Kontronik Rondo 400 + LiPo

Hallo,

Gisteren heb ik op aanraden van mijn modelbouwzaak een 2 cellen (dus 7.4V) Kong Power LiPo aangeschaft van 2200mAh. Men beweerde dat deze perfect zou werken in combinatie met een Kontronik Rondo 400.

Ik wou namelijk mijn Easystar een langere vliegtijd geven, en de Rondo zit nu éénmaal binnenin vastgelijmd. Ik heb ook nog een Jazz en dergelijke liggen, maar ik heb echt geen zin om de Easystar open te snijden hiervoor.
De setup bestaat dus uit een Speed400 (brushed) met een Rondo400 en momenteel gebruik ik hiervoor 8 cellen accu packs. Deze setup is meer dan leuk genoeg voor een Easystar.

Dat betekent een verschil van 2.2V.
Voorheen had ik 9.6V en nu is dat maar 7.4V (ik weet dat dit niks zegt over de start- en piekwaarden).
Is dit Voltage hoog genoeg, en beter nog, kan deze gebruikt worden met de Rondo400. Ik las namelijk op het internet dat de Rondo400 niet geschikt zou zijn voor het gebruik van LiPo's.

Alvast bedankt!

Mvg, Roel

Laatst bewerkt:
De Rondo 400 heeft geen LiPo afslag, dus je loopt het risico dat je de accu te leeg vliegt. Een LiPo loopt schade op als deze tot onder 2,5 Volt per cel wordt ontladen. Om deze reden schakelt een LiPo-afslag de motor uit als je onder 3 Volt per cel komt. De Rondo 400 zal de motor pas afschakelen bij zo'n 5,5 Volt of lager. In theorie zou dit net kunnen, maar dan vlieg je de accu wel erg leeg. Dit kost levensduur. Er zijn ook losse 2s LiPo safes te koop, die een heldere led doen oplichten ter waarschuwing als de spanning onder 6 Volt komt.

Hallo Corrien,

Bedankt voor je antwoord!
Ik heb intussen via de serach functie toch één draadje kunnen terugvinden, nl. deze.

Volgens de verkoper (maar of het te vertrouwen is) gaat dit nooit problemen geven met de door mij aangekochte LiPo's.
Hij beweerde dat de LiPo's van Kong Power erg diep ontladen mochten worden zonder problemen en dat ze zelf afslaan mocht je toch te diep gaan.
Enig idee?
--> betreft 2C Kong Power 2200mAh

Nogmaals bedankt voor je advies!

Mvg, Roel

Laatst bewerkt door een moderator:
King Kong ken ik alleen uit de film. Accu's, die uit zichzelf afslaan, zou betekenen dat we een groot aantal crashes tegemoet gaan zien. Het is altijd prettig als alleen de elektromotor wordt uitgezet, zodat je nog zelf kunt bepalen hoe het model landt. LiPo's leven het langst als ze niet geheel worden ontladen. Tot 80% is volgens mij het advies van de kenners.

Hallo Jan,

Ik ben het zeker met je eens wat betreft de levensduur van de LiPo's.
De verkoper vertelde alleen maar dat ze veel dieper ontladen mochten worden zonder schade dan bij bijvoorbeeld een FlightPower pack en dat er in geval van zeer diepe ontlading een mechanisme zat ingebakken om niet nog dieper toe te laten. Als ik me niet vergis spak hij over een cut-off op 2.2V per cel.
--> Wat betreft de naam, ik heb me inderdaad vergist!
--> Het gaat dus om Kong Power LiPo's...

Mvg, Roel

Laatst bewerkt:
Bijkomende vraag:

Zou ik minder kracht hebben ten gevolge van het Voltage verlies ten opzichte van het Ni-MH pack?

Zo op het eerste gezicht is 2 cellen Lipo (7,4 Volt) veel minder dan 8 cellen Ni-**. Maar er spelen nog andere argumenten mee, zoals het gedrag (het verloop van de spanning bij het ontladen) en het gewicht van de pakketten. Je kan het op de grond te testen door b.v. het toerental van de propeller te meten. De allerbeste test is natuurlijk om het al vliegend uit te proberen.

Die fel oplichtende LED lampjes van LiPo-savers zijn misschien binnen goed te zien, maar mijn ervaring is dat je er buiten met zonlicht niets aan hebt. Diep ontladen is altijd slecht voor een LiPo, dus goed opletten op vermidering van toerental als signaal dat de accu leeg raakt is de enige oplossing. Maar de kans op fouten en dus kans op beschadiging van de accu is welk heel groot!

Zo op het eerste gezicht is 2 cellen Lipo (7,4 Volt) veel minder dan 8 cellen Ni-**. Maar er spelen nog andere argumenten mee, zoals het gedrag (het verloop van de spanning bij het ontladen) en het gewicht van de pakketten. Je kan het op de grond te testen door b.v. het toerental van de propeller te meten. De allerbeste test is natuurlijk om het al vliegend uit te proberen.

