Koppeling draait vast

Ok, ga ik proberen. Maar ik draai nu de imbus vast tegen een lager die over de krukas schuift. Krukas zit nu dus helemaal vol met lagers. Mischien moet ik dit niet uitvullen met lagers?

Je moet lagers plaatsen waar nodig, meestal zijn dit er 2, 1 aan de binnenkant en 1 aan de buitenkant van de clutchbell en soms zijn dat er 3. Misschien moet je even de manual openen om na te slaan hoe het moet.

Kom je nog steeds te kort uit moet je even achter het vliegwiel kijken hoeveel ruimte daar is. Heb je veel ruimte kan je dat verminderen door een andere conus te gebruiken of iets van de huidige conus af te vijlen. Daardoor schuift het geheel op en blijft er meer ruimte voor de clutchbell over.

En anders moet je op zoek naar 5x3 ringetjes waarmee je de krukas iets kunt verlengen.

Ok, bedankt voor het advies. Enige probleem is dat ik geen boekje heb en ook niet weet wat voor type/model het is.

Misschien laatste vraag. Hoor je wel of niet tegen de lagers te klemmen?

Als je de schroef hebt aangedraait hoort de clutchbell een klein beetje over de krukas te kunnen schuiven. Raakt die daarbij het vliegwiel is dat in principe niet erg maar dan moet je hem met shimringen onder het lager tegen de vliegwiel-moer uitshimmen maar er moet een beetje schuifbare speling overblijven. (door hitte zet de clutchbell uit en zal die speling minder worden en kan die bij te weinig speling alsnog zichelf vast zetten)

Gewoon even langs de modelbouw winkel en een shim setje halen en dan zou het moeten lukken zoiets als deze:
IMAG0378.jpg

Dat vind ik geen oplossing. Je kunt niet alles vertrouwen op een beetje loctite. Ga er nu gewoon goed voor zitten en doe wat ik geadviseerd heb.

Ok, maar ik snap niet wat je bedoelt. Dat met ringen achter de bel heb ik gedaan. Dan kan ik hem nogsteeds aandraaien zodat hij vast trekt.

Langere imbus gebruiken zodat deze vast gedraaid kan worden en alles niet tegen elkaar trekt?

Dit hebben bij Pk racing gemaakt. Je zou denken dat die het wel moeten weten. Niet dus?

Wat belangrijk is, is om uit te vinden waarom de clutchbell niet meer draait.
Dus schroef hem weer open, zet dan het weer in elkaar, zonder de laatste inbus. Druk nu de clutchbel stevig naar het vliegwiel en probeer het te draaien. Als hij klemt, moet je kunnen voelen en zien, waarom hij klemt.

In een winkel kunnen ze je heel goed adviseren, maar bij pk is het vaak druk, dus door de drukte kunnen zij ook fouten gaan maken.

Back