Kort ‘bouw’verslag Fliton Edge 540 mini

Ik zocht een nieuw model voor mijn Hyperion Z2213-20. Deze zat in een Fizza waar ik een beetje op uitgekeken was.

Mijn keus is toen uitgevallen op de Fliton Edge 540 mini. Fliton heeft in deze serie 2 modellen. De andere is de Extra 330 mini. Van dit toestel zijn er verscheidene bouwdraadjes en verslagen. Deze heb ik goed gelezen als voorbereiding.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=499534&pp=15
http://www.tmfc.org.uk/reviews/Extra300s/extra.html
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=496898&highlight=fliton
Uit deze verslagen heb ik een aantal tips overgenomen. Zie hieronder.

normal_IMG_1103.JPG

Eerst natuurlijk goed de bouwbeschrijving lezen :D deze is wat sumier.

112-1236_IMG.JPG

versteviging van de romp bij het landingsgestel met wat koolstofroving en epoxy

112-1240_IMG.JPG

versteviging van de rompspant halverwege de vleugel (zie pijltje) en van de motorspant (zie andere pijltje)
Voor bevestiging van de ontvanger en de accu+regelaar (deze zitten helemaal voorin) heb ik wat plankjes 2.5mm balsa ingelijmd

112-1239_IMG.JPG

Versteviging van de hoogte- en richtingsroer stuurstangen.

112-1241_IMG.JPG

Vervanging van de 40mm wieltjes door 63mm wielen van aircraft-world. Ik heb de wielkappen zowiezo weggelaten. Dat heeft bij ons op het gras toch geen zin

Met een Hyperion HP-LVX1200 pakket (100 gram) en een APC-E 10x5 levert de motor ongeveer 190W – 200W bij een gewicht van 625 gram. Dat is voldoende. Servo’s: 4 x Waypoint 084. Ontvanger: schulze 540. Met het accupakket bijna helemaal voorin, ligt het zwaartepunt op 80mm achter de vleugelneus. Precies goed 8) . (aanbevolen is 70-76mm)

Vliegen:
Ik heb er nu 3 vluchten mee gemaakt en ’t vliegt fantastisch. Prophangen kost (bijna) geen moeite. Meskant vlucht is zonder koppelingen. De ‘harrier’ is behoorlijk stabiel. Het model moet wel met enige snelheid gevlogen worden. De nadering en landing moeten gemaakt worden met wat ‘gas’ erop. Bij het voetbalveldje achter mijn huis (te hoog gras) moet ik gebruik maken van het fietspad. Dat levert geen problemen op.

In 8 minuten gebruik ik tot nu toe gemiddeld 1Ah, wat duidt op een gemiddeld verbruik van 7-8 Amp. Voor echt ballistisch vliegen is het beter een motor en regelaar te gebruiken die tot 25Amp kunnen gaan. :wink:
[/img]

hey dat zijn mooie wielen voor op de minitoc
;)

hij vliegt inderdaat leuk:D
nico maar is lief aan kijken om te voelen hoe die stuurd:)

grt

raymon zei:
hey dat zijn mooie wielen voor op de minitoc
;)
Dat klopt :D Edwin zei dat hij ook zilverkleurige wilde, dus die heb ik direct maar even besteld 8)

raymon zei:
hij vliegt inderdaat leuk:D
nico maar is lief aan kijken om te voelen hoe die stuurd:)
grt
Dat is geen probleem.

Vanavond nog weer even met windstil weer gevlogen. Ging erg goed. Dan blijkt toch dat het model iets te snel is om leuk op een krom fietspad neer te zetten. Dan daar toch straks maar de minitoc voor gebruiken.

Was nog 3 dingetjes vergeten te melden over het bouwen:
- het stuurstang klemmetje van het richtingsroer heb ik aan de romp-zijde van de servo hevel gezet, i.v.m. de bewegingsvrijheid van het hoogteroer
- Voordat je de vleugelliggers in de romp kunt lijmen, moet je wel met een klein vijltje de zaak wat ruimer maken. Zoals geleverd is de past alles iets te nauw. Daarna verlijmen met constructielijm; ijzersterk

haha

ik hoorde het inderdaat van een vriendin dat je aan he vliegen was maar ik denk dat ze het iets ruimer hebben gemaakt omdat je anders mischien kans hebt dat het iets te krap word

Zelf heb sins twee maanden ook een Fliton Edge 540 mini. Inmiddels 25 vluchten gemaakt. Tot op heden kan het vliegtuig een stuk meer dan ik! Ik krijg hem alleen niet in een flatspin....... Helaas heb ik het landings gestel al 10 keer moeten maken. Eerst bleken de verstevigingen in de romp te licht ondanks de direct ingebouwde versterkingen, nu gaan de glasvezel poten stuk. Ik heb het probleem dat ik in redelijk hoog gras moet landen, waardoor het vliegtuid direct stil staat. Vervelende vlieg eigenschappen nog niet ontdekt!! Je geeft half gas en gooit hem weg. In de stand waarin je hem weggooit vliegt hij door tot de accu leeg is! Ook met windkracht 4 is hij nog erg leuk te vliegen.

Bijzonderheden:
Typhoon 15/10 met 10x5 E prop
Hyperion 1500 3S lipo
Regelaar: te goedkoop... moet ik gaan vervangen voor een met mee presizie
Vliegtijd 8 min (1000Mah gaat er dan in het pakket terug)
Volgas: 10,5Volt x 22Amp = 231watt

Ik heb de vleugels los neembaar gemaakt, zodat hij thuis wat minder ruimte inneemt.

Groeten,
Bart

Back