Koolhoven F.K.56 alos profielmodel

rootcanal.jpg

Dit is een model van de Koolhoven F.K.56 trainer. Het model is gebouwd als "root canal", een profielmodel waar een ruimte voor het rubber is uitgespaard. Het is simpel gebouwd met een romp uit 2 mm balsa, staartvlakken van 1 mm balsa en vleugels van 1,5 mm balsa. Er is geen moeite gedaan om de vleugels profiel te geven, wat waarschijnlijk in het vlieggedrag ook weinig zal uitmaken.
Het model is met een spuitbus lichtblauw gespoten, de oranje met zwarte driehoeken zijn op wit papier geschilderd, uitgeknipt en opgeplakt. Tenslotte is de cockpit met zwarte pen getekend en met zilvere acrylverf geschilderd. Op deze manier heeft het vliegtuig een cartoon-achtig uiterlijk gekregen waar ik heel tevreden mee ben.
De neuslager is gemaakt van dun messing, een stukje aan de voorkant en een stukje aan de achterkant. Het achterste deel is zo gemaakt dat dit te verbuigen is om de stand van de propellor af te stellen.
Het model heeft zijn eerste testvluchten gehad en vliegt goed op een lus van 2 mm rubber.
De spanwijdte is 30 cm, gewicht ongeveer 7 gram.

Jij bent wel vindingrijk zeg, met dat verstelbare lager!
Wat mij opvalt, is dat je altijd het woord 'propellor' gebruikt. Ik meen dat het 'propeller' moet zijn. Als je naar de site van van Dale gaat, en dan klikt op opzoeken > gratis woordenboek, en je tikt 'propellor' in, dan verbeterd hij het automatisch tot 'propeller'.

Terwijl ik dit berichtje typte gaf de spellingcontrole een rode streep als ik 'propeller' typte...

Het ziet er weer mooi uit Wouter,

De detailfoto van de propellor met de lager is erg nuttig en verhelderend.
Zou inplaats van een stukje messing een stukje van een conservenblik ook voldoen? of zou dat te zwak zijn?

Erik, ik denk dat blik ook OK is. Ik heb wel vaker blik van frisdrankblikjes gebruikt op kleine modellen. Het blik van conservenblikjes is dikker en dus sterker. Messing heeft het voordeel dat het makkelijk te boren is en misschien wat betere eigenschappen heeft als lager.

Inventor, ik denk dat je gelijk hebt maar propeller vind ik zo gek staan. Misschien heb ik teveel engelse teksten gelezen en het hiervan overgenomen.

Ik heb gisteren weer eens met mijn Koolhoven gevlogen. Hij is nu volledig afgeregeld, een mooie klim, kruis en zweefvlucht. Helaas brak gisteren het neuslager los, dus die moet ik weer repareren. Maar gelukkig is hij uit de bomen gebleven, door de wind drifte hij soms gevaarlijk dicht naar een bomenrij toe.

Wat ik inmiddels heb veranderd is:
- romp verstevigd met twee dunne stripjes bamboe. De romp tordeerde door de kracht van het rubber en dat verziekte de afstelling.
- Washout in de vleugels
- meer downthrust voor de prop.

Niet veel, maar als je op een klein veldje vliegt blijft het toch uitkijken. Zaterdag heb ik op de Goffert gevlogen, daar was toen duidelijk meer wind maar omdat daar veel meer ruimte is kon ik daar toch beter vliegen.

Laatst bewerkt:
Back