Korte vraag wbt C rating Lipo

Hallo allemaal,

Heb een korte vraag over wat de C rating moet zijn van de lipo die ik in m'n twinstar wil zetten.

De vraag is of het volgende juist is om de C rating te berekenen die de lipo nodig heeft.

Formule: minimale ontlaadcapaciteit lipo = max stroom motor [A] / capaciteit lipo [Ah]. (corrigeer me wanneer dit niet klopt!)

De motoren die ik gebruik vragen max 34A (turnigy 2826-6 2200kv)

Dus: 34/5.0 = 6.8 C

Omdat de twinstar twee motoren heeft, moet ik de 6.8 C vermenigvuldigen.
Dus 6.8 x 2 = 13,6 C

Klopt het dus dat ik genoeg zou moeten hebben aan een 5000mah lipo met een max. ontlaad capaciteit van 13,6 C? dus 20C zou meer dan genoeg zijn?

Alvast bedankt!

Het principe van je berekening klopt maar toch zou ik voor een 30C of zelfs nog meer gaan als ik jou was. De reden is simpel, hoe hoger de stroom is die een accu kan en mag leveren des te lager is de inwendige weerstand.
Hoe lager de inwendige weerstand van een accu des te minder zal de spanning inzakken onder belasting. Dat betekend ook dat die accu minder warm zal worden. Ook zal de accu naar verhouding minder op z'n lazer krijgen en dus langer "leven".
Is de accuruimte groot genoeg en kan (en wil) je er wat extra aan uitgeven dan zou ik dat dus doen.

Je berekening klopt, zelf doe ik het net iets anders.

Let wel; eigenlijk moet je de stroom even meten. Die opgegeven 34A van je motoren is enkel de stroom die ze maximaal mogen trekken, het zegt niks over wat ze daadwerkelijk opnemen. Als je iets kleinere propjes neemt gaat er minder stroom lopen, plaats je grotere props dan gaat er meer stroom lopen. En gaan je motoren met een beetje pech in rook op.

Maximaal gaat er (als je de juiste props kiest) 2x34=68A stroom lopen.

Als je een 5000mAh accu gebruikt betekent dat een belasting van 68A/5A=13,6. Dat is de C-waarde die je minimaal moet hebben.

Voor een 5000mAh accu vertalen de C-waardes zich als volgt:
10C=50A
20C=100A
30C=150A

Dit zijn de stromen die zo'n accu veilig en langdurig kan leveren zonder kapot te gaan.

20C is dus al ruim voldoende; die 68A gaat immers alleen lopen bij vol gas. Meest van tijd zul je met half gas vliegen, dus ongeveer 35A. Voor gewone kruisvlucht heb je zelfs nog veel minder stroom nodig.

Hoewel het zeker geen kwaad kan voor 30C te gaan, het prijsverschil is minimaal.

....... Meest van tijd zul je met half gas vliegen, dus ongeveer 35A......

Pas op met wat je hier schrijft want dat klopt niet helemaal. Denk er aan dat onze regelaars allemaal met het PWM systeem werken. Dat betekend dat steeds de VOLLE accuspanning kortstondig op de motor wordt "aangesloten". Theoretisch loopt er bij minder dan vol-gas steeds heel even een flinke piekstroom welke beduidend hoger is dan de gemiddelde stroom. Die gemiddelde stroom zal bij half-gas inderdaad ongeveer 35A zijn maar de pieken kunnen wel tot 50A oplopen!
Daar moet je goed rekening mee houden bij het kiezen van de juiste regelaar maar ook van de accu. Dat is overigens ook een belangrijke reden waardoor een regelaar warmer wordt als je de motor minder dan vol-gas laat draaien. Bij vol-gas zullen er nagenoeg geen piekstromen meer zijn.

Ik ben het bijna met je eens Ernst. Een regelaar wordt niet heet bij halfgas door de piekstromen. Die zijn nl net zo hoog als bij vol gas. Het probleem zit hem in het schakel gedrag van de FETs in de regelaar. Een FET die vol open staat heeft een zeer lage weerstand. Op moment van inschakelen en afschakelen is er een korte periode waarbij de weerstand zeer snel veranderd van oneindig naar bijna 0. In die korte periode worden de FETs warm. Bij vollast hoeven de FETs veel minder vaak te schakelen waardoor de schakel verliezen veel kleiner zijn.

