Kopie EMHW Funtana S afmaken.

@ Johan; ik zie dat jij 5245's in de staart hebt. Is dat genoeg? De EMHW Funtana site zegt 4,5kgcm, dit lijkt me op de grens. Of ga je op 6V?

Hugo

Hallo Hugo

Deze Funtana word in opdracht door mij ruwbouw klaar gemaakt , ook servo, motor (OS) en reso (BMI) worden passend gemaakt .

De bezitter heeft deze servo's er bij gedaan , grotere gaan er ook niet in zonder de konstruktie te zwakken .
Wat nutzt een 10kg servo als de konstruktie dan maar 5 kg kan hebben .

En met hoeveel volt hij gaat vliegen weet ik (nog) niet .

In de beschrijving staat ook ZG-26 als voor geslagen motor , wij zijn een van de weinige die ook de ZG inbouwen .

De meesten gaan voor OS en MVVS en dan ook met meer CC , waarvan de meesten niet lang leven . :mrgreen: (eerste leven)

Mvg Johan

5245's....... Ik zou ze met 60 graden 3D-uitslagen niet durven gebruiken, maar met redelijk kleine uitslagen moet het geen probleem zijn, ik heb ze al vaker zien zitten in 2 meter Funtana's.

de stabilo van de funtana pro is gemaakt rondom de 5245, zoals je in de foto's van plotterweld kunt zien. en maximale uitslagen gaan er prima mee, zowel op 4,8 als op 6 volt.

5245's....... Ik zou ze met 60 graden 3D-uitslagen niet durven gebruiken, maar met redelijk kleine uitslagen moet het geen probleem zijn, ik heb ze al vaker zien zitten in 2 meter Funtana's.

Emhw raad deze servo's aan. En op 6v zijn ze 5.5 kg per stuk dus dat is 11 kg op het hoogte roer. Dit is meer dan genoeg voor 45gr uitslag.

Even een benzinemotorvraag tussendoor. Ik las laatst dat je die op het vliegtuig, met vleugels en al, moeten laten draaien, niet op een testopstelling. Omdat'ie anders z'n trillingen niet goed kwijt kan. Klopt dat, en is er een mogelijkheid een testopstelling de maken waarbij dat wel kan, met bv de motor op rubbers? Ik zou graag wat ervaring met de motor opdoen en verder in laten lopen, maar het toestel is nog wel een aanzienlijke periode verwijderd van afbouw...

Hugo

Testopstelling maken is zonde van je energie, dan kun je beter je model afmaken in die tijd:D

Model afmaken kost nog ca. € 500, die heb ik nu niet. En voor mij is dat best even sparen. Testopstelling op rubbers kost ca. € 0 want daarvoor kan ik materiaal gebruiken dat ik nog heb. Ergo, testopstelling of niet, het toestel zal pas na de zomervakantie klaar zijn, op z'n vroegst. En in die tijd zou ik graag de motor in laten lopen en beter leren kennen, is dat zo gek?

Hugo

Model afmaken kost nog ca. € 500 ...............................En in die tijd zou ik graag de motor in laten lopen en beter leren kennen, is dat zo gek?

Hugo

Voor 500 € bouw ik 4 modellen . :D

Een benziner moet je niet op een bok laten lopen en inlopen al helemaal niet .
Daarmee maak je hem eerder kapot .
In de nieuwste beschrijving van de ZG-motoren word ook sterk afgeraden de motor op een bok te laten lopen .

Mvg Johan

Aha, nou dan wil ik graag wat advies over waar de waren te halen! Ik ben met een boodschappenlijst bezig, die zal ik morgen wel posten.

Joepie, ik ben aan de wederopbouw begonnen! Ik ben de 2 nieuwe zijwanden aan het maken:

Funtana2%20020.jpg

Dit vind ik echt leuk werk. Met de wortelrib erbij, en tekenen maar:

Funtana2%20021.jpg

Dat gaat mooi worden!

Hugo

Voor 500 € bouw ik 4 modellen . :D

Nou, bij deze dan graag je hulp; waar kan ik significant besparen?

