koperlakdraad en zuur!!!!

Hallo,

Ik ben de laatste tijd veel aan het solderen met koperlakdraad (zie foto).
Om dit te kunnen solderen moet je het lak er eerst af schuren maar omdat ik met 0.2 mm koperlakdraad werk wordt dit al gauw te dun waardoor dit snel afbreekt.
Nu is mijn vraag zou dit lak niet op te lossen zijn met een of ander zuur zonder dat het het koperdraad aantast. Dit zou aanzienlijk sneller werken en minder kans op het breken van de draad.

afb5517.jpg

Hoi,

ik brand het er meestal af met bijvoorbeeld een aansteker, niet te lang want dan verkoolt het draad.

Mark

Daniel, heb je de servo huisjes ook al laten afslanken door daar gaten in te boren?

Kijk uit met zuren, die tasten de draden zelf ook aan en daar heb je niets aan. Daar komt bij dat de isolatie tegen de meeste zuren bestand is.
Meestal kan je de isolatielak van het koperdraad afschroeien met je soldeerbout ALS hij heet genoeg wordt. Heb je een temperatuur geregelde bout dan moet je hem op ongeveer 400 tot 420 graden zetten. Dit is eigenlijk te heet om normaal te solderen maar om je draden te vertinnen kan het heel goed.

Ernst Grundmann zei:
Thinner, Aceton, Mek, Wasbenzine, Terpentine enz. enz. enz. lossen de lak NIET op!!!

Waar kan ik Mek kopen?
Ik zoek dat voor een andere toepassing.

Alvast bedankt.

Erwin

ron van sommeren zei:
Draad met soldeerbout verwarmen op aspirine.

Dat grapje werkt ook met draad waar van dat touw in zit (vaak bij telefoon en hoofdtelefoon snoer).
Gewoon asprine op de (soldeer) tafel draadje er op en vertinnen. De asprine werk dan als een soort vloeimiddel. Het stinkt wel maar werkt perfect. Ik gebruik het ook al jaren.

gr Remco

Theo Coenen zei:
Daniel, heb je de servo huisjes ook al laten afslanken door daar gaten in te boren?
Dit is een goed idee Theo ga dit zeker eens proberen in mijn volgende shocky!

Verder iedereen bedankt voor het meedenken hier kan ik wel wat mee!

@Erwin,
MEK (MethylEthylKeton) is niet zo eenvoudig meer te koop. Vroeger nam ik wel eens wat mee van m'n werk maar dat is ook al jaren voorbij. Nu weet ik ook niet meer hoe ik er aan kan komen. Wel jammer want het was een fantastiesch ontvettingsmiddel.

:( Jammer.
Opticiëns schijnen het nog wel te gebruiken in kleine hoeveelheden, maar verder kwam ik daar ook niet mee.

In ieder geval bedankt.

Groetjes, Erwin

tja, is iets moeilijk. Goede gelakte koperdraad heeft zelfs isolatie die er met een soldeerbout niet afgaat! Ik krab het ook altijd voorzichtig weg met een mes, is het enige wat werkt...Die asperine is ook wel een leuk idee, ga ik eens proberen. We hebben hier thuis enkel bruistabletten :lol: , dat houd me tegen...

Niels

same here, met soldeerbout krijg je die lak er niet af, ik gebruik ook altijd een mesje, hobbymesje kan, ik heb van die scapel mesjes, gaat vrij gemakkelijk zonder breken. (ik gebruik de draden echter alleen voor verliching, om die breekbare draden te gebruiken om een servo mee aan te sturen... :roll: )

Groeten
Monkey

Monkey zei:
(ik gebruik de draden echter alleen voor verliching, om die breekbare draden te gebruiken om een servo mee aan te sturen... :roll: )

He monkey, ik heb dat koperlakdraad al op een zelf bouw shocky gehad en gevlogen en zonder enige storing alleen wat ik nu heb ondervonden is dat je beter 0.3 mm kunt gebruiken dan 0.2 mm want dat is toch net even wat sterker! Verder ben ik zeer tevreden hiermee en zal dit ook zeker vaker toe gaan passen want het scheelt toch zeker gewicht. Ik kom straks met CDrom motor van 15 gram en 2 cellen (350mah), ontvanger, regelaar en 3 servo's (robbe FS30) op een gewicht uit van 60 gram. Dus reken maar uit een vliegtuig van 50 gram en elktronica van 60 gram!!!!

Back