kortsluiting in 2200mAh lipo

Soms brand de lip halverwege door en is dan te redden. Probleem is dat alu enorm slecht te solderen is. Zonder goede ervaring krijg je geen betrouwbare lipo. Het kan echter wel want ik vlieg al een tijdje met een gesoldeerde alu tab :) Ik zou het alleen niet in een kostbaar model proberen ;)

im out of here.

en bedenken jullie maar waarom het verboden is om te solderen in een echt vliegtuig en waarom het afgeraden wordt in een echte auto in de buurt van het motorblok.

Draden solderen is heel anders dan lipo tab's solderen....... Draden zijn lang en hebben veel last van trilling. Vaak worden ze ook een eind na de connector niet ondersteund. Dit geeft bij een gesoldeerde overbrenging problemen omdat het gesoldeerde stuk hard is en breekt. Een knijp verbinding heeft daar veel minder last van.

Daarom zijn servo draden ook altijd ondersteund aan de servo kant en geknepen bij de stekkers. Ik sodleer het altijd wel maar verstevig het voldoende met een dubbele laag krimpkous.

Lipo tab's zijn kort en hebben geen mechanische belasting. Solderen (mist het goed hecht) is dus geen enkel probleem. Zilver soldeer goed laten hechten is echter wel een kunst en vergt oefening.

Ik heb in Dortmund aluminium soldeer gekocht met vloeimiddel in de kern, dan is het solderen van aluminium een eitje.
Misschien is het ergens te koop op internet.
Is het lipje kort bij de lipo afgebrand, dan kun je met wat gepiel met een mesje net genoeg schoon krabben voor een aanhechting.

Laatst bewerkt:
Je moet alu soldeer hebben wat bij een relatief lage temperatuur werkt. Inderdaad met vloeimiddel ingebakken is het eenvoudigste. Zoek maar eens een goede tutorial.

Back