Voor bij de motor
Mejzlik CFK 2Blatt Prop.18x8 € 42,50 W&W
Funtana S header € 36,90 Toni Clark
Uitlaatslang heb ik nog
Uitlaatslangklem 2x € 9,80 Toni Clark
Resopijpsteun verzin ik nog wat op.
Alu hoek inlaatspruitstuk € 42,95 Toni Clark
Carburateurkelk € 9,95 Toni Clark
Tank met klunk en zo 500ml € 15,95 W&W
Slang 3x5 2 meter € 3,60 Lindinger
Klemmetjes ?
Gasservo heb ik nog

Om de roeren aan te sturen:
Servo Hitec 645MG, 4 stuks, € 135,20 W&W
Ontvangeraccu 6V € 25,00 Lindinger
Ontvangeraccuschakelaar € 6,30 Lindinger
Roerhoorntje met verstelbaar oog 4x2 stuks € 10,00 Lindinger
Kogelkoppen M3 1x10 stuks € 14,90 Lindinger
Oogschroeven M3 1x10 stuks € 4,70 Lindinger
M3 draadstang heb ik nog
M3 boutjes, moertjes, ringetjes, etc: € 10,00 Gamma
Staalkabel, 100 meter, € 10,00, Hengelsportwinkel

Bouwmateriaal
Vleugelhout 2x plank 10 mm balsa € 6,20 Lindinger
Vleugelhout 8x plank 1,5 mm balsa € 9,60 Lindinger
Vleugelhout 1x plank 5 mm balsa € 1,90 Lindinger
Vleugelhout 1x plank 1 mm balsa € 1,10 Lindinger
Vleugelhout 2x lat 4x4 mm balsa € 0,80 Lindinger
Vleugelhout 8x lat 6x6 mm grenen € 4,00 Lindinger
Vleugelhout 8x lat 5x5 mm grenen € 4,00 Lindinger
Secondaire vleugelbuis carbon 8x6 € 6,80 Lindinger
Romphout heb ik genoeg
Folie wit € 10,00 Hobbycity
Folie oranje € 10,00 Hobbycity
Glasvezel onderstel 175 hoog € 33,90 Lindinger
Wielen heb ik nog
Staartwieltje compleet € 5,00 Hobbycity
Wielkappen ?
Robart stifscharnieren 4.7mm 4x6 stuks € 14,00 Lindinger

Snel geteld toch € 450,00 en dan heb ik niet alles nog geprijsd, en ben ik ongetwijfeld nog zaken vergeten. Vandaar dat ik € 500,00 niet zo'n gekke schatting vind. Voor de roeraansturing ga ik ook nog even bij Hobbycity kijken, maar daar zal ik geen honderden mee winnen.

Alvast bedankt voor input,

Hugo

Laatst bewerkt:
Mejzlik CFK 2Blatt Prop.18x8 € 42,50 W&W........Menz hout kost 8€
Alu hoek inlaatspruitstuk € 42,95 Toni Clark.........Nodig ?
Carburateurkelk € 9,95 Toni Clark
Tank met klunk en zo 500ml € 15,95 W&W.......250ml is genoeg
Slang 3x5 2 meter € 3,60 Lindinger
Servo Hitec 645MG, 4 stuks, € 135,20 W&W ...... Ik vlieg met 225BB
Vleugelhout 2x plank 10 mm balsa € 6,20 Lindinger
Vleugelhout 8x plank 1,5 mm balsa € 9,60 Lindinger
Vleugelhout 1x plank 5 mm balsa € 1,90 Lindinger
Vleugelhout 1x plank 1 mm balsa € 1,10 Lindinger
Vleugelhout 2x lat 4x4 mm balsa € 0,80 Lindinger
Vleugelhout 8x lat 6x6 mm grenen € 4,00 Lindinger..grenen koop je goedkoper in bouwmarkt .
Vleugelhout 8x lat 5x5 mm grenen € 4,00 Lindinger..komplete hout voor de vleugel hat ik gelijk bij Brendel bestelt .
Secondaire vleugelbuis carbon 8x6 € 6,80 Lindinger...gaat ook houten duvel
Folie wit € 10,00 Hobbycity
Folie oranje € 10,00 Hobbycity
Glasvezel onderstel 175 hoog € 33,90 Lindinger...2 gfk pootjes bij hobbyin voor 28,50
Wielkappen ?...... niet nodig
Robart stifscharnieren 4.7mm 4x6 stuks € 14,00 Lindinger ... gewone scharnieren zijn beter/goedkoper

Ik haal altijd balsa , scharnieren , folie , CA , krimpkous ,akku,s van Dortmund
En gelijk zoveel dat het genoeg is voor 1 jaar .

