kopschroef concept 4 kanalen

Beste leden,
Al weken ben ik aan het bedenken hoe een 4 kanalen boegschroef gebouwd kan worden welke je ook makkelijk kunt besturen.
Hieronder het idee.
Graag hoor ik wat jullie ervan vinden en misschien heb je er wat aan.
G
kopschroef4kanaal.png
roet barry

hallo was het nut van deze kopschroef ????
mijn kopschroef in de zinnia werkt als volgt
een T stuk met de opening naar beneden zuigt het water van onder de boot aan
aan de linker kant staat een motor met een as naar binnen met een speed schroef er op
aan de voorkant zit een gorizontaal t stuk met de openingen naar Bb en SB
in het midden zit een roertje welk door een servo de ene of de andere kant kan worden omgezet
motor kent maar 1 stand en dat is voluit ,regelen doe je door middel van het roertje
,minder open naar links dan verspeelt de kopschroef ook water naar rechts en zo blijft de boot regelbaar
ik breng hem mee op de werkschepen dag zodat je kan zien hoe het werkt
ik kan er zelfs op achteruit varen

gr raf

Het nut is dat je aansturing hebt per kanaal, of eventueel 2 kanalen.
dat de motor niet 1 stand heeft maar harder gaat draaien naarmate de klep verder open wordt gezet door de servo aangezien de regelaar van de schroef aangestuurd wordt door de stuurstroom van de servo.
dus maximale kracht en prima aansturing en een prima efficiëntie.
Enige wat niet op het schema staat is de ontluchting van de beun.

Sorry, Ik zie het hele plaatje niet.
Kan je de tekening aanpassen in de boeg van een schip.
En dan de diverse aanstuurbare mogelijkheden laten zien.(de vier aanstuurbare)

Mvg. Richard

ja ik zien echt geen gebruik voor deze toepassing
zet het inderdaad eens getekend in een romp dat we in en uitgangen kunnen zien
want zo blijkt het wel een quadcopter

gr raf

Op zich zie ik het voordeel van het systeem wel (1 op 1 correspondentie met het kruis op je zender bijv.) maar de uitvoering is in dit geval niet handig omdat je zoals al genoemd, niet naar linksonder en rechtsboven kan sturen. Daarnaast is het wél mogelijk om twee tegenover elkaar liggende kanalen tegelijk aan te sturen - een hoop kolkend water maar geen beweging. Ook heb je door deze aansturing juist géén 1 op 1 koppeling met je stick.

Kruislings aansluiten zou beter zijn geweest: 1 servo voor boven en onder, 1 servo voor links en rechts. Dit is wel een stuk lastiger aan te leggen - kruisende stangetjes waar ook je motor al zit, of 4 servo's die om en om met Y-kabeltjes gelinkt zijn - maar levert je wel die correspondentie op met je stick.

Al met al denk ik dat het idee erg leuk is, en op zich ook wel uitvoerbaar, maar er zijn ook andere, eenvoudigere ideeën bekend...

Back