Ik zocht een nieuw model voor mijn Hyperion Z2213-20. Deze zat in een Fizza waar ik een beetje op uitgekeken was.
Mijn keus is toen uitgevallen op de Fliton Edge 540 mini. Fliton heeft in deze serie 2 modellen. De andere is de Extra 330 mini. Van dit toestel zijn er verscheidene bouwdraadjes en verslagen. Deze heb ik goed gelezen als voorbereiding.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=499534&pp=15
http://www.tmfc.org.uk/reviews/Extra300s/extra.html
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=496898&highlight=fliton
Uit deze verslagen heb ik een aantal tips overgenomen. Zie hieronder.
Eerst natuurlijk goed de bouwbeschrijving lezen
deze is wat sumier.
versteviging van de romp bij het landingsgestel met wat koolstofroving en epoxy
versteviging van de rompspant halverwege de vleugel (zie pijltje) en van de motorspant (zie andere pijltje)
Voor bevestiging van de ontvanger en de accu+regelaar (deze zitten helemaal voorin) heb ik wat plankjes 2.5mm balsa ingelijmd
Versteviging van de hoogte- en richtingsroer stuurstangen.
Vervanging van de 40mm wieltjes door 63mm wielen van aircraft-world. Ik heb de wielkappen zowiezo weggelaten. Dat heeft bij ons op het gras toch geen zin
Met een Hyperion HP-LVX1200 pakket (100 gram) en een APC-E 10x5 levert de motor ongeveer 190W – 200W bij een gewicht van 625 gram. Dat is voldoende. Servo’s: 4 x Waypoint 084. Ontvanger: schulze 540. Met het accupakket bijna helemaal voorin, ligt het zwaartepunt op 80mm achter de vleugelneus. Precies goed 8) . (aanbevolen is 70-76mm)
Vliegen:
Ik heb er nu 3 vluchten mee gemaakt en ’t vliegt fantastisch. Prophangen kost (bijna) geen moeite. Meskant vlucht is zonder koppelingen. De ‘harrier’ is behoorlijk stabiel. Het model moet wel met enige snelheid gevlogen worden. De nadering en landing moeten gemaakt worden met wat ‘gas’ erop. Bij het voetbalveldje achter mijn huis (te hoog gras) moet ik gebruik maken van het fietspad. Dat levert geen problemen op.
In 8 minuten gebruik ik tot nu toe gemiddeld 1Ah, wat duidt op een gemiddeld verbruik van 7-8 Amp. Voor echt ballistisch vliegen is het beter een motor en regelaar te gebruiken die tot 25Amp kunnen gaan. :wink:
[/img]
Mijn keus is toen uitgevallen op de Fliton Edge 540 mini. Fliton heeft in deze serie 2 modellen. De andere is de Extra 330 mini. Van dit toestel zijn er verscheidene bouwdraadjes en verslagen. Deze heb ik goed gelezen als voorbereiding.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=499534&pp=15
http://www.tmfc.org.uk/reviews/Extra300s/extra.html
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=496898&highlight=fliton
Uit deze verslagen heb ik een aantal tips overgenomen. Zie hieronder.
Eerst natuurlijk goed de bouwbeschrijving lezen

versteviging van de romp bij het landingsgestel met wat koolstofroving en epoxy
versteviging van de rompspant halverwege de vleugel (zie pijltje) en van de motorspant (zie andere pijltje)
Voor bevestiging van de ontvanger en de accu+regelaar (deze zitten helemaal voorin) heb ik wat plankjes 2.5mm balsa ingelijmd
Versteviging van de hoogte- en richtingsroer stuurstangen.
Vervanging van de 40mm wieltjes door 63mm wielen van aircraft-world. Ik heb de wielkappen zowiezo weggelaten. Dat heeft bij ons op het gras toch geen zin
Met een Hyperion HP-LVX1200 pakket (100 gram) en een APC-E 10x5 levert de motor ongeveer 190W – 200W bij een gewicht van 625 gram. Dat is voldoende. Servo’s: 4 x Waypoint 084. Ontvanger: schulze 540. Met het accupakket bijna helemaal voorin, ligt het zwaartepunt op 80mm achter de vleugelneus. Precies goed 8) . (aanbevolen is 70-76mm)
Vliegen:
Ik heb er nu 3 vluchten mee gemaakt en ’t vliegt fantastisch. Prophangen kost (bijna) geen moeite. Meskant vlucht is zonder koppelingen. De ‘harrier’ is behoorlijk stabiel. Het model moet wel met enige snelheid gevlogen worden. De nadering en landing moeten gemaakt worden met wat ‘gas’ erop. Bij het voetbalveldje achter mijn huis (te hoog gras) moet ik gebruik maken van het fietspad. Dat levert geen problemen op.
In 8 minuten gebruik ik tot nu toe gemiddeld 1Ah, wat duidt op een gemiddeld verbruik van 7-8 Amp. Voor echt ballistisch vliegen is het beter een motor en regelaar te gebruiken die tot 25Amp kunnen gaan. :wink:
[/img]