Bij deellast zullen de condensatoren van de regelaar de stroom pieken grotendeels opvangen. Ze worden daarbij ook warm. De accu voelt dus die pieken dus veel minder.

Vergeet de vrijloop-diodes/FETs aan de motorkant niet Emanuel. Die zorgen ervoor dat motorstroom bij half-gas niet veel lager is dan bij vol-gas. Leve de zelf-inductie.

Plaatje uit
G2 Consulting - Motor Design and Power Electronics
-> course
-> CHAPTER 9: Electronic controllers

f9.2r.jpg

Plaatje uit
SPEEDY-BL self made brushless controller

Teillast_Motor.gif

[/SIZE][/FONT]

Laatst bewerkt:
Sorry mannen, allemaal waar maar in het licht van de vraag van TS niet erg relevant. De stroom die de accu moet leveren zal nooit hoger zijn dan wat bij vol gas gevraagd wordt. Wel lager, en dat was wat ik zei. Hoeveel lager precies maakt naar mijn idee weinig uit.
Maar boom lekker verder :-)

Die gemiddelde stroom zal bij half-gas inderdaad ongeveer 35A zijn maar de pieken kunnen wel tot 50A oplopen!
50A is nog steeds minder dan 64A....

De piekstroom die gevraagd wordt kan en zal heel makkelijk hoger worden dan de stroom die vol gas wordt getrokken. De uitleg is vrij simpel.
Stel je hebt een motor welke je op een spanning van 12V aansluit. De inwendige weerstand van die motor is 0,05Ohm. Deze motor heeft zijn maximaal rendement bij 30A dus dat is de "maximale vol gas stroom".

Bij het opstarten staat de motor stil dus zal er dan een stroom van 12V/0,05Ohm= 240A kunnen gaan lopen. In de praktijk zijn er meerdere oorzaken waarom dat niet gebeurt maar de helft zal zeer zeker mogelijk zijn.
Wanneer de motor "half gas" draait staat er effectief 6V over de motor. De tegenspanning die door de generator werking wordt opgewekt zal dus bijna 6V zijn. Op het moment dat de schakel Fets de spanning inschakelen komt er dus effectief 6V over de motor te staan, 12V min de generator spanning. Deel dat door 0,05Ohm en theoretisch zal er 120A kunnen gaan lopen! Dat zal in de praktijk minder zijn maar pieken tot wel 80A zijn met deze motor zeker mogelijk. Dat is dus beduidend meer dan de "maximale vol gas stroom".

Normaal gesproken zal dit voor de regelaar geen probleem zijn want de piekstromen die hij kan verwerken zijn vrijwel altijd drie tot soms wel vijf maal zo hoog als de normale continu stroom. Kijk maar eens naar de specificaties van de schakel Fets. Een continu stroom van 30A en pieken van 120A zijn geen uitzondering. Let wel dat mogen alleen hele korte pieken zijn. Meestal mogen die niet langer dan 1 of 2 microseconden duren. In de meeste regelaars staan er 2 of 3 Fets parallel dus korte pieken van 100A zullen geen problemen voor de Fets opleveren.

Toch zullen die stroompieken ook vermogenspieken in de Fets veroorzaken. Samen met de verliezen die door de schakelvertraging ontstaan is dit een belangrijke reden waarom de Fets warmer worden wanneer de motor op lage toerentallen draait. Overigens heeft die schakelvertraging een klein voordeel omdat hierdoor de stroompieken juist minder groot worden.
Zo heb elk ze naadeel een foordeel. ;)

Dat is dus beduidend meer dan de "maximale vol gas stroom".
Ongetwijfeld waar maar ik heb er nog NOOIT van gehoord dat de keuze van een accu op iets anders dan de gevraagde stroom bij vollast gebaseerd wordt.
Nogmaals, ik vraag me af of al deze theorie iets bijdraagt aan de vraag van de topic-starter.

Bedankt voor de info mannen, heel bruikbaar! Echter zit ik nog met één vraagje.

Ik ben nu van plan om in een toestel (skywalker x-8 ) meerdere (3 of misschien wel 4) lipo's parallel te schakelen. In mijn voorbeeld zal ik 4 lipo's gebruiken van elk 20c.

