kortsluiting in snelheidsregelaar?

Hallo,

Ik heb een hulp nodig. Mijn zoontje heeft van Sinterklaas een RC auto gekregen. Nu is er kortsluiting ontstaan in de (ik denk) snelheidsregelaar hetgeen resulteerde in een heleboel rook en gezellige vlammetjes onder de kap. De wagen stond uit, de handzender ook. Wel was de accu nog aangesloten. Maar hij heeft slechts een minuut of 10 uitgestaan toen het begon. De wagen was droog!. Als het zo gevaarlijk is om de accu aangesloten te laten, ookal is het dus maar heel even, waarom is dit dan niet via de aan en uitschakelaar geschakeld.... Beetje rare zin misschien.
Nu hebben jullie er allemaal veel meer verstand van dan ik en vraag ik om advies. Ligt het aan een slecht stuk electronica of heb ik iets heel erg fout gedaan?
Het is een Himoto. Ik geloof niet dat het een van jullie favorieten is, maar het is ook niet echt meer speelgoed te noemen.
Indien iemand mij van advies kan voorzien GRAAG!

Als er geen water in de regelaar is gekomen kan het een productie fout zijn. aangezien je hem nieuw hebt gekocht (neem ik aan), zou ik terug gaan voor garantie.

nee, ik heb mij gewaagd aan een gebruikte. Ik wil eerst weten of hij het echt leuk vind voordat ik een vermogen investeer. Speelgoed auto's vind hij niet leuk, die gaan niet door het gras en lopen al vast op een steentje... Maar de auto stond binnen, op de aanrecht...

zomaar rook zou niet moeten kunnen volgens mij. Ik heb de kabels wel eens een week vast zitten geen probleem hoor. Had je daar voor gereden waren de accu's vol? wat voor accu zat er in de auto toevallig een lipo?

Als het goed is staat in de handleiding dat je
-éérst de zender aan moet zetten;
- daarna de accu aansluiten.

Na het rijden:
-éérst de accu los;
- daarna de zender uit.

Dit is standaard met de meeste RC apparatuur. Doe je het andersom dan staan de besturing van de auto en de motor onder spanning maar er is geen stuursignaal. De besturing reageert dus op allerlei signalen die hij opvangt uit de lucht en er kan dan van alles gebeuren. Servo's gaan dan vaak wild heen en weer klapperen en de motor kan zomaar gaan lopen.
Waarom niet via een schakelaar? Omdat er erg veel stroom vanaf de accu naar de motor loopt, de gemiddelde schakelaar kan daar niet tegen. En als je te werk gaat zoals beschreven is het ook totaal overbodig.

even wat spec. aan zoonlief vragen;
7.2v nimh sc4200mah.... zegt dat genoeg?
De accu's waren vol, hij heeft een minuut of 10 gereden en daarna stond hij op het aanrecht te wachten tot mamma hem opruimt.....

Dat maakt niet zo veel uit. Lees de handleiding. Ik denk dat het daar duidelijk in staat, dat je de aandrijfaccu aalleen aan mag sluiten als de zender aan staat.

Was de wagen brushed of brushless ? Welke motor erin zit zou ook handig zijn. Zo kunnen wij je misschien deftige electronica adviseren;)

Dat je eerst de zender opzet voor de wagen optezetten is logisch enzo.
Maar dat dit de oorzaak is van de kortsluiting betwijfel ik erg hoor. Want zoals Diver al zei heb ik ookal gedaan zonder enig probleem...

Het kan altijd zijn dat de voorganger door water is gereden of de regelaar ernstig mishandeld heeft in de zin van veel te lang blijven doorrijden met accu's na elkaar zonder het ding te laten afkoelen. Het kan altijd he..
En dat nu de geest geeft..

Ik heb het al eens gehad met een VXL regelaar dat die ook plots begon te roken zonder enigzins iets fout te doen. Juist opzetten en beginnen te roken en dat bleek een productiefout te zijn.....

Kom misschien iets met de koper overeen of koop je gewoon een nieuwe regelaar dat ook niet altijd duur hoeft te zijn!

Dat maakt niet zo veel uit. Lees de handleiding. Ik denk dat het daar duidelijk in staat, dat je de aandrijfaccu aalleen aan mag sluiten als de zender aan staat.

Dat maakt wel uit!

Als het een lipo was geweest die te diep ontladen was had het vrijwel zeker aan de lipo gelegen.

Dat snap ik niet. Van een te diep ontladen lipo vliegt je regelaar in de fik....?

De originele vraag van topicstarter was "Ligt het aan een slecht stuk electronica of heb ik iets heel erg fout gedaan?"
Een slecht stuk electronica kan natuurlijk altijd maar je auto wegzetten met de zender uit en de accu er nog aan is sowieso fout, in sommige gevallen zelfs gevaarlijk.

tja dat gevaarlijke heb ik ondervonden...
Maar als totale leek ga ik ervanuit (domdomdom) dat als alle schakelaars uit staan het goed is. Zo werkt het met de meeste electronica. Wat is dan het nut van de schakelaar op de auto?
Gelukkig zijn deze dingen los te vervangen. Nu heb ik al even gegooled en dan kom ik voor mijn volgende dilemma; hoeveel turns heb ik nodig ? Ik kan nergens terug vinden hoeveel turns er nu in zit??. Ik kwam bij conrads een exemplaar tegen.Modelcraft rijregelaar Speed Attack 540 - Regelaars voor auto's - Conrad Electronic Is dit iets of heb ik daar niks aan. Nu zit er eentje op waarvan ik de volgende informatie kan delen; HSP 03018 Electron.