Mvg Johan

scharnieren lijm, servokabels, tankje, en kleindelen haal ik bij hobby citty. degelijk materiaal. menz props ook deftig... moet wel goedkoper kunnen dan 450euro hoor:)
landingsgestel heb ik nu een carbon besteld tot 13kilo voor 30euro...

Dank voor alle input, ik ga inderdaad een boel Lindinger spullen maar door Hobbycity vervangen. Ik kan daar alleen geen groot glasvezel landingsgestel vinden. Ik ben een beetje terug aan het komen van carbon, dat veert volgens mij een stuk minder en dat wil ik wel graag op ons hobbelveldje.

En ik heb vanavond eindelijk het eerste deel gelijmd:

Funtana2%20022.jpg

Aansluiting op het bestaande, wordt binnenin van dubbelingen voorzien:

Funtana2%20023.jpg

Achterste vak met markering voor vleugelpen:

Funtana2%20024.jpg

Middelste vak met opening voor vleugel vastzetbout, om het zo maar te noemen:

Funtana2%20025.jpg

Voorste vak, dicht gelaten voor de stevigheid, met het gat voor de vleugelbuis:

Funtana2%20026.jpg

Zo. Morgen verder; dan komen er balsa 5x5 ribben achter en andere verstevigingen op strategische plaatsen.

En even over een ander modelbouwprojectje, van mijn vrouw (ik heb slechts enige tijd geleden wat lijm gedoneerd); ik heb ons eerste kindje voelen schoppen!!!! Dan vergeet je toch bijna de hele modelbouw...

Hugo

Misschien dat ik het even gemist heb tussen de boodschappenlijstjes door, maar heb je de vleugel nu op de originele plek zitten, of heb je 'm idd naar voren gehaald? Of valt dat nog te bepalen in de toekomst?

Misschien dat ik het even gemist heb tussen de boodschappenlijstjes door, maar heb je de vleugel nu op de originele plek zitten, of heb je 'm idd naar voren gehaald? Of valt dat nog te bepalen in de toekomst?

Ben bang dat die te ver naar voor zit , hier is de neus gelijk met voorste spant waar de motorkap aan vast word gezet .

Dus moet de motorkap insparingen hebben waar de vleugel zit .

Bij de orginale is 3 cm plaats tussen neus en spant .

En ik heb liever carbon gestel onder de vliegers .;)
Die veren veel beter als de stijfe GFK .

Mvg Johan

Ach, wat heet te ver naar voren? Het zwaartepunt is nauwelijks verschoven. De neuslijst komt 5mm van het spant. Bij Johans Funtana met deze vleugelset zit het zwaartepunt weer verder naar achteren dan bij de originele, en daar horen we niemand over! Deze 25mm naar voren op 2 meter romplengte merk je niks van. Ik wilde het zwaartepunt alleen niet naar achteren laten komen, gezien mijn eerder uitgelegde plannen.

Ik zal het carbon ding dat erbij zat nog eens bekijken, misschien heb ik me bij deze vergist. De carbon versie die eerst onder de X50 zat is inmiddels vervangen door een veel beter verende glasvezel versie. In ieder geval gaat de montage ervan op de schop; 4 stuks stalen M8x40 imbusbouten vind ik wat overkill...

Net even hout voor de vleugels gehaald bij de LHS. Eerst nog de romp afmaken, maar dan ligt het er vast.

Hugo

Laatst bewerkt:
De neuslijst komt 5mm van het spant. Bij Johans Funtana met deze vleugelset zit het zwaartepunt weer verder naar achteren dan bij de originele, en daar horen we niemand over! Deze 25mm naar voren op 2 meter romplengte merk je niks van.

Hoe kom je erbij dat ik het CG naar achter gezet zou hebben .

Ik heb de buis om 15mm naar achter verlegt maar niet de CG .

Die is zelfs om 8mm naar voren gegaan door dat de buis in de vleugel op een andere plaats zit als bij de EMHW

Het profil van de brendel is dikker en ook van de vorm anders .

De vleugel voorkant zit op de oude plaats en de CG is volgens brendel nu 8mm naar voren gekomen .
Dit is theorie en moet nog ervlogen worden of dat past .

Ik heb hier nu 4 funtana,s van 2 meter en 1 van 175 cm , kan dus een goede vergelijking maken . :mrgreen:

Tussen de normale en de pro zit ook 10 mm verschil in bij de CG .
Bij de pro zit hij verder naar achter .;)

Of jij dat merkt van die 25 mm naar voren verlegde CG merk je snel genoeg .

Mvg Johan

Mvg Johan

Back