koolstofstaaf Flamingo --> breuk

Hoi allen,

Even een vraag, men flamingo heeft door een stomme vergeetachtigheid van mij een redelijke klap gekregen op zen neus tijdens het opstijgen, gevolg, neus in de grond.

Op het eerste gezicht zeer weinig schade (moet een zeer goede romp zijn,geen enkele breuk) enkel het motorschot er uit natuurl.

2de inspectie thuis leverde meer schade op, de hoofdligger van de vleugels is in koolstof bij mij en is aan 1 zijde vlak naast de romp gescheurd.

Staaf verder gebroken daar en uit de romp verwijderd (wat vrij goed ging)

Maar.. Deze is zoals de flamingo "kenners" wel weten niet recht, deze staat onder een lichte hoek..

Vraag me af hoe ze dat nieuw gedaan hebben want vormt een zeer sterk geheel.. Plooien van een 10mm koolstof staaf lijkt me vrij onmogelijk..

Staal wil ik eigenl niet direct (gewichtstoename,beetje alergisch aan) en was zeer tevreden over die carbonnen staaf en ruim sterk genoeg voor mij

Heb al wel een idee maar missch kan plooien van een nieuwe staaf toch ook wel.. Lijkt me onwaarschijnlijk maar kan altijd is polsen natuurl :)

Missch heeft iemand dit probl ook al is gehad en een oplossing bedacht, altijd welkom met advies :)

Mvg

Een koolstofbuis kun je 200% niet verbuigen. Zolang de kracht die jij uitoefent niet te groot is veert hij, en weer terug. Als de kracht te groot wordt breekt hij. En daar zit NIETS tussen (alleen een fase waarin de eerste vezels beginnen te breken, maar jij dat nog niet ziet, de pen is dan al wel verzwakt).

Als die koolstof pen echt een knik bevat dan is die met knik gemaakt in een mal. Zelf zo'n mal maken in niet eens zo heel moeilijk, maar ik raad je dat ten zeerste af! Je kunt met de gebruikelijke hobbymethoden absoluut niet dezelfde vezeldichtheid (carbon) halen als met professionele installaties. En met minder vezels is hij zwakker.
Sowieso is zelf maken uitgesloten, omdat je gebonden bent aan een dikte. Omdat je per definitie niet de goede vezeldichtheid kunt bereiken, is een zelfgemaakte pen altijd zwakker.

Ik zie maar 3 opties:
- koop een originele carbon pen met knik
- koop een rechte carbon pen (en vlieg voortaan zonder V-stelling)
- koop of maak een stalen pen met knik.

Succes.

En optie 4 voor als de pen origineel gezien niet aan de krappe kant is ontworpen:

- neem twee stukjes glasbuis, met de binnendiameter van de pen.
- Wax deze aan de binnenzijde
- Neem 24K HT rovings.
- Bereken het oppervlakte van de buis inwendig: phi/4*D^2.
- Deel dat oppervlakte door twee.
- Deel dat halve oppervlakte door 1.45mm^2.
- Daarmee weet je hoeveel rovings je nodig hebt. Je mag er eentje minder nemen.
- Knip nu dat aantal rovings op goed twee keer de lengte van de gewenste pen.
- Sop deze rovings lekker in.
- Maak er een bundel van. Netjes recht!
- Neem een dun sterk koord. (ik heb er een kevlar vislijn voor gebruikt)
- Knoop deze midden in de bungel gesopte rovings
- Sla de bundel dubbel.
- Trek deze bundel door de ingewaxte buis.(rot klus, maar het kan wel. [edit] Maak een zoekrandje aan de glasbuis!)
- Plaats de dubbele glasbuis in een malletje met de gewenste V-stelling.
- Maak het hele zaakje lekker warm met de fohn.
- Uit laten harden.
- Glasbuis verwijderen.
- Pen pas maken. Als hij iets te dun is voorzien van een kwastlaagje hars.

En dan heb je vrijwel profi pen.

Bij mij werken twee van die pennen al jaren.

Laatst bewerkt:
bedankt voor de reacties alvast!

zou er niet veel mee in zitten om een originele pen te kopen maar volgens mij niet meer verkrijgbaar, flamingo word al een hele tijd niet meer verkocht dacht ik.. en dan moet het nog met die pen zijn ook..

is trouwens 8mm, geen 10 zoals ik dacht..

wat ik had gedacht was:

- 2 koolstof pennen van 8mm op lengte maken.

- die links en rechts in de romp schuiven onder de juist hoek en ze afschuinen zodat ze in de romp elkaar mooi raken. nu pennen er terug uit.

- dan een dikwandig buisje nemen met een binnendiameter van 8mm,binnenkant grof opschuren, lengte van dat buisje is iets korter dan de binnen diameter van de romp.

- midden buisje in een lichte knik plooien (juiste hoek van de vleugels)

- buisje in het midden houden op zen plaats in de romp, gladde kant beetje wegdoen van de staven voor hechting van de lijm, staven via de gaten in de romp waar ze in moeten in de buis laten komen, die aan de binnenkant dan goed ingesmeerd is met epoxy lijm uiteraard..

- geheel fixeren dat het in de romp niet links en rechts kan schuiven.

krachten gaan terechtkomen op het stukje buis in de romp, maar als dit van staal is lijkt me dat niet direct een probl. en nog altijd veel lichter in gewicht dan een volledige vol stalen pen..

maar missch is dit idee te "simplistisch/eenvoudig" gedacht.. :)

vlieg volledig geen acro met dit toestel, dient puur om te zweven (thermiek en helling)
wil maar zeggen dat ik hem niet gebruik als hotliner en/of de vleugels extra zwaar "abnormaal" belast. (heb acro toestellen genoeg, geen behoefte om met dit toestel acro te vliegen)

(maar besef wel dat er dan nog wat krachten terechtkomen op de hoofdpen zene, moet idd wel sterk zijn, wil niet dat hij van 300m in een stevige bel met een afgebroken vleugel naar beneden stort..)

mvg.

met een rechte pen gaan de vleugels niet meer mooi aansluiten aan de romp vrees ik, plus dat ik de stabiliteit van de lichte V-stelling wel goed vind.

Wat is het nadeel van een stalen pen? Een voordeel is in ieder geval dat bij een te hoge belasting een stalen pen niet breekt maar buigt. En dat is een heel groot voordeel ;)

maar missch is dit idee te "simplistisch/eenvoudig" gedacht.. :)

Ik denk dat dat mee kan vallen.
Er zijn twee opmerkingen die ik daarbij wil maken.

1. Zorg ervoor dat het gat van de dikwandige buis niet scherp is, maar wat afgerond om spanningsconcentratie te vermijden.
2. Het deel van de koolstof pen moet ongeveer 4 à 5 x de diameter zijn om een redelijk vriendelijke krachtinleiding te geven. Bij 8 mm staaf moet de dikwandige buis dus minimaal 2x4x8= 64 mm lang zijn, liefst 80 mm. Is de romp daar breed genoeg?

Rick

Wat is het nadeel van een stalen pen? Een voordeel is in ieder geval dat bij een te hoge belasting een stalen pen niet breekt maar buigt. En dat is een heel groot voordeel ;)

gewicht... heb hier al gewichten van flamingo's gelezen waar ik bij duizel.. waar ik zeker 400gr onder zit.. wil men vleugelbelasting niet te hoog..

Back