Koppeling draait vast

Mensen,

Mijn 1:16 auto miste een aantal lagers voor de clutchbell. Nu heb ik er wat lagers in gedaan. Nu kan ik de imbusbout zo vast draaien dat de clutchbell niet meer rond kan draaien. Wat mis ik nog? Hij trilt dan ook elke keer los. Dat is natuurlijk op te lossen met locktite.

Ik weet helaas niet welk merk het is, staat nergens op. Heeft iemand ideeen hoe dit op te lossen?

Tussen het schroefje en de lagers moet je nog een ringetje plaatsen. Het ringetje moet met zo groot zijn, dat hij net niet de buitenste rand van het lager raakt.
Dan kun je eventueel ook nog wat lock-tide (blauw) op het schroefje smeren en weer vastzetten.

Zo moet het werken!

Bedankt voor de informatie. Met de lagers en de ringen zou het dus moeten lukken? Als ik het juiste ringetje heb zou ik het wel aan moeten kunne draaien? Binnen mijn andere auto kan ik het wel goed aandraaien en de bell draait nog mooi vrij.

Ik hoor het graag als de iemand nog ideeen heeft.

1f97f41e-f5b1-5c88.jpg

Je moet waarschijnlijk een ringentjes achter het binnenste lagertje doen(foto 2).
Want wat er nu gebeurd is dat als je het imbus boutje vast draaid dat het koppelingklok tegen de koppeling vast klemt waardoor hij klem komt te zitten.
Dus waarschijnlijk moet er (1 of 2) ringentjes tussen de koppeling en het koppelingshuis.
Waardoor hij vrij loopt.
Want het kan idd gebeuren als hij klem zit het boutje loskomt.

Succes

Laatst bewerkt:
Het is mij een beetje onduidelijk wat het probleem is. Als ik het goed begrijp is het dat wanneer je de schroef aan draait je koppelingsklok vast zit ipv vrij draait.

Als dat het geval is Moet je beginnen met vulringetjes weg te laten (ik zie er 1 op de foto?) Als dat het niet is moet je gewoon eens een schroef met een verzonken kop gebruiken, dat geeft vaak iets meer axiale speling.

en michien dat het ringentje die tegen het voorste lager zit even eraf laten of ver vangen met een wat kleiner ringentje vanwege dat hij er wat groot uit ziet waardoor als je hem aandraaid hij zowel de binnenste schaal als de buitenste schaal van het lager raakt.

Klopt Roelof, ik draai de koppelingsbel vast. Hij klemt tegen het vliegwiel aan binnen of buitenzijde. Moet ik het met ringen oplossen of een imbus die er niet helmasl indraait?

probeer eerst een ringetje te plaatsen en dan de clutchbell.

Beetje rot uit te leggen vanachter de computer.....zucht

De bout kan niet te kort zijn, die draai je vast tegen de top van de krukas.

Nogmaals, ik zie dat je ringetjes er tussen legt, die moet je even verwijderen. Als je daarna nog steeds de clutchbell vast zet moet je even een boutje met een verzonken kop gebruiken, die geeft op de kop zijn kant wat meer speling.

Back