Koolhoven F.K.41

De Koolhoven F.K.41 was een van de eerste sportvliegtuigen met afgesloten cabine. Slechts 6 waren gebouwd in Nederland, maar het toestel werd met veel succes in licentie gebouwd in Engeland door Desoutter. Van dit vliegtuig is niet eenvoudig voldoende informatie te krijgen om een accuraat model te bouwen. Gelukkig heeft Henri Kaper enorm veel werk verricht om voldoende gegevens te verzamelen voor een model in schaal 1:4. Veel van zijn research is te vinden op zijn website: Henri's aircraft.

Mijn model wordt schaal 1:20, wat een spanwijdte van 52,5 cm oplevert. De constructie wordt klassiek stick-and-tissue. De originele F.K.41 was met triplex bekleed, maar ik ben bang dat in deze schaal een volledig met hout bekleed model te zwaar wordt. Op de foto is de romconstructie vrijwel voltooid, gebouwd van 2 mm balsa. Zoals op de foto weegt de constructie 1,2 gram. Aan de voorkant van dit frame komt nog de metalen motorkap, die ik toch ook maar van balsa maak.

fuse.jpg

Dat zou ik niet doen: als je te snel wil werken wordt het alleen maar lelijker(ik spreek uit ervaring;))

Wees gerust, wij werken niet lelijk ;). Het is natuurlijk ook een oneerlijke wedstrijd, Henri bouwt in schaal 1:4 en ik in 1:20. Dus het zou logisch zijn als hij er 25 maal langer over doet.

Het stabilo is klaar om te bespannen. Het is met los hoogteroer en dus verstelbaar wat het trimmen wat eenvoudigeer maakt. Stabilo en hoogteroer hebben hetzelfde aantal ribben als het origineel.
De romp wacht nog op de neus, de frames voor de ramen heb ik nu wel mooi op de romp zitten.

Na een lange stilte weer eens wat over de hernieuwde voortgang van dit project. Het frame van het stabilo is nu gebouwd, met het schaal aantal ribben. Het stabilo weegt nu 0,6 gram.

stab.jpg

Ik ben nu bezig met de vleugels. Deze waren op het origineel met triplex bekleed, maar ik bekleed de bovenkant met licht 1 mm balsa. Dat levert wel 3 gram extra gewicht op, maar ik hoop dat dit het waard is voor het uiterlijk.

fk41construction.jpg

pb258842.jpg

Hier is het middendeel van de vleugel, bekleed met licht 1 mm balsa. Hierover komt 5 micrometer gealuminiseerd mylar. De voor- en achterlijst moeten nog worden afgewerkt.

pc128930.jpg

pc128931.jpg

Intussen weer wat voortgang bij de Koolhoven. De vleugel is nu volledig met balsa bekleed. Ik ben bezig met het instrumentenpaneel, de motor en de rompneus. De rompneus bouw ik los van de rest van de romp zodat ik de romp kan bespannen en de neus met zilver kan spuiten. Daarna voeg ik de delen samen. De cylinders van de motor heb ik opgebouwd uit schijfjes zwart en zilverkleurig papier om de koelribben te maken.

Hier een foto van de voltooide romp voor het bekleden:

p2049242.jpg

Back