koolstof ligger, balsa spanten, dun profiel

ribben%20koolstof%20ligger%7E0.gif

Ik heb geen directe bouwplannen hiermee, maar zomaar een vraagje:

Als je een vleugel wilt bouwen, met een koolstof ligger (bug dlg achtig) met een super dun profiel... zo dun als de ligger

is het mogelijk om op de getekende manier de ribben te lijmen tegen de ligger, (en daarna de rest wegschuren).

blijft dit zitten? met bijvoorbeeld CA of houtlijm?

owja, de voor en achterligger zijn hier niet getekend.

bvd
Rico

Voor het gevoel zou ik cap strip's over de volle lengte plaatsen, maar gezien een goede lijmverbinding vele malen sterker is dan welk balsahout, kan het (volgens mij) zonder enig probleem.....:-)

Moet idd kunnen. Schuur de pultrusie ligger wel op. Bij het pultruderen wordt een lossingsmiddel gebruikt, wat in de epoxy wordt meegemengd. Verlijmen van pultrusieprofielen is daarmee wat lastiger dan gewoon laminaat. Maar het kan wel...

Vragen zijn niet dom. capstrips zijn dunne strookjes koolstof die je op de ribben plakt. Dit zorgt voor een stijver geheel.
DPP http://www.dpp-pultrusion.com/ verkoopt de stips op rol heel makkelijk om maat te maken voor over de ribben.
DPP is een bedrijf van een vrijevlucht modelvlieger. Neem maar eens contact met hem op. Capstrips zijn niet duur.

Bij een vrijevlucht model is dit noodzakelijk omdat de achterlijst ook van kool is en maar een paar mm breed.
Het balsa van de rib heeft geen vlees om zicht aan te hechten dus plak je er onder en boven een capstipje op.

Back