Nu luidt mijn vraag: wanneer je lipo's parallel schakelt, is het dan zo dat de ontlading verdeeld wordt over de 4 lipo's?

Dus stel dat ik minimaal 40C nodig heb voor de motor, berekend met formule: (minimale ontlaadcapaciteit lipo = max stroom motor [A] / capaciteit lipo [Ah]), dan heb ik theoretisch vier lipo's nodig die elk 10C kunnen geven nodig?

Ik zit met dit vraagstuk omdat de prijs tussen een lipo van 20C en 50C aanzienlijk hoog is.

Alvast bedankt,

Laatst bewerkt:
Als je de lipos parallel schakelt dan verdeel je idd de stroom over de lipos. 4x10C 2Ah wordt dan. 8Ah van 10C. Omdat de capaciteit nu veel hoger is kun je dus veilig 4x zo veel stroom trekken. Het prijs verschil tussen 4x 2Ah 10C of 1x 8Ah 10C zal niet zo groot zijn. Een Skywalker is vooral bedoeld om lang en rustig mee te cruizen. De benodigde C waarde kun je eenvoudig bepalen aan de hand van de gewenste vliegduur. Voor 6 minuten heb je in theorie genoeg aan 10C. Je mag zo'n accu nl in 1/10 uur leegtrekken. Wil je 15 minuten kunnen vliegen dan is een 4C pack al voldoende. De capaciteit van de accu bereken je dan met het verwachtte stroom verbruik. In de praktijk kies je altijd een hogere C om pieken op te kunnen vangen.

Emanuel dat is niet de juiste manier om de benodigde C rating te berekenen. Persoonlijk kies ik altijd de hoogst mogelijke C rating en is de stroom die de motor nodig heeft wel belangrijk maar minder dan jij aangeeft.
De reden is simpel, hoe meer stroom de accu KAN leveren des te lager is de inwendige weerstand. Dat betekend dus minder verliezen in de accu en daardoor minder warmte ontwikkeling en minder snelle "slijtage" van de accu. Natuurlijk is net niet nodig om een 40C accu te gebruiken voor een motor die maar 1C aan stroom gebruikt. Toch zou ik ook in dat geval zeker een accu gebruiken die je ontladen mag met 10C.
Als je met stromen gaat werken die in de richting van 20C gaan zou ik niet kiezen voor een 25C accu, dat vind ik veel te laag. Er zijn nu accu's beschikbaar die veel meer mogen leveren dus gebruik die dan ook.
Daar komt ook nog bij dat er diverse leveranciers zijn die hun accu's te hoog inschatten. Dat is niet nieuw dat gebeurde met NiCad en NiMH accu's ook al. Als je dus een accu koopt en er wordt aangegeven dat hij ontladen mag worden met 30C dan zou dat in de praktijk best wel eens 20C kunnen blijken te zijn. Toegegeven, je kan er 30C uittrekken, de accu gaat daar niet direct kapot van. Toch zal de spanning behoorlijk kunnen inzakken en presteert het geheel niet zoals je verwachten zou. Als je dan een 50C accu kiest blijkt dat het veel beter werkt, meer vermogen, minder verliezen en een langere levensduur.

Ernst, ik ben het deels met je eens en dan vooral als het aankomt op accus met zeer hoge C ratings. Een 65C accu mag je in minder dan 1 minuut leegtrekken, wat natuurlijk in de praktijk nooit zal gebeuren. Het zal dan ook niet stoppen deze ontwikkeling. Er zijn merken die het wel netjes doen. Gens Ace bijvoorbeeld heeft 25C accus die vergelijkbaar zijn met de 45C packs van veel concurenten. De eerste waarde ligt veel dichter bij de waarheid dan die 2de. De berekening die ik doe klopt wel degelijk, de C waarden van de LiPo's helaas niet. Daarom kies je een hogere C. Maar als mijn berekening komt op bv 8C dan kies ik een 20 of 25C accu en weet ik dat ik goed zit. De meeste schade aan lipos ontstaat overigens niet door te snelle ontlading, maar door te diepe ontlading en door vol wegleggen. Probeer het maar eens uit met 2 identieke accus. Vlieg de eerste tot 80% leeg en de 2de tot 90%. Die 2de zal aanzienlijk heter uit de kist komen dan de eerste.

Back