Kraai

• Topicstarter Topicstarter Corvus_Corone
  • Startdatum Startdatum
C

Corvus_Corone

Guest
Hallo,
Ik ben nieuw hier en heb een vraag.

Ik ben erg geïnteresseerd (lees: geobsesseerd) in kraaiachtigen. Vooral de zwarte kraai vind ik een erg mooie vogel.
Ook vind ik RC-spul erg leuk, ook al heb ik hier totaal geen ervaring mee.
Ornithopters zijn een mooie combinatie hiervan en daarom wil ik me hier meer in verdiepen.

Nou heb ik een paar korte vraagjes:
*Is het mogelijk een kant en klare ornithopter zo aan te passen dat hij qua vlieggedrag op een kraai lijkt? (op The Ornithopter Zone - Fly Like A Bird - Flapping Wing Flight staat links bovenin een voorbeeld). Dus vooral langzame slagen.
*Is het mogelijk een grotere accu in te bouwen zodat hij langer dan 10 minuten kan vliegen?
*Kan ik het geluid ook verminderen? Ik wil de ornithopter namelijk gebruiken voor onderzoek naar het sociale gedrag van kraaiachtigen, maar ze maken zoveel herrie dat ze de vogels alleen maar wegjagen.
*Ik kan via een bevriende prepareerder een gevilde kraai regelen. Kan ik deze als 'behuizing' van de ornithopter gebruiken en zijn veren pak gebruiken? Dus het mechaniek in het lichaam verwerken en echte vleugels gebruiken? Het zal veel aanpassingswerk zijn, maar het lijkt me dat de veren genoeg draagkracht hebben.

Alvast bedankt!
Thijs

Het vlieggedrag aanpassen aan dat van een kraai zal niet lukken, ook het geluid veranderen gaat niet lukken.
Het afschrikken van vogels heb ik minder ervaring in, mijn ornithopter werd regelmatig goed bekeken door de grotere vogels. Soms vlogen ze behoorlijke stukken met de ornithopter mee.

Die gevilde kraai is geen goed idee, als er hier nu een verkeerde dierenbeschermer meeleest zit je al met de gebakken peren. Deze gasten trekken al voor vele stukken minder aan de bel.

Je kan wel ervoor zorgen dat je ornithopter zo veel mogelijk lijkt op een kraai, maar meer zal niet lukken. Als hij er goed genoeg op lijkt dan heb je geen problemen met het verjagen ervan.

Vogels wegjagen? Het is eerder andersom, ziehier mijn Eagle die uitbundig wordt onthaald door een stuk of 50 meeuwen ;)
Als je gebruik maakt van een brushless motor valt het geluid erg mee.
P1010007k.jpg

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties!

Dat het vlieggedrag en het geluid niet aan te passen is is jammer, maar geen ramp.
Dat van die gevilde kraai is maar een idee, als het wettelijk niet toegestaan is houdt het op en zal ik zelf een nepkraai maken.
Of dit echt niet legaal is vraag ik mij af, opzetten mag ook, als de prepareerder maar een verklaring heeft dat de vogel op een natuurlijke wijze gestorven is. Maargoed, daarover zal ik met de prepareerder overleggen.

Wat is goedkoper, een totale kit kopen of losse onderdelen en zelf knutselen? (ook al heb ik hier geen ervaring mee, ik kan hulp krijgen van vrienden die daar wel ervaring mee hebben. De cybird lijkt me wel wat, is dit een goede of zonde van het geld?

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil mijn geld alleen eraan besteden als het echt een goed project wordt, en niet aan een slecht stuk speelgoed.

Thijs

Mooie foto trouwens!

Hoe groter de vogel hoe trqger de slag. Goede kwaliteit kun jij vinden via de ovirc website. De orni's van Kinkade zijn volgens mij zeer goed. Als je overweg kan met een draaibank dan kan je er zelf één maken (zie CARAL draadje). Vliegtijden tot 15 min zijn mogelijk

Welkom

PS Als je de CARAL wil nabouwen dan kan ik je alle info geven

Bedankt voor je reactie Gilbert!
Zelfbouw lijkt het de beste oplossing, omdat ik sowieso veel wil kunnen veranderen aan de vorm van de orni. Het lijkt me dan logischer een geschikte zelfbouw orni te maken dan om een complete te kopen en die vervolgens te slopen. Helaas kan ik niet met een draaibank overweg, ik hoop dat ik iemand kan vinden die dat wel kan anders zal ik toch een complete orni moeten kopen.

Je CARAL ziet er goed uit! Het lijkt me een heel leuk project om zoiets zelf te maken. Maar is dat wel te doen voor iemand die daar totaal geen ervaring mee heeft? En zijn de onderdelen goed verkrijgbaar? En hoeveel kost het in het totaal ongeveer?

Alvast bedankt!
Thijs

Thijs, als je een CARAL wil maken dan heb jij echt wel een draaibank/frees nodig en veel uren tijd om alles te maken. Zonder dit materieel zal het niet gaan.

Daarnaast heb jij nog kogellagers, busjes, asjes, aluminium, C-buizen en spinnaker doek nodig. Als electronica een motor, regelaar, 2 servo's, 3 kanaals zender, batterijen en lader.

Gilbert

Mhmm, klinkt te ingewikkeld voor een beginner denk ik.
Misschien is het dan slimmer een compleet exemplaar te kopen.
Weet je toevallig iets over de Cybird P1? Is dat wat, of raad je me aan een duurdere via de ovirc site te kopen?

Wel jammer, zelfbouw lijkt me toch leuker.

Thijs

De kinkade vogels zijn perfect voor zover ik ze ken, alleen nooit bij Kinkade rechtstreeks inkopen want dan ben je zeker je geld kwijt. Op de een of andere manier levert hij niet uit wat besteld en betaald is. Beter dan de kinkade modellen via OVIRC (Robert Korobelnic) bestellen.

De cybirds heb je goede en slecht vogels tussen. Welke de goede zijn en welke de slechte zijn weet ik niet precies. Ik heb zelf nu ook een vertraging en de vleugels van zo een vogel in huis, die moet ik ook maar eens vliegend maken.

Alleen zijn die Kinkade modellen wel duur. Naja, niet duