koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Oscar, 1 jul 2008.

  1. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    579
    Sedert vorige week heb ik een Corally 10X. Hij is nu bijna klaar om te rijden. Nu nog de body correct op maat passen. Het is een Protoform peugeot 905B MD body.

    Dit is mijn eerste electro RC auto (naast een speelgoed auto 25 jaar terug). Normaal rij ik nitro 200mm TC. Dus de setup en opbouw is ook helemaal anders.

    Is er iemand met goeie tips in verband met de setup voor deze wagen? Voorlopig is de auto gewoon op gebouwd zonder echte setupafregeling. De centrale demper is bvb gevuld met de standaard olie. Welke banden gaan goed op een buitenpiste.

    Foto's zullen wel nog volgen.
     
  2. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    meest gebruikte combi is magenta achter en purple voor. Afstelling is bij elk cirquite anders en beetje afhankelijk van de rijder. voor camber tussen 1.5 en 2 maar dit kan links en rechts verschillend zijn nagelang de slijtage van de wielen. Zorg dat de voorwielen gelijkmatige slijtage vertonen zonder dat je schuine banden krijgt, dan zit het met de camber goed. Meestal is dit dus aan de linker kant meer camber dan rechts (van voren gezien). Gelijkmatige slijtage is bijna niet haalbaar dus na elke ronde de voorbanden links en rechts omwisselen.

    Ikzelf rijd een klein beetje gemodificeerde rc10l2 ( met zijdempers) met 5 graden casterblokken en een shim aan elke kant voor de caster. 40wt olie en de witte veer (hard) van tamiya. Normaal rijden mensen met wat zachtere damper maar dit werkt voor mij in ieder geval :). Soft damper syrup in de tube dampers. 0.18 voorveertjes. Dit is mijn basis setup.

    Achter vol gesmeerd. Voorbanden smeren nagelang het cirquit. Velp de helft smeren en apeldoorn moest ik vol smeren bijvoorbeeld. Op apeldoorn ging het redelijk op zaterdag maar ik miste nog wat stuur bij bocht uit dus daar zit nog wel wat werk voor mij.

    De standaard banden die bij de kit zit zijn, naar wat ik heb gehoord, niet echt bruikbaar voor een race.
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2008
  3. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Lees even dit draadje door dan weet je wat er is af te stellen. Of ga naar een andere pro10 forum wat reeds in dit draadje is genoemd.

    HFCC is een leuk technisch baantje maar klein vergeleken met andere cirquits. Maar als je op de HFCC goed kunt rijden dan kun je eigenlijk overal wel rijden want dan zijn de grotere banen een makkie. Op Velp (grote brandstof baan +-240 meter lang) reed ik snellere tijden met een 6.5t brushless als de gemiddelde 1/8 brandstof maar op de HFCC heb ik een aantal keren gereden (toen ik pas begon met deze auto) en dan ben ik al blij als ik onder de tijden van de 23turns kom lol. Langzame bochten is de stuur goed maar ik heb mega onderstuur op de ovalbochten en ik heb problemen met de eerste scherpe bocht na de linker oval. Dat is iets waar ik volgend jaar in ieder geval nog op wil trainen en af wil stellen. Waarschijnlijk zal daar magenta voor en achter wel werken en mischien de motor pod met drie schroeven vastzetten op de t-bar i.p.v. 2 bijvoorbeeld om minder grip achter te hebben. Maar dat is iets wat ik nog moet uitzoeken.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2008
  4. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Zaterdag trouwens mijn chinese saddle lipo's uitgeprobeerd. Ze moeten nog wel wakker worden :)maar wat een verademing zeg!. Dag van te voren opladen, geen gezeur met ontladen etc. Gewoon aan de balancer 1c opladen en rijden maar.
     
  5. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Oh ja, zeer aan te raden. Maak op de kap bij de spoiler zijflappen en een spoiler extention van +- 1 cm. Kan gemaakt worden van doorzichtig plastic wat je nog over hebt van je kap. Het maakt veel verschil uit in rijgedrag. Met flappen en extention rijd hij veel stabieler.
     
  6. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    579
    Heb je hier soms een foto van wat je bedoeld?
    Bedoel je dan een soort guerney strip zoals op de 1/8ste auto's?

    Ik heb de body reeds op maat uitgeknipt. Hopelijk op een goeie manier. Dit was eens iets anders dan een TC body.

    Ik heb nu een peugeot 905B Medium downforce body.
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2008
  7. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    als je in mijn profiel kijkt dan zie je een foto album met mijn auto en de kap. Mijn spoiler extention is doorzichtig :)het is inderdaad zoiets als een gaurny flap maar bij mij is die op het moment gewoon recht. Volgend seizoen maakt ik een echte gaurny flap.
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2008
  8. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    579
    Ja, heb het gezien.
    Welke body is dit in je foto album? De high downforce versie of de medium? Of maakt dit niks uit?
    Die zijflappen die op de foto te zien zijn (die tot bovenkant van die extension komen), zijn dit extra (bijgeplakte) flappen of was dat een onderdeel van de body? Dit zijn toch de zijflappen die je bedoelt?
     
  9. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Dat is de medium downforce. Ik heb de high downforce in de kast liggen samen met nog 1 MD kap voor volgend seizoen :). De HD versie kun je herkennen aan de taartschep aan de voorkant.

    De zij flappen of side dams in het engels moet je zelf maken uit lexaan of iets dergelijks. De meeste rijders gebruiken rest stukken van de kap o.i.d.. Die van mij heb ik uit een plaatje lexaan gesneden die ik ergens heb gekocht. Ik moest mijn side dams groter maken omdat ik de achterkant te ver had uitgesneden bij de spoiler ;-). Dus nu loopt de kap tot de achterkant gelijk.

    Ik heb er nog geen ervaring mee maar de geluiden die ik hoor van andere rijders is dat de High Downforce wel degelijk iets uit maakt. Blijkbaar rijd hij meer gelijkmatiger dan de MD. Ze rijden zonder spoiler extention omdat die anders te veel downforce geeft aan de achterkant (onderstuurd), de achterkant van de HD loopt namelijk iets hoger en schuiner dan de MD :). Bij de MD zul je wel een extention moeten gebruiken anders gaat de achterkant zwabberen na een tijdje. De HD heeft waarschijnlijk wel wat meer luchtweerstand maar met de huidige brushless motoren maakt dat niets meer uit.
     
  10. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    579
    Onder de achtervleugel heb je de mogelijkheid om 2 langwerpige openingen te maken enkel gescheiden door een klein tussensteuntje.
    Op sommige foto's zie ik dat sommigen dit effectief doen en anderen niet.
    Wat is het voor en/of nadeel hiervan?
    Voorlopig is mijn body nog dicht onder de vleugel.
     
  11. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Dat was ik vergeten...de sparing moet je uitsnijden, langs de lijntjes en uitkijken dat je het middenstuk niet doorsnijd. De precieze wetenschap ontbreekt me op dit moment maar zonder de sparingen gaat de wind alleen over de kap en vleugel waardoor er kans bestaat dat de achterkant te zwaar belast wordt waardoor de voorkant wordt opgetilt. En dan is het vliegen.....
    De sparingen zorgen ervoor dat de wind ook onder de spoiler gaat en volgens mij wordt de downforce dan meer over de gehele kap verdeeld. Waarschijnlijk wordt er dan een onderdruk gecreerd. Maar het precieze hoe en wat weet ik niet. Ik heb de vraag tevens in de pro10/lemans series - forum gezet :). In ieder geval rijd iedereen met sparingen onder de spoiler. De kappen zonder sparing zijn waarschijnlijk alleen voor de show.
     
  12. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    579
    Ik heb nog wat lexan overschot liggen om die extra spoiler en zijflaps te maken. Maar nog 2 vraagjes:
    - die extra spoiler: is dit gewoon een vlak stukje of zit daar een klein opstandje op zoals de guerney strips bij 1/8ste nitro wagens? (Ik heb immers enkel vlakke stukken lexan op overschot)
    - hoe maak je die zijflappen vast? secondelijm, dubbelzijdege tape, vastschroeven (zal waarschijnlijk moeilijk gaan)?
     
  13. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Mijn extention is een recht stuk op dit moment. Voor volgend jaar ga ik een gurney flap maken. een recht stuk kan ook hoor, was bij mij al een verschil van dag en nacht.

    De extention heb ik doormiddel van 2 boutjes aan mijn kap geschroefd zodat ik nog wat stel mogelijkheid heb. De zijflappen heb ik gewoon met zapadapgoo geplakt. maar dat kan ook met bijvoorbeeld schoenzool reparatiemiddel van bison of zoiets. Deze lijmsoorten blijven een beetje flexibel namelijk. Je zou deze ook met twee boutjes kunnen bevestigen of met dubbelzijdige tape maar goed, dat is aan jou. Mijn gevoel zegt dat lijm steviger is bij een koprol.

