Koud, en dus mooi weer voor onderhoud

Koud en dus mooi weer voor onderhoud
- alle linkjes (kunstof deel) vervangen;
- lagers rond de main as vervangen
- o-rings in de rotorhead vervangen
- lagertjes gesmeerd
Klaar voor het volgende seizoen, of ben ik wat vergeten?

Groeten
Martin

Het is dan handig om erbij te vermelden om welke heli het gaat, elk type heeft zo zijn eigen aandachtspuntjes.

lagers in de staart en staartaandrijving..
die draaien bijna 7 keer zo hard als de hoofdas, dus wel een belangrijk puntje

speling checken en wegwerken

Hmmmm.....

begin eerst eens met kijken welke vervangingen NODIG zijn....

Onnodig sleutelen verhoogt alleen maar de kans op nevenproblemen (sleutelfouten, gestripte draad, vergeten borgmiddel, afstelfouten etc etc.) ongeacht hoe goed je ook bent qua sleutelen. Waar gehakt word, vallen nu eenmaal spaanders.

Naar mijn ervaring zijn hooguit de lagers in de hekrotor bladhouders echte aandachtspunten (bij vrijwel elke heli waarmee op gras gevlogen word), en in geval van vetgevulde haakse overbrengingen kan het verstandig zijn die even te checken. Alle overige punten kun je volstaan met een goede visuele inspectie.

Ik zie relatief veel meer heli's crashen die "iedere maand grondig nagekeken worden", vergeleken met heli's die uitsluitend visueel geïnspecteerd worden.

Da's mijn mening, en daar hoeft niemand het mee eens te zijn, maar ik baseer het wel op de ervaring dat sinds ik in plaats van "onnodig sleutelen en preventief vervangen" overgegaan ben op "onderhoud gebaseerd op vlieguren" bij mij de betrouwbaarheid drastisch vooruitgegaan is. En voordat iemand bijdehand gaat opmerken dat het dan aan mijn sleutelen zou liggen: de heli's zijn ook allemaal door mij gebouwd, als ik niet kon sleutelen, hadden ze vanaf het begin beroerd moeten vliegen.

Groet, Bert

Koud? en dus mooi weer om te vliegen..

Ik doe er helemaal niks aan.. gewoon schoonmaken eens in de zoveel tijd... crash je vaak genoeg hoef je niet te sleutelen voor onderhoud:)

@student, 4.5 tot 5 keer zo hard.;)

Moet wel zeggen dat mn plastik Logo 600 mooi op de kast staat.... die wordt even te kwetsbaar met dit weer:)

Jij ook al? zijn wij vorig weekend ook achter gekomen, dat kunststof toch makkelijker breekt in die kou....

Groet, Bert

Staart net gedaan, dus niet nodig. Is trouwens een trex 450se, en de laatste 6 maanden heel gehouden. In de linkjes zal wat slop, vandaar. Trouwens za en zo nog gevlogen, zonder handschoenen oid. Vandaag maarniet ben een koukleum, al kriebelt het wel
Groeten
Martin

Wat doet de kou met al die kunststoffen?

BTW de meeste duikboten zinken na een grote beurt ;)

Verharden.... onderdelen die normaal niet breken bij een crash, breken nu wel mogelijkerwijs.

Tweede zin is nou net wat ik bedoel te zeggen: probeer alle overbodig sleutelwerk te voorkomen, en je verminderd de kans op crashes met een veelvoud (en dan bedoel ik écht een veelvoud: factor tien is véél te laag geschat....)

Groet, Bert

Verharden.... onderdelen die normaal niet breken bij een crash, breken nu wel mogelijkerwijs. ...
Maar nog wel vliegbaar tijdens deze temperaturen? Je moet er niet aan denken dat er iets breekt. Of een onderdeel dat ooit al een tik heeft gehad en nu door vriestemperaturen kritisch wordt.

Mijn KDS 450 S vloog prima hoor in de sneeuw.
Alleen die floats waren een beetje zwaar voor de lipo.
3 - 4 min i.p.v. 6 minuten.

convert.php

Maar nog wel vliegbaar tijdens deze temperaturen? Je moet er niet aan denken dat er iets breekt. Of een onderdeel dat ooit al een tik heeft gehad en nu door vriestemperaturen kritisch wordt.

Geen probleem Ron, bij de meeste heli's zijn de onderdelen up to the task daarvoor. Ik heb iig geen probleem gehad met mn Logo met -14 gevoelstemp vorige week... maar ik weet dat als die nu klapt, dat er veel meer stuk is dan vanwege de kou.

Heb overigens wat fotos van vorig jaar, helaas ligt die server nu plat, maar op de fotos waren te zien dat ik last had van ijsvorming op de (tail) grips en bladen...:p

De enige kunsstofheli die ik bij vriesweer heb gevlogen was de Helimax, die had er ook geen problemen mee. Maar nu hebben we echte winters :)

Overigens, alleen mensen kennen gevoelstemperatuur, bij dingen is dat begrip niet van toepassing en moet je uitgaan van de fysische temperatuur.

