Kopie van romp Robbe Focus

Al geruime tijd vlieg ik met een Robbe Focus. Een erg fijn vliegende 3m semi schaalkist van ABS met abbachi vleuels. Nu is de romp erg zwaar geworden door vele reparaties en het ABS redelijk uitgedroogt. Zodoende liep ik al een geruime tijd met het idee een Glasvezel kopie te maken van de betreffende romp en dan ook direct nieuwe vleugels te bouwen (glas of styro abbachi). Hiermee wil ik ook ervaring opdoen met het vervaardigen van mallen en verwerken van glasvezels en epoxy.

Inmiddels is het plan al in een verder gevorder stadium. De mal van de romp is inmiddels klaar voor gebruik.

Nu kan er dus begonnen worden aan de vervaardiging van de nieuwe romp. Een witte gelcoat en een aantal lagen glas inclusief enkele strengen roving op strategische pleken en houten wortelribben aan de binnenzijde.

Nu ben ik er zelf nog niet helemaal uit hoeveel lagen glas ik nodig heb om tot een stevige/lichte romp te komen. Heb zowel 80 grams als 163 grams glasdoek hiervoor gereserveerd.

Er is hier genoeg ervaring op dit gebiedt denk ik, dus hopelijk is er wat input mogelijk over de lay-up die ik het beste kan toepassen.


Even twee foto's van de huidige stand van zaken.

6e4y.jpg


5f6s.png
 
2 lagen van 163 gr is volgens mij de beste combinatie naar gewicht/stevigheid.
Best wel keeper doek nemen, die kan je goed in de hoeken/rondingen verwerken.

Veel succes.
 
2 lagen van 163 gr is volgens mij de beste combinatie naar gewicht/stevigheid.
Best wel keeper doek nemen, die kan je goed in de hoeken/rondingen verwerken.

Veel succes.


Het is inderdaad keper gewezen. Maar twee lagen is sterk genoeg voor een romp van een 3,4 meter zwever?
 
Rond de belangrijkste punten kan je wat verstevigen met extra laag of carbon.
Maar voor de normale huid is 2 lagen voldoende hoor.

Zie anders eens op mijn site onderaan.
Staan een aantal projecten met glasvezel/carbon op (spitfire, IOM SKA, neus extra 300).
Bij het album SKA staan telkens ook de producten mee op de foto.

Groeten,
Kris
 
Beginnen met een vorgelat als kleurlaag.
Dan 49 grams weefsel.
Daarna 2x 80 grams
Het cockpitdeel nog extra met 1x 163 of 2x 80 grams.
De staartbuis verstijven met wat rovings en die door laten lopen tot bovenin het kielvlak, zo wordt alles torsiestijf.

Als je dan nog vacumeert wordt is sterker en lichter.

GJ
 
Verlijmen/samenvoegen van de twee rompdelen

Heren, bedankt voor de tips. Ga de foto's ook even bekijken.


Ga voor twee lagen 163 grams met hier een daar een extra matje. Hebben ook enkele meters roving liggen, dus zal rond de cockpit, wortelrib en staartboom/kielvlak een streng aanbrengen in beide helften.

Nu lees ik op internet verschillende methoden om de delen aan elkaar te lijmen wanneer de mal delen worden samengevoegd.

1. Een helft de lagen glas strak afknippen langs de mallijn en bij de andere helft een strook van 1 a 1,5 cm later uitsteken. Bij samenvoegen de overlap overal aandrukken en daarna laten drogen.

2. Beide delen strak langs de mallijn afknippen en rondom een rups van een mengsel van epoxy, kantoen/glasvlokken en microballoons aanbrengen met een spuit. Daarna helfden tegen elkaar en klaar.

Wat kunnen jullie aanraden? Is de tweede optie ook sterk genoeg voor een 3m + zwever? Het voordeel is wel dat je dan niet loopt te pielen met een stok en rollertje om de overlap overal goed aan te laten sluiten. In het geval van keuze een, zou methode 2 ook alleen voor het kielvlak gebruikt kunnen worden omdat je hier nauwelijk goed bij kunt komen.

