koppeling vast?

Heb net even met mijn auto klein stukje gereden. Dit ging allemaal super!!

alleen hij sloeg af en nu kan die alleen nog maar vooruit rollen. als ik de wielen achteruit draai lukt dit niet. ( zit vast ) De tandwielen draaien heel stroef.
iemand idee?
Dacht zelf aan vast glopen koppeling ofzo...

Klinkt het wel naar..... Draai eens aan de klok , als het vliegwiel mee draait zit er inderdaad iets vast. Even uit elkaar trekken en je weet het zeker.

vliegwiel draait eerst soepel en zit dan vast en kan niet verder draaien. Wat moet ik los trekken? heb nog niet zo super veel verstand van.. En hoe kan het dat die dan vast loopt? heb ik iets verkeerd gedaan?

Motor een vastloper gehad?

Gewoon de motor los halen en dan bij de koppeling aan de kop zijn kant het schroefje los draaien en kan je de klok eraf trekken.

Heb je een koppelingsklok die recht loopt of schuin? Een schuin gevormde klok betekent een centax en dat is wat meer lastige materie.

als je motor wil lopen maar de auto gaat niet direct rijden dan is je koppeling niet vast geslagen. Omdat de motor nieuw is kan het zijn dat je de motor niet lekker met de hand rond kan draaien vooral als hij verzopen is. Draai de gloeiplug er eens uit en probeer dan aan de ring achter de koppelingklok te draaien of met je roto start of strekstarter gebruiken.

Als de motor gewoon netjes loopt maar de wielen willen niet draaien of draaien stroef dan moet je het probleem in de tandwielen, cardanasjes, differentieel zoeken. vooral als de auto net nieuw is kunnen cardanasjes te los zitten door een te grote afstand tussen diff en wiel en dan slaat hij vast.
loopt de rem niet aan?

rem loopt niet vast.. is echt als ik de auto of de grond rol alleen kan hij dan dus niet achteruit... rij met de auto even en dant slaat hij af. eerder kon ik ook de 2 zwarte tandwielen gewoon soepel draaien nu gaatbdat heel zwaar

een kleine kans dat het de oneway bearing is van je trekstarter of rotostarter. die zorgt dat je de motor niet de trekstart of rotostart laat draaien.

waarschijnlijker is dat er een diff kapot is. als je er zo niet achter komt haal dan de motor van de auto en kijk af hij dan wel soepel wil rijden.

Trouwens brandstofauto's kunnen vaak niet achteruit rijden op motor kracht tenzij er een versnellingsbak in zit met achteruit er op. bedoel je dat?

we moeten wat meeer info...
wat voor auto? hoe start je? wat voor motor? snellingsbak? 4WD?

heb geen trekstart gewoon startbox..
Nee bedoel gewoon zelf met je hand de auto voor en achteruit duwen..
En er hoort volgens mij ook iets speling tussen de tandwielen te zitten dat is nu ook niet meer.

oke ik gok een methanol auto rond de 3,5cc met aandrijving op de achterwielen?

als het toch 4WD is moet je even uit vogelen of de voorste of achterste diff vast zit of misschien je 3e diff in het midden.

OK, die komt dus met een centax. (ik dacht nog even aan je Picco) Een nare eigenschap is wanneer de koppelingschoen te ver versleten is de vlieggewichten tussen de duwplaat en het vliegwiel door willen komen en zo klem komen te zitten.
Dit wordt veroorzaakt door een te grote gap.

Aangezien je nieuw op dat gebied bent is het moeilijk om het even uit te leggen maar de begrippen van gap en endplay zijn heel belangrijk. Zoek anders even op youtube naar SALVEN CENTAX en kom je een duidelijk uitleg tegen.

oke super bedankt!! Ik heb het schroefje van die 2 tandwieltjes los gedraait en weer vast gezet en nu lopt hij niet meer vast. alleen ben ik bang dat het straks wel weer gebeurd onder het rijde.. hoe kan ik dit voor komen?

Je moet de gap meten (zie dat filmpje), als de gap groter dan 0.9mm wordt is de kans groot dat het vlieggewichtje er tussenuit vliegt, de gap stel je in met shims.

Serpent Model Racing Cars - News - Building the Perfect Centax 3 Clutch

En om het probleem te verminderen zou je deze moeten hebben:

903212.jpeg

RCHobbies.com.au

Back