst bewerkt:
Vanmiddag nog gevlogen met de stock Align ESC en de Scorpion 1400Kv, geen problemen
ondervonden...ESC blijft lauwtjes !

Just bad luck met mijn uitgekozen motor/ESC combi ^^

mvg, Z

Gelukkig !!!!! deze combi heb ik namelijk net ingebouwd :o

Idd DaMiGe !

Maar de 1400Kv gaat er wel uit en maakt plaats voor de 1600Kv aangezien die Jazz mij
zeer goed bevalt met z'n goede govenor en erg mooie softsart....

Duimen dat het met deze combi bij mij ook goed gaat ^^

mvg, Z

Zelf denk ik nu aan een CC80 aangezien de align esc maar 60amp aan kan en de 3026-1400kv 80 amp peakt :eek:

Ook de bearings moeten vervangen worden lees ik op helifreak.
Moetdanmaar....

Net even gehoverd met 100%tc 15t, leuke headspeed ;) waarom vind jij het eigenlijk te veel?

m.v.g

Bearings hoeven niet (preventief) vervangen te worden indien je tijdig (eens op de 8 vluchten) de lagers smeert.

80A is wat de motor KAN trekken he....ik trok met +/-11graden pitch zo'n 55A maximaal ff...dus 60A stock align is ipc save.

Wat vind ik teveel ? Die 15T met 2900rpm ?

mvg, Z

80A is wat de motor KAN trekken he....ik trok met +/-11graden pitch zo'n 55A maximaal ff...dus 60A stock align is ipc save.

Gemeten met eagletree oid? wel handig om te hebben dus :eek: , ik heb wel 13graden pitch (9cyclic) en 15T dus misschien peakt hij bij mij hoger...

Wat vind ik teveel ? Die 15T met 2900rpm ?

Ja, waarom vlieg je 14T? Heb je zelf de extra rpm niet nodig? wilde je langere accuduur? Onveilig ivm blade-snelheid?

Gemeten met eagletree oid? wel handig om te hebben dus :eek: , ik heb wel 13graden pitch (9cyclic) en 15T dus misschien peakt hij bij mij hoger...

Jups een "geijkte" Eagletree datalogger.... Nou zeker dat je met +13graden (mits je dat in de praktijk ook verwezelijkt) de 60A overschrijdt !

Ja, waarom vlieg je 14T? Heb je zelf de extra rpm niet nodig? wilde je langere accuduur? Onveilig ivm blade-snelheid?

Idd die headspeed van 2900 heb ik niet nodig... mooie HS is 2550-2700rpm.

mvg, Z

mmm 60amp continuous 70amp peak lees ik in de handleiding. Zal nog wel niet genoeg zijn omdat de handleiding van de scorpion ik lees dat hij peakt op 80amp...

Dan maar sparen voor de CastleCreations 80amp Esc.
Aangezien:

• Jazz niet werkt op de 1400kv (en duur is)
  • Align esc meuk zijn(govenor anyone?), anders had ik er mooi een trex 600esc op gezet
  • Scorpion esc een crappy softstart hebben. (kan beter hardstart heten)
  • En e-sky gewoon te cool is voor woorden. :rolleyes:

Zijn er misschien nog andere goede esc die ik over het hoofd gezien heb?

mmm 60amp continuous 70amp peak lees ik in de handleiding. Zal nog wel niet genoeg zijn omdat de handleiding van de scorpion ik lees dat hij peakt op 80amp...

Kijk dat een motor peakt (zoals jij het zegt) op 80A...wil niet zeggen dat hij dat bij jou vliegstijl ook doet ! Voor hetzelfde geld vlieg jij maar met peaks van max 50A.
Voorlopig kun je vooruit met de stock Align...mits je niet al te gek doet ^^

mvg, Z

Vanmiddag 2 pakkies gevlogen met de 1600Kv Scorpion.....en no problemos !

13T, 82% flat thr. crv, 2600rpm....... xool !

mvg, Z

Maar de 1400Kv gaat er wel uit en maakt plaats voor de 1600Kv aangezien die Jazz mij
zeer goed bevalt met z'n goede govenor en erg mooie softsart....

Duimen dat het met deze combi bij mij ook goed gaat ^^

Back