Ik hoor jullie ervaringen graag.
 
2 lagen 163 grams zonder 25 of 48 grams laag krijg je nooit echt mooi strak als je licht wil bouwen.

Het koppelen van de 2 delen is het makkelijks (en volgens velen het beste) door aan 1 kan van de mal (bij de ene kant de boven en bij de andere de onderkant) een strook weefsel te laten staan.
Dan een rups ingedikte en ingekleurde hars aanbrengen op de overstaande rand.
Maldelen op elkaar en met een ballon aan de binnenkant de randen aandrukken.
Je kan het ipv met een ballon ook met een kwastje op een stokje doen.
Je moet in ieder geval de overstaande rand aandrukken op de andere kant.

Stomp op elkaar lijmen moet je niet doen.
Je zou eventueel een strook glasweefsel op de deelnaad aan de binnenkant kunnen lamineren.
Is niet de mooiste optie maar werkt wel.

In ieder geval altijd ingedikte en ingekleurde hars gebruiken, dan heb je later minder nabewerking.

Succes.

GJ
 
Bij het album SKA staan telkens ook de producten mee op de foto.

Groeten,
Kris

Zeilboten zijn niet echt mijn ding, maar ik heb echt respect voor de toegepaste technieken en kunde! Brengt mij ook op het idee om een naam en nummer van de romp op te nemen in het laminaat. Net als op de foto is te zien willen we minimaal 5 rompen gaan bouwen. Een naam en nummer is dan wel zo leuk :)

De spitfire is ook geweldig!!!
 
Zoals je kan lezen uit de reacties zijn er rond keuze van doek mogelijkheden zat. Zoek voor jezelf een goede combinatie uit waarmee je het liefste werkt en beoogde resultaat haalt.
De eerste romp hoeft toch niet meteen super te zijn. Je hebt immers een mal waaruit je meerdere rompen kan maken. En glasvezeldoek kost iets van een €6/m² dus dat is ook de kost niet.

Persoonlijk zou ik de delen aan elkaar zetten "nat in nat" dmv een ballon.
1 malkant leg je doek tot op de scheidingslijn, de andere malvorm laat je 1.5cm overlappen.
Alvorens aan elkaar te zetten maak je de overlap doek ook goed nat met epoxy.
Nu zijn die rompen meestal achteraan ook open zodat je de ballon kan uitrekken/opspannen over de romplengte. Belangrijk is immers dat de ballon enkel in diameter vergroot en niet in lengte wanneer je de pomp erop zet.
Als hij in lengte vergroot, verschuift de glasvezeldoek met de groeiende ballon.
Bij jou mal is er geen opening achteraan. Je kan mss wel een lichte haak/draad inwerken in de staart waar je de ballon mee opspant. Daarvoor moet je in 1 maldeel een klein slipje slijpen zodat de draad/haak buiten de mal op spanning kan gehouden worden.
Om de staart aan elkaar te zetten, zou ik werken zoals ik kielen maak. Daar waar je aan elkaar zet goed ingedikte epoxy spuiten en tussen de lagen wat mousse leggen. Die mousse duwt alles wel op de goede plaats (naar buiten toe)

Veel succes!
 
oK, helder, optie 2 dus en eventueel met een ballon. Ik begreep alleen dat een ballon teveel druk kan genereren voor een standaard mal zoals ik heb gemaakt. Maar ik zal eens langs de feestwinkel rijden in de stad en even droog oefenen.

De kosten zitten inderdaad niet in het glas, maar in de witte gelcoat. Eventueel zou ik als test een eerste romp zonder gelcoat kunnen maken. Puur om de werkmethode te testen. Ik overleg wel even met het team ;)
 
Kosten in de gelcoat?
Vorgelat is ongeveer 15 euro per liter en dat verdun je ook nog eens (het is maar polyester he).
De druk van 0.5 bar of zo kan elke mal wel aan.
Zelfs mijn hele simpele snel gebouwde malletjes konden dat aan.

