Kouwe Jatten Cup

Ik ben afgelopen zaterdag eens wezen kijken bij de Kouwe Jatten cup die werd gevlogen op de hei bij Garderen. In de uitnodiging stond dat er gevlogen kon worden met F1A, F1Aj, F1B, F1Bj, chuck, A1 en P30 maar zoveel klassen waren er uiteindelijk niet. Wat er wel was waren de F1A en F1B vliegers, dat is dus Wakefield en A-2 zwevers.

Het was wel een grauwe dag en in de ochtend was behalve wat gemiezer er op een gegeven moment zelfs last van mist. Dat maakt het voor de tijdwaarnemers wel lastig om de modellen goed te kunnen klokken. Ik kwam zelf pas in de middag, dus ik had wat betere omstandigheden.

De wind was goed te doen, ik schat in dat het ongeveer 4 bf was. De windrichting was precies evenwijdig aan een van de grote paden door de hei, dus dat maakte het ophalen van de modellen wat makkelijker. Dat ophalen gebeurt met de fiets, want het gaat toch wel om tegen de twee kilometer en dan moet je weer terug ook. Omdat er 5 rondes gevlogen werd heb je anders aan het eind van de dag zo'n 20 km gelopen.
Er werden diverse "maxen" gevlogen, dat zijn vluchten van 3 minuten.

Ik vlieg zelf in geen van deze klassen, maar ik had wel wat schaalmodellen mee om te vliegen. Mijn trouwe Cessna Birddog deed het weer heel goed, en vloog 2 vluchten van 1:08. Mijn kleine Fokker V.23 deed het ook uitstekend en vooral zijn goede stijgsnelheid oogste bewondering. Mijn Wildcat moest nog getrimmed worden, want zoals ik hem op Interscale vloog leek nergens op. Na een paar vluchten had ik hem goed afgesteld en nu is hij klaar voor een zwaardere motor.

Alles bij elkaar had ik een leuke middag, veel gezien en lekker gevlogen.
 
Voor wie een idee wil krijgen van de moderne wakefields, hieronder is een tekening van een wakefield met een exploded view van de neuw en propeller. Een fijn-mechanisch kunstwerkje! Wil je meer hierover weten kijk dan bijvoorbeeld eens op Volar Libremente Rubber Models


Afonskyy-f1b.jpg


Hier een plaatje van een wakefield start. hij wordt als een speer omhoog geworpen, dan start de prop en die trekt het model als een helicopter omhoog. Na een stukje vertikale klim gaat het model wat vlakkerr liggen en blijft in cirkels klimmen tot zo'n 80 meter hoogte. Spectaculair! Daarna zweeft het model met ingeklapte propeller 2 minuten verder voordat een timer het model weer laat dalen.
Dit plaatje komt overigens ergens van internet en is niet van afgelopen zaterdag.
Aeromodel_F1B_Lunch.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ha Wout!

Inderdaad afgelopen weekend toch even lekker gevlogen! Mijn wakefieldje weer eens uitgelaten ;) Was inderdaad wel een wat grauwe dag, maar goed, beetje moeilijk weer hoort ook wel bij de Kouwe Jatten Cup :) Uiteindelijk was het best lekker weer en het was zowiezo prima te doen.

Leuk dat je nog even gekomen bent! Je Fokker kan zo meedoen bij Wakefield met die stijle start! De andere vliegers vonden het ook leuk om te zien. Helaas was ik m'n fototoestel vergeten... Had wat kiekjes hier willen plaatsen... Nou ja, volgende wedstrijd dan maar...

Grtz,
Roel
 
oke heren van de beste club van nederland:p

Misschien een idee om dan ook een schaalcompitie te houden op de hei?
of zeg ik nu hele rare dingen??
 
In het weekend van 28 en 29 mei is het NLC clubkamp.
Misschien kunnen we dan zo'n outdoor schaal meeting/wedstrijd houden op de Rozendaalse hei bij Arnhem?

Greetz,
Jurgen
 
Misschien een idee om dan ook een schaalcompitie te houden op de hei?
of zeg ik nu hele rare dingen??

Ik vind het geen gek idee, maar om een competitie te houden heb je deelnemers nodig. En waar vind je nu voldoende gekken om samen buiten rubber aangedreven schaalmodellen te vliegen? ;)
 
Ik kreeg onderstaand verslag van Roel Lucassen

Kouwe Jatten Cup 2011Zaterdag 22 januari werd eindelijk weer eens de Kouwe Jatten Cup gevlogen! Voor het eerst werd deze in plaats van het Rozendaalse Veld op het Speulderveld gevlogen, dit in verband met mogelijk winters weer en bereikbaarheid van het veld. De voorspellingen gaven aan dat er rond de 5 m/s wind zou zijn met kans op regen gedurende de dag.

De wedstrijd begon de eerste ronde met de aangekondigde wind uit het noorden, wat druppels regen maar ook een plots opkomende mistbank. Helaas werd hierdoor het zicht wat belemmerd waar een tweetal vluchten nadeel van hadden. Gelukkig trok de mist gedurende de eerste ronde ook weer op en stopte het regenen gedurende de tweede ronde waardoor we uiteindelijk een prima wedstrijd hebben kunnen vliegen! Niet altijd dat we een volledige 3 minuten wedstrijd kunnen vliegen. Helaas een wat teleurstellende opkomst…

Bij F1A (A2-zwevers) bleek dat men wat roestig uit de winterslaap was gekomen en er her en der wat mechanische en afstelproblemen waren. Mede doordat de thermische activiteit beperkt was stonden de drie vliegers al na de eerste ronde allemaal zonder max. Uiteindelijk won Ivo Kreetz F1A.

De F1Bers (Wakefield) wisten ook in de eerste ronde allemaal een misser neer te zetten. Vooral Richard’s eerste vlucht was bizar waarbij het model al tijdens de stijgvlucht zijn daling inzette… Naarmate de wedstrijd vorderde begonnen de maxen binnen te druppelen en wist Frans Voskens met slechts twee maxen maar beperkte schade bij de overige drie, beslag op de eerste plek te leggen. Richard Ulderink werd ondanks zijn eerste vlucht verdient tweede met vier maxen.

Bernard Bruins en Herman Wijnhoven bedankt voor de hulp en het bijhouden van het scorebord!

Organisatie,
Niels Wijnhoven
Roel Lucassen
 
Laatst bewerkt:
Back
Top