kortsluiting tijdens afstellen swashplate

na de aanschaf van een nieuwe zender/ontvanger wilde ik gaan beginnen met het instellen van de servo's en de swashplate. alles verliep netjes, totdat ik dacht om de motor ff te laten opspinnen. ik had de rotorkop al verwijderd, omdat ik gebruik maak van een swashplate leveler. Na 2 keer opspinnen begon de motor ff te stotteren, en plotseling was de verbinding van de zender en ontvanger verbroken.

nadat ik de lipo had losgekoppeld, en na 1 minuutje weer aansloot, trad ergens een kortsluiting op, met als gevolg een doorgebrande esc, defecte ontvanger, kortsluiting in een servo, en waarschijnlijk ook de gyro defect.

ik heb alle onderdelen vervangen op de gyro na. ik heb wel een vervanger gkocht hier op het forum.

nadat ik de gyro op de nieuwe ontvanger had aangesloten, en de ontvanger op 4 AA batterijen had aangesloten, initialiseerde hij correct. alleen werden de ontvanger en de gyro erg warm.

alles snel losgekoppeld en de multimeter er bij gepakt. de interne weerstand van de gyro bedraagt 25 Ohm, dat wil zeggen dat er met 5 Volt ongeveer 200 mA doorheen stroomt. Dat is volgens de specs teveel.

is er iemand die een Align GP780 heeft, en eens wil meten of hij ook een weerstand van 25 Ohm heeft?

Tot ik zeker weet of dit normaal is, blijft hij als defect op het rek liggen. alvast badankt voor jullie moeite.

ps. ik heb zelf het vermoeden dat de kortsluiting begonnen is in een servo. op de + en de - meette ik een weerstand van 0 Ohm. Kortsluiting dus. Als iemand denkt dat het probleem ergens anders vandaan zou kunnen komen, zou ik het graag willen horen.

Denk dat je oorzaak en gevolg verwisselt. Waarschijnlijk is er iets mis gegaan met de BEC met als gevolg de volledige spanning van de Li-Po op de ontvanger, servo's en andere aangesloten apparatuur is gekomen. De gevolgen daarvan zijn voorspelbaar. Die kunnen daar niet tegen en gaan kapot.

Door een kortsluiting in één servo gaan andere componenten niet kapot.

ja ik was ook al zoiets aan het denken. Veel te veel componenten defect om door een korstluiting veroorzaakt te zijn.

TM

... is er iemand die een Align GP780 heeft, en eens wil meten of hij ook een weerstand van 25 Ohm heeft? ...
Niet doen. Je kunt niet zomaar de 'weerstand' van elektronica meten, elektronica heeft geen éénduidige weerstand. (Meten is weten als je weet wat je meet).

EN er is ook nog eens grote kans dat elektronica juist t.g.v de weerstandsmeting kapot gaat. Bij weerstandsmeting zet de multi-meter gelijk-spanning op de meetpennen. Die gelijkspanning kan omgepoold op elektronica komen: weg elektronica.

Voor alle (mee)lezers: als je (nog) denkt in de term doormeten, dan helemaal nooit/niks/niet meten, tot je wat meer kennis hebt. Anders grote kans op beschadiging te meten object, multimeter, of fikse kortsluiting.

Als je dit met 2 ontvangers hebt, doe je dan in den beginne niet iets fout?

Normaal bij het doorbranden van een onderdeel, blijft het meestal ook bij dat onderdeel
Dat echt alles eraan gaat, is zeldzaam zonder duidelijk aanwijsbare reden

En een gyro die warm word?
Respect...
Bij mij is het enige dat warm word, de motor en regelaar, verder niets

Heb je de + en - wel goed?

bedankt voor jullie reacties. en dat van die multimeter zal ik zeker goed in mijn achterhoofd houden.

ik was er zelf aan het denken om een externe bec te kopen.

is dit een optie, of heeft dit ook geen nut.

eerst eens kijken wat er nu aan de hand is.

Als alles net 4 aa batterijen al warm word, heb je toch een grof probleem..

aan dit antwoord heb ik helaas niet veel. ik heb inmiddels al nieuwe onderdelen besteld.

Mijn vraag was simpel. biedt een externe BEC bescherming tegen een ESC. met in het achterhoofd de spanning van de lipo die rechtstreeks naar andere componenten gaat.

Ja en nee.

Als je een externe bec toepast, moet je de interne bec van de regelaar op non actief zetten.
Doe je dat niet, gaan de twee bec's met elkaar spelen en gaat het mis.

Normaal kan er nooit van zn leven de accuspanning rechtstreeks van de accu op de componenten komen
Of de bec is heel erg kapot gegaan, maar dat weet je met 1 keer de multimeter erop

Dat alles meteen affikt zie je gewoon niet veel, en ik ben nieuwsgierig hoe dit gekomen is...
Daarom ga ik er een beetje op door

Swashplate probleem

Hallo ik heb een rc heli. De keevee van revell. Ik heb een probleem met de swashplate. Van de onderkant van de heli lopen twee stangen naar de swashplate. Op het moment dat ik gas geef gaat de linkerbuis(als de heli van je af wijst) omhoog waardoor die de swasplate automatisch naar rechts duwt. Waardoor de heli automatisch naar rechts vliegt. hoe kan ik dit verhelpen.

Beter om niet meerdere vragen in een discussie te behandelen. Handiger om een nieuwe discussie met jouw specifieke probleem te starten meer lezers, meer antwoorden.

Voor vaktermen kun je zoeken met Wikipedia of Google, je hebt dan sneller antwoord dan via forum.

Forumtipjes:
Indien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.
Geef ook je woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.

Back