Maar... als je druk of vacuum gaat gebruiken dan zie je gegarandeerd de 160 grams weefsel door het laminaat heen, dus vandaar dat de eerste laag 48 grams of zo moet zijn.
Als je niks wilt kopen, doe dan in ieder geval 80 grams als eerste laag.

GJ
 
Kosten in de gelcoat?
Vorgelat is ongeveer 15 euro per liter en dat verdun je ook nog eens (het is maar polyester he).
De druk van 0.5 bar of zo kan elke mal wel aan.
Zelfs mijn hele simpele snel gebouwde malletjes konden dat aan.

Maar... als je druk of vacuum gaat gebruiken dan zie je gegarandeerd de 160 grams weefsel door het laminaat heen, dus vandaar dat de eerste laag 48 grams of zo moet zijn.
Als je niks wilt kopen, doe dan in ieder geval 80 grams als eerste laag.

GJ

Ik heb alles al gekocht hoor. 10 m glas van veschillende dikten. En 500 gram gelcoat. Alleen dat spul kost €30,- en dan wil je gewoon wat voorzichtig zijn ;)

Verder zit nu de derde laag was op de mal. Er wordt gesproken van vier lagen en daarna PVA, dus nog een extra laag aanbrengen.

Daarna een aantal wortelribben zagen voor in de romp en de hele glashandel en carbon op maat snijden en knippen zodat alles netjes klaar ligt voor de eerste poging. Spannend!

Als de romp lukt gaan we verder met het snijden van vleugelkernen. Ook wordt er a.h.v. een 3d model een cockpitkapmal uit bowlingbalhars gefreest. De huidige abs kap hang met lijm en tape aan elkaar.

Nu is er nog een discussie gaande over de afwerking en bekleding van de vleugels. Een deel van de deelnemers wil de vleugels helemaal met glas indekken. Een ander deel, waaronder ik, met abbachi. Daarbij worden er liggers van carbon gemaakt en komt er tussen het hout en het schuim sowieso een laag glas.

Ook de vleugelpen, in de huidige romp nog gemaakt van vlakstalen strips, gaan we anders aanpakken. We gaan zelf een carbon vleugelpen fabriceren waarmee de vleugels vrij dragend worden zoals bij de Alpina. De romp krijgt zo nauwelijks krachten te verduren en de vleugels steunen enkel op twee stalen pennetjes.

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Sorry, maar dan koop jij je spullen veel te duur.

Vorgelat, 1 kilo 19,90, en als je zoekt kan het nog een paar euro goedkoper.

T35 - 1 kg-107005

De lossingwas moet je minimaal 10 maal in en uitwrijven.
Tussen de lagen minimaal 6 uur uit laten dampen.
Dan heb je geen PVA meer nodig en kan je het laminaat zo uit de mal trekken.
Je hebt dan ook geen strepen of andere oneffenheden in de romp.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Wat mooi allemaal! Jammer dat ik de laatste twee weken niet kon komen, ik had het allemaal willen zien.

Maar, wat is 'bowlingbalhars'?

Groeten, Sinan
 
Sorry, maar dan koop jij je spullen veel te duur.

Vorgelat, 1 kilo 19,90, en als je zoekt kan het nog een paar euro goedkoper.

T35 - 1 kg-107005

De lossingwas moet je minimaal 10 maal in en uitwrijven.
Tussen de lagen minimaal 6 uur uit laten dampen.
Dan heb je geen PVA meer nodig en kan je het laminaat zo uit de mal trekken.
Je hebt dan ook geen strepen of andere oneffenheden in de romp.

GJ

Moet bij die Vorgelat niet nog een harder? Er word hier niet echt duidelijk informatie over gegeven bij emc vega. En zo ja, welke verhouding!?

Heb je toevallig al een NL leverancier kunnen vinden hiervoor? Zo een twee drie kom ik steeds in Duitsland terecht voor dit spul.
 
Ja, er moet nog wat harder bij de vorgelat maar dat is maar een paar procent (uit het hoofd 2%) en dat kost bijna niks.
Om het te kunnen spuiten kan je styreen gebruiken maar dat stinkt vreselijk.
Ik gebruikte altijd aceton, werkt net zo goed en is wat vriendelijker spul.