Het is een brushed motor.
Wel verteld zoonlief nu dat toen hij stopte met rijden de zender het niet meer deed. De zender maakte geen contact met de auto, ik ben er vanuit gegaan dat de batterijen daarvan ook leeg zouden zijn. Misschien dat het verklaard, de auto heeft aangestaan terwijl de handzender geen contact meer maakte.

Ook zit er een klein knopje, soort schakelaar op de snelheidsregelaar. Weet iemand waar die voor dient?
Waarschijnlijk niet de overspanningsbeveiling :)

De HSP 03018 heeft normaal gesproken wel degelijk een aan/uit schakelaar. Ik zou de regelaar sowieso vervangen voor iets degelijkers (hoewel die dingen op zich niet echt slecht zijn, een beetje krap bemeten alleen) zoals een XL5 van Traxxas of een LRP Quantum 2. Dat is wel wat duurder allemaal maar kan veel meer hebben en heeft een goede garantie.

Dat maakt wel uit!

Als het een lipo was geweest die te diep ontladen was had het vrijwel zeker aan de lipo gelegen.

Leg eens heel goed uit waarom een diepontladen LiPo schadelijk is voor een regelaar? Als je dat goed kunt uitleggen geloof ik je heel misschien....

Ik kwam bij conrads een exemplaar tegen.Modelcraft rijregelaar Speed Attack 540 - Regelaars voor auto's - Conrad Electronic Is dit iets of heb ik daar niks aan. Nu zit er eentje op waarvan ik de volgende informatie kan delen; HSP 03018 Electron.

Gaat wel werken denk ik, is het een zilverkleurige motor met een plastick achterkant?
Deze regelaars kunnen 20A hebben en kunnen tot een 19 turns aan mits niet te zwaar vertand. Moeilijke materie maar met zo'n silvercan motor kan je bijna iedere regelaar gebruiken.

Ook zit er een klein knopje, soort schakelaar op de snelheidsregelaar. Weet iemand waar die voor dient?
Waarschijnlijk niet de overspanningsbeveiling :)

Waarschijnlijk voor het programmeren naar je zender.

Het enige wat je regelaar uitschakeld dmv de aan/uit knop is naar mijn weten is de ontvanger. Zolang de accu aangesloten blijft zal de regelaar hier stroom van trekken.
Het knopje op de regelaar is om je regelaar zelf in te stellen, zoals vooruit achteruit remmen, en bij een deftigereregelaar wat profielen, dragbrake etc.

Gaat wel werken denk ik, is het een zilverkleurige motor met een plastick achterkant?
Deze regelaars kunnen 20A hebben en kunnen tot een 19 turns aan mits niet te zwaar vertand. Moeilijke materie maar met zo'n silvercan motor kan je bijna iedere regelaar gebruiken

Ik heb wel een zilverkleurig motortje maar zonder plastic achterkant...
Heb je enig idee hoe het met de aansluitingen zit?, moet ik daar zelf stekkers aanmaken? Ook heeft deze regelaar geen koelribben, heeft hij die echt nodig?
Die andere werd nogal warm met die vlammetjes enzo :puppydogeyes:

(ik leer wel een hoop zo:idea:)

Het was meer een algemene opmerking. Voertuig "onder spanning" maar de zender uit kan verrassende gevolgen hebben (niet bij PCM en 2.4GHz systemen)

Heb je misschien een foto van de auto? (evt per mail gekregen toen je hem gekocht had oid.)

Iig mag een regelaar normaal gesproken niet in rook opgaan als je de accu aangesloten laat.
hierdoor zal de accu langzaam ontladen, en als je hem lang laat staan kan de accu diep ontladen worden. maar in de hens vliegen mogen ze normaal niet.
Als de auto aan staat, en de zender is uit. kan deze er ineens vandoor gaan. Als de auto uit staat, zou dit normaal geen probleem moeten zijn. maar het is wel veiliger om de accu los te koppelen.

Is er buiten gereden met de auto? dan zou het condens of smeltwater kunnen zijn. (dit laatste is m'n vader eens overkomen met een Novak HV regelaar.

Iig als je een standaard motortje er in hebt zitten, zou ik gaan voor een Traxxas XL5 regelaar. deze is standaard gewoon waterdicht. heeft 1 aan knopje, en om hem uit te zetten trek je de stekker van de accu los. veel simpeler als dat zijn ze er niet. :)

::: HIMOTORACING.COM :::

Deze, of deze motor?

Dat is een standaard 540 volgens de specs en de regelaar heeft de meest gebruikelijk voorkomende aansluitingen, kan niet fout gaan denk ik

Back