Bert,
Schema gebaseerd op vlieguren, zeg je
Geef dat schema eens, of een indicatie ervan
Groeten
Martin
Voor brandstofheli's: (gebaseerd op Vario SkyFox, andere heli's kunnen afwijken i.v.m. constructuctie-details).
-iedere 10 vlieguren brandstofslangen, electrische verbindingen, visuele check kogellinks, drup olie op kogellinks, likje vet op tailslider en daar waar de tuimelschijf over de as op en neer beweegt, kogelgewricht van tuimelschijf. Check/vervang kogellink op carburateurbediening (vaak nodig)
Algemene controle op speling (met name verticale speling hoofdrotor as), controle bevestiging v/h hekrotorhuis
Bij benzinemechaniek: check alle schroeven in mechaniek (kan visueel, als de schroef nog aanwezig is, zit hij ook nog vast

) en conditie tandriem controleren (rafels, vorm v/d/ tanden).
-iedere 20 uur: check conditie van blad bouten (hoofd en hekrotor) op inslijting aan de schacht, rechtheid, en klemkracht van de zelfborgende moer. Vet vervangen in hekrotorhuis (bij gesloten HR huis) en slijtagebeeld haakse tandwielen controleren (dit dient ook om de toestand van de identieke tandwielen in de hoofd gearbox in te schatten).
Check bladhouder lagers op speling, feathering shaft op rechtheid en conditie demper rubbers (kan allemaal zonder de kop te demonteren).
Check op speling en smeer lagers bladhouders hekrotor
-30 uur: brandstof en luchtfilter schoonmaken
Vrijloop lager schoonmaken en smeren (hiervoor moet as gedemonteerd worden, is de eerste "echte" demontage in het geheel)
Check schaarmixer
Bij viertaktmotor moet nu de klepspeling gecontroleerd worden
Bij benzine heli's: frame delen checken op scheuren en breuken.
Bij benzine heli's: lagers hekrotor bladhouders
vervangen.
-60 uur:
Check bouten waarmee bladhouders aan feathering shaft vast zitten.
Borgmoeren van bladbouten
vervangen.
Lagers hekrotor bladhouders
vervangen.
Hoofd gearbox demonteren, vet vervangen en tandwielen checken (bij minste twijfel vervangen, anders moet het weer 60 uur mee, da's twijfelachtig)
Koppeling vliegwiel en hoofdtandwielen op slijtage controleren en indien nodig vervangen
Benzine heli: tandriem vervangen, ongeacht hoe hij er uit ziet
Uitlaat controleren op verstopping en indien nodig uitkolen
Frame delen controleren op scheuren.
X-treme mechaniek: tandriemen
vervangen ongeacht conditie
Uiteraard moet je bij een 20 urenbeurt OOK de 10 uren beurt uitvoeren, bij de 3 uren beurt de tien uren beurt, en bij de 60 uren beurt ook de 10, 20 en 30 uren beurt....
Zo doe ik het, maar bij een 450 gelden natuurlijk heel andere aandachtspunten, en ook behoorlijk andere intervallen (geen trillingen van brandstofmotoren, veel minder vervuiling met vet en olie etc etc)
Uren zijn daadwerkelijke vliegtijd,
niet motorlooptijd, liters brandstof of "middagen op het veld"...
Na iedere vliegmiddag werk ik de vlieguren per model effe bij in de computer, en mijn maintenance planner gaat aan de slag, uit te rekenen wanneer ik ongeveer moet gaan sleutelen.
Zelf gebruik ik Amos-D (oud DOS programma uit o.a. scheepvaart en offshore) maar er zijn ook specifiek op modelvliegtuigen en -heli's toegespitste programma's te downloaden die ook prima werken, alleen die werken met "aantal vluchten" en dan telt iedere vlucht, of die nu één of tien minuten geduurd heeft
Ter indicatie: voor een gemiddelde recreatieve vlieger is 25 uur per jaar al een behoorlijke kluif om bij elkaar te vliegen. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk, maar tel het voor jezelf maar eens bij elkaar op hoeveel je per middag vliegt en hoe veel middagen per jaar je vliegt, en je zult zien dat er over het algemeen ridicuul veel gesleuteld wordt.
Groet, Bert