Ik kocht mijn spullen altijd in Duitsland, daar zijn ze nou eenmaal een stuk verder met mallenbouw in modelbouw.
In Nederland is maar 1 bedrijf dat je aan goed materiaal en van goed advies kan dienen en dat is Kees Maas in Baexem.
Mec Modelbouw
T. 0475-459137
Kerkveldstraat 20
Baexem, Limburg

Hij levert dezelfde materialen voor dezelfde prijzen als EMC maar verzendkosten zijn dan gewoon nederlands.

GJ
 
Dank voor de informatie.

Het is duidelijk dat een polyester gelcoat veel goedkoper is dan een epoxy gelcoat. Het enige is dat de verwerking pas verder kan nadat de gelcoat geheel droog is.

En de hechting is blijkbaar net zo sterk als bij de epoxy variand?

En is de T35 is ook voldoende flexibel voor een dunner laminaat zoals een rc schaal romp.
 
Sterker nog:


polyester vorgelat is veel beter dan epoxy gelcoat.
Ik durf zelfs te beweren dat epoxy gelcoat totaal ongeschikt is voor bouwen uit mallen.
Bij mandragende zwevers wordt ook polyester vorgelat (of schwabbellack) gebruikt.
Het beschermd de onderliggende weefsels omdat het UV bestendig is en epoxy is dat niet.

Bij een reparatie zet je aan de buitenkant een dun laagje vorgelat op, laat het drogen en polijst het dan glad, je ziet er niks meer van.
Vrijwel alle fabrieksmodellen worden gemaakt met als eerste laag polyester vorgelat met daarachter de epoxy lamineerhars.
Voordeel is ook nog eens dat je het elke kleur kan geven die je wilt.

De vorgelat is binnen 30 minuten droog.
Na een uur of 2 kan je beginnen met de opbouw van het laminaat.
De hechting is perfect, epoxy hecht zeer goed aan polyester, omgekeerd niet.
Hoe dunner de vorgelat opgebracht wordt, hoe beter het is.
Bij sommige modellen zie je wel eens schilfers eraf spatten, dan is het vorgelat te dik opgebracht.
Dus, zo dun mogelijk erop spuiten.
Met aceton kan je het ongeveer 30% verdunnen, het wordt dan melkachtig.
De aceton verdampt en er blijft een hele lichte dunne laag in de mal zitten waarop je verder lamineert.

Ik ben bang dat je je niet goed ingelezen hebt of je je hebt laten adviseren door een winkel die niet heel veel in modelbouw doet.
Ik kan mijn eigen "gebruiksaanwijzing" niet meer vinden omdat mijn server plat is gegaan maar hier een artikeltje van Erwin Schamburger, 1 van de betere bouwers in Duitsland.
Hij gebruikt geen vorgelat omdat ie dat te zwaar vind maar hij spuit direct de verf in de mal en lamineert dan verder.
Voorwaarde is dan wel dat je goede lossing gebruikt (Norpol lossingwas).

http://www.rc-network.de/magazin/artikel_08/art_08-069/art_069-01.html


GJ
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bang dat je je niet goed ingelezen hebt of je je hebt laten adviseren door een winkel die niet heel veel in modelbouw doet.


GJ

Klinkt goed, die T35

Ik heb me verder prima ingelezen denk ik zo, maar baseer mij op andere andere bronnen die aangeven dat epoxy gelcoat prima gebruikt kan worden voor mallenwerk binnen de RC modelbouw.

Zoals altijd zijn er meerdere wegen naar Rome en leer je steeds iets nieuws. Aangezien ik het spul (500gram) heb liggen zal ik sowieso de eerste romp hiermee vervaardigen. Heb inmiddels met Kees gesproken en zal daarna bij hem een bestelling doen met 1kg T35, harder voor de kwast en een liter Aceton. (Er zullen meerdere rompen gemaakt gaan worden).

Spuiten gaat hem hier niet worden. Heb geen schuur en wil mijn relatie niet in een avond naar de klote helpen ;).
 
Back
Top