Koolstof Antenne?

Ik zie wel eens dat mensen hun ontvanger antenne vervangen door een dun ijzer draadje.

Kan dit ook met koolstof?

wordt wel een klem verbinding dan :roll:

onze slowflyers hebben meestal een koolstof romp.

Hmmm, geen slecht idee.. moet wel je romp van precies de goede lengte zijn!

Joost zei:
Ik zie wel eens dat mensen hun ontvanger antenne vervangen door een dun ijzer draadje.

Kan dit ook met koolstof?

wordt wel een klem verbinding dan :roll:

In principe kan dat, Joost.
Het betekent wel dat alle onderlinge verbindingen van koolstof staafjes:
óf electrisch perfect geleidend, betrouwbaar en kraakvrij verbonden moeten zijn,
óf electrisch perfect geisoleerd verbonden moeten zijn.
Koolstof staafjes in de vleugel sowiso niet electrisch geleidend verbinden met zo'n "antenne romp"
Ook moet zo'n "antenne romp" aan een uiteinde met je onvanger verbonden worden, en niet ergens halverwege.
Natuurlijk moet ook de lengte enigzins overeenkomen met de originele antenne lengte.

Met een echt slowflyer loop je niet zoveel risico op schade om het een en ander te proberen.
Met een normaal tot snel toestel zou ik het afraden.

Bedankt

en de helft koolstof, en de andere helft gewoon 'draad' ?

moet dan in princiepe ook kunnen lijkt mij, of moet de antenne uit 1 soort materiaal zijn? Het gaat om de lengte toch? (niet om de dikte?)

Ik denk dat de dikte van de potentiele antenne wel wat uitmaakt. 1macht van inwendige weerstand is namelijk "oppervlak".
Aangezien er haast geen weerstand in koolstof zit zou het weer niet zoveel uitmaken.

Ik weet alleen niet hoe het grote "ontvangs" oppervlak gaat werken.

solution:
proef ondervindelijk achter je andwoord komen :lol: .
Liteflyer met een staaf koolstof als antenne omhoog sturen en kijken hoe ver je komt,,,, wel of geen storing.

wel een leuk idee trouwens !

en de helft koolstof, en de andere helft gewoon 'draad' ?
moet dan in princiepe ook kunnen lijkt mij, of moet de antenne uit 1 soort materiaal zijn? Het gaat om de lengte toch? (niet om de dikte?)

Moet geen probleem zijn. De geleidbaarheid van de koolstof staafjes die wij gebruiken is uitstekend.
0,3mm staaldraad werkt ook perfect als antenne, en dat heeft een hogere weerstand per lengte eenheid dan koolstof staafjes.

Een ander eventueel probleem bedacht ik net nog:
de motor zit meestal aan het koolstof bevestigd. Ookal isoleer je de motor nu van het koolstof, toch zal die nogsteeds heel dicht bij het koolstof frame blijven. En als dat nu je antenne is...... Zo een motor is een stoorzender, en die wil je toch minstens 5 cm van de antenne af hebben.
En de bedrading van motor naar regelaar en accu? Ook het liefst niet vlakbij de antenne!

Ik sluit me aan bij de overwegingen van Gertjan: een staaf koolstof kan als antenne worden gebruikt, ook in combinatie met gewoon draad.
De gehele romp als antenne gebruiken zal echter vrijwel zeker problemen opleveren: eventuele afstraling van motor en/of bedrading wordt 100% zeker door de 'antenne' opgepikt.
Overigens zal men met koolstofrompen altijd wel wat moeten experimenteren met de antenne om een enigszins redelijke ontvangst te verkrijgen. Hoe bevallen trouwens de sprietantennetjes bij slowflyers of worden deze hierbij niet toegepast?

De enigste modificatie die ik maak aan ontvangerantennes is het monteren van een Azarr antenne. Tot en met de speed 480 motoren geen problemen met de ontvangst en in sommige gevallen zijn ze zelfs beter. Voor meer info www.ecubedrc.com

Meeste indoor kisten (echte slowflyers met al die acro zie je niet veel meer) hebben een kort draad antennetje. Sprietjes niet gezien. Voor max 50 meter ook meestal niet zo'n issue.

Blijkbaar moet ik dan toch eens bij indoorvliegen gaan kijken. Sinds ik dit forum bezoek kom ik ontwikkelingen tegen, die ik niet helemaal heb bijgehouden. Leerzaam!!

Als men maximaal 50 meter kan wegvliegen zal het experimenteren met koolstof als antenne weinig resultaat hebben en kan het de 'buurkanaal'storing zelfs vergroten. Bij mini-ontvangers zijn er vanwege de afmetingen en gewicht forse consessies gedaan t.a.v. de ontvangstkwaliteiten, waarbij de buurkanaaldemping het meeste problemen zal veroorzaken. Om dit te onderdrukken hebben de ontwerpers de ingangskringen een stuk ongevoeliger gemaakt, zodat niet alleen het bereik een stuk minder wordt, maar ook de storinggevoeligheid.
Als je dan een antenne gaat construeren, die meer signaal kan oppikken zorg je er in ieder geval voor, dat de buurkanaalzenders beter bekeken worden. Zelf ben ik meer geneigd om de schaar te gaan hanteren (zeker bij een Hitec Feather met zijn 1 meter lange draadje en zo'n onbegrijpelijk opwikkelklosje).

Kom vooral eens kijken in Alphen (NB), daar hebben we nogal last van "enkele" tikken..

Maar leiden (as zondag) zal voor jou het dichst in de buurt zijn.

Back