    Als je onder de spoiler kijkt dan zit er in het midden (waar je de twee sparingen moet uitsnijden) een brugje wat aan de spoiler en de kap zit. Je moet dit laten zitten en niet wegsnijden want dat is de versteviging van de spoiler. Doe flink wat lijm in het middenstuk (onderzijde kap) en smeer ook lijm onder de kap waar je de sparing uitsnijd. Puur als versteviging. Doe dit natuurlijk wel als je de kap hebt gespoten hehe. Als de sparing is uitgesneden dan is dat deel van de kap een beetje teer namelijk.

    ps:
    Mocht je een andere lijmsoort gebruiken test dan eerst een beetje op een los stukje zodat je weet of het je kap wegsmelt of niet :)
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2008
  14. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
  15. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    579
    Ik ben gisteravond nog even gaan testen op de piste. Ik had gewoon de bedoeling om eens te zien of alles (van de electronica) werkte. Ik had niet al te veel tijd, dus had ik nog niet naar de afstelling gekeken, ik reed met de standaard banden die ik ook niet had gesmeerd. En daarbij lag de piste er ook nog wat stoffig bij.
    Wat ik wel al merkte is dat de servosaver denk ik te veel speling heeft. Ik had de indruk dat hij niet altijd naar dezelfde plaatst terugkeert. Manueel zijn de stuurstangen een beetje heen een weer te bewegen. Deze beweging kom uit de servosaver terwijl het servowieltje zelf niet meebeweegt.

    De volgende keer zal ik wel de banden smeren. Welke types banden (hardheden) kunnen als goede uitgangspositie genomen worden om op een buitenpiste te rijden?
     
  16. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    magenta achter en purple voor. Had ik een paar posts geleden geschreven :). Achter geheel smeren en voor om te beginnen 1/3de. laat 30 min. intrekken en dan goed met een doek of keukenpapier afnemen. Welke servo saver gebruik je?
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2008
  17. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    en als je de tweakschroeven gebruikt doe de munttest.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2008
  18. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    De "munt test" (op verschillende site's te vinden, maar Mark Payne's blog is erg goed) is leuk, maar dan moet je voorkant (stuur inrichting e.d.) wel perfect inelkaar zitten. Als er maar iets scheef zit in de voorkant dan werkt de truc niet meer.

    Zelf zet ik de 1:12 met zijn voorkant alleen op 2 tweakblokken, koppel alles los, en zorg dan dat hij niet getweakt is door de pod links en rechts op te meten. Dit vind ik iets veiliger. Het wil namelijk wel eens zijn dat de banden door veel rijden niet meer gelijk zijn, of er een lagertje wat haren opgepakt heeft en wat stroever loopt.

    Groet Robert
     
  19. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Natuurlijk moet de voorkant goed zijn daar heb je gelijk in. Gelijke hoogte van de blokken, kogellagers in orde, banden dezelfde maat etc. maar goed, ik ga er vanuit dat iemand dat in de gaten houd als hij er redelijkerwijs goed mee wilt gaan rijden. Het is inderdaad zoals je schrijft dat je eerst moet zorgen dat je pod vrij kan bewegen, dus dampers demonteren en tweakschroeven losschroeven etc. maar dat hoort bij die munttest natuurlijk.

    Ik heb wel gehoord dat het bij 1/12 het een en ander kritischer is kwa afstelling. Bij pro10 is de afstelling minder kritisch dan bij 1/12. Bij pro10 is het testen via die muntentruc echter vrij nauwkeurig, mocht er toch ergens een miniscule afwijking inzitten dan merk je dat niet bij deze auto's (je moet natuurlijk wel de hierboven genoemde zaken checken of ze in orde zijn). Omdat pro10 op asfalt rijd moet je je meer zorgen gaan maken voor voldoende grip hehe :).

    Ik stel het altijd af met twee 2 euro munten. De munten zijn relatief zwaar dus de banden rollen makkelijk als je de voorkant optilt. Deze test doe ik altijd voordat ik ga rijden en je wordt er na een tijdje steeds behendiger en sneller in.

    Haren oppakken zal bij een pro10 (235mm)lastig gaan omdat ze eigenlijk alleen maar buiten rijden ;-)

    Een schuifmaat is trouwens een essentieel onderdeel voor een pro10 rijder. Mocht je die nog niet hebben, bij de aldi of liddle waren ze eerst in de aanbieding (digitaal) voor 9 euro. Komen vast nog wel een keer. Dan kun je de banden opmeten voor de roll-out en om te kijken of de banden gelijk zijn.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2008
  20. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    579
    Ik dacht het al eens gelezen te hebben maar ik vond het niet onmiddellijk terug.

    Ik heb een servo saver van Corally. Met deze servo kan ik de voorkant van de voorbanden zeker 2 a 3mm draaien. Hoeveel graden speling dit dan is heb ik niet gemeten maar volgens mij is dit toch iets te veel. Ik heb nu eens een oude servo-saver die ik nog had liggen gemonteerd en die heeft dit niet. De corally servo-saver op een andere (ook ander merk) servo blijft hetzelfde probleem hebben.
     

Deel Deze Pagina