De enige kunsstofheli die ik bij vriesweer heb gevlogen was de Helimax, die had er ook geen problemen mee. Maar nu hebben we echte winters :)

Overigens, alleen mensen kennen gevoelstemperatuur, bij dingen is dat begrip niet van toepassing en moet je uitgaan van de fysische temperatuur.

Feit is dat een grip die ronddraait met 10000 rpm dus kouder is dan de slider van mn staart aansturing.. anders had daar ook wel ijs op gezeten toen.

Bert,
Schema gebaseerd op vlieguren, zeg je
Geef dat schema eens, of een indicatie ervan
Groeten
Martin

Voor brandstofheli's: (gebaseerd op Vario SkyFox, andere heli's kunnen afwijken i.v.m. constructuctie-details).

-iedere 10 vlieguren brandstofslangen, electrische verbindingen, visuele check kogellinks, drup olie op kogellinks, likje vet op tailslider en daar waar de tuimelschijf over de as op en neer beweegt, kogelgewricht van tuimelschijf. Check/vervang kogellink op carburateurbediening (vaak nodig)
Algemene controle op speling (met name verticale speling hoofdrotor as), controle bevestiging v/h hekrotorhuis
Bij benzinemechaniek: check alle schroeven in mechaniek (kan visueel, als de schroef nog aanwezig is, zit hij ook nog vast:D) en conditie tandriem controleren (rafels, vorm v/d/ tanden).

-iedere 20 uur: check conditie van blad bouten (hoofd en hekrotor) op inslijting aan de schacht, rechtheid, en klemkracht van de zelfborgende moer. Vet vervangen in hekrotorhuis (bij gesloten HR huis) en slijtagebeeld haakse tandwielen controleren (dit dient ook om de toestand van de identieke tandwielen in de hoofd gearbox in te schatten).
Check bladhouder lagers op speling, feathering shaft op rechtheid en conditie demper rubbers (kan allemaal zonder de kop te demonteren).
Check op speling en smeer lagers bladhouders hekrotor

-30 uur: brandstof en luchtfilter schoonmaken
Vrijloop lager schoonmaken en smeren (hiervoor moet as gedemonteerd worden, is de eerste "echte" demontage in het geheel)
Check schaarmixer
Bij viertaktmotor moet nu de klepspeling gecontroleerd worden
Bij benzine heli's: frame delen checken op scheuren en breuken.
Bij benzine heli's: lagers hekrotor bladhouders vervangen.

-60 uur:
Check bouten waarmee bladhouders aan feathering shaft vast zitten.
Borgmoeren van bladbouten vervangen.
Lagers hekrotor bladhouders vervangen.
Hoofd gearbox demonteren, vet vervangen en tandwielen checken (bij minste twijfel vervangen, anders moet het weer 60 uur mee, da's twijfelachtig)
Koppeling vliegwiel en hoofdtandwielen op slijtage controleren en indien nodig vervangen
Benzine heli: tandriem vervangen, ongeacht hoe hij er uit ziet
Uitlaat controleren op verstopping en indien nodig uitkolen
Frame delen controleren op scheuren.
X-treme mechaniek: tandriemen vervangen ongeacht conditie

Uiteraard moet je bij een 20 urenbeurt OOK de 10 uren beurt uitvoeren, bij de 3 uren beurt de tien uren beurt, en bij de 60 uren beurt ook de 10, 20 en 30 uren beurt....

Zo doe ik het, maar bij een 450 gelden natuurlijk heel andere aandachtspunten, en ook behoorlijk andere intervallen (geen trillingen van brandstofmotoren, veel minder vervuiling met vet en olie etc etc)

Uren zijn daadwerkelijke vliegtijd, niet motorlooptijd, liters brandstof of "middagen op het veld"...:p

Na iedere vliegmiddag werk ik de vlieguren per model effe bij in de computer, en mijn maintenance planner gaat aan de slag, uit te rekenen wanneer ik ongeveer moet gaan sleutelen.
Zelf gebruik ik Amos-D (oud DOS programma uit o.a. scheepvaart en offshore) maar er zijn ook specifiek op modelvliegtuigen en -heli's toegespitste programma's te downloaden die ook prima werken, alleen die werken met "aantal vluchten" en dan telt iedere vlucht, of die nu één of tien minuten geduurd heeft
Ter indicatie: voor een gemiddelde recreatieve vlieger is 25 uur per jaar al een behoorlijke kluif om bij elkaar te vliegen. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk, maar tel het voor jezelf maar eens bij elkaar op hoeveel je per middag vliegt en hoe veel middagen per jaar je vliegt, en je zult zien dat er over het algemeen ridicuul veel gesleuteld wordt.

Groet, Bert

Back