Die fel oplichtende LED lampjes van LiPo-savers zijn misschien binnen goed te zien, maar mijn ervaring is dat je er buiten met zonlicht niets aan hebt. Diep ontladen is altijd slecht voor een LiPo, dus goed opletten op vermidering van toerental als signaal dat de accu leeg raakt is de enige oplossing. Maar de kans op fouten en dus kans op beschadiging van de accu is welk heel groot!

Ik vlieg nu al een aantal weken met deze setup, en alles loopt perfect.
De LiPo-saver is voorzien van een ledje, maar ook van een buzzer, dus de accu's blijven ongedeerd.

De vliegtijd zit op meer dan 15 minuten bij volgas rondvliegen.
Het enige wat ik merk is dat het toestel nu na een maand toch iets minder kracht heeft dan voordien.

Zou het kunnen zijn dat het 400 motortje stilaan de geest begint te geven?
Zoja, welke combo kunnen jullie dan aanraden om easystar te vliegen op een 2s1p 2200mAh pack?
Momenteel is het dus een brushed moto icm een Kontronik Rondo400.
Brushless anyone?

Hoi,
Er zijn verschillende Speed 400 motortjes. Graupner heeft een 6V en 7,2V versie. De 6V presteert uitstekend op 2 cellen, de 7,2V op 3. Als je eerder op 8 cellen vloog heb je denk ik een 7,2V versie. Op 8 cellen heeft die het zwaar gehad - en zou hij versleten kunnen zijn én op 2 cellen presteert zo'n motortje erg matig. Ik zou je aanraden eens de Graupner 6V versie te proberen( https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=3321 ). Kost je 7,55 euro.

Ik heb er één van 6V op 2 cellen in een Graupner Cherokee zitten en die doet het al 3 jaar probleemloos.

Overstappen op brushless kan natuurlijk maar kost je wel wat duiten.

Laatst bewerkt:
Hoi,
Er zijn verschillende Speed 400 motortjes. Graupner heeft een 6V en 7,2V versie. De 6V presteert uitstekend op 2 cellen, de 7,2V op 3. Als je eerder op 8 cellen vloog heb je denk ik een 7,2V versie. Op 8 cellen heeft die het zwaar gehad - en zou hij versleten kunnen zijn én op 2 cellen presteert zo'n motortje erg matig. Ik zou je aanraden eens de Graupner 6V versie te proberen( https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=3321 ). Kost je 7,55 euro.

Ik heb er één van 6V op 2 cellen in een Graupner Cherokee zitten en die doet het al 3 jaar probleemloos.

Overstappen op brushless kan natuurlijk maar kost je wel wat duiten.

Het gaat wel degelijk om een 6V motortje (origineel Multiplex motortje).
Ik heb deze altijd gebruikt in combinatie met een paar 8 cellen GP1100mAh packs over een periode van een 15-tal cycli.
Dit alles op aanraden van de winkel...
Daarna ben ik overgestapt op 2s1p 2200mAh LiPo's.

okay....dan zou het kunnen dan je motortje gewoon op is. 8 cellen is voor een 6V motortje tamelijk veel, zeker met de originele prop.

Keertje verversen.....:D Grote kans dat hij op 2 cellen veel langer mee gaat.
Borstelmotoren zijn erg gevoelig voor te hoge belasting. Ik heb heel wat Speed 600's in 2 of 3 acculadingen om zeep geholpen met een te grote prop.

okay....dan zou het kunnen dan je motortje gewoon op is. 8 cellen is voor een 6V motortje tamelijk veel, zeker met de originele prop.

Keertje verversen.....:D Grote kans dat hij op 2 cellen veel langer mee gaat.
Borstelmotoren zijn erg gevoelig voor te hoge belasting. Ik heb heel wat Speed 600's in 2 of 3 acculadingen om zeep geholpen met een te grote prop.

Zat ik al aan te denken, maar die zit goed ingelijmd :(.
Mocht ik toch verkiezen om brushless te gaan, enig idee welke motor - regelaar - prop combinatie ik dan zou moeten nemen?
Bestaat daar trouwens geen goed topic over op het forum?

Oh jee....de Easystar moet het toestel zijn waar het meest over is geschreven. Meer dan 100 pagina's hier: multiplex-easystar

En in de database (sticky bovenaan in het electro-vliegforum) staan er ook wat.

Oh jee....de Easystar moet het toestel zijn waar het meest over is geschreven. Meer dan 100 pagina's hier: multiplex-easystar

En in de database (sticky bovenaan in het electro-vliegforum) staan er ook wat.

Het database draadje had ik al bekeken maar ik geloof dat er daar maar 1 brushless setup voor de easystar bijstond.
En het draadje van de easystar is zo uitgebreid...
Ik wou dat er kon gezocht worden binnen een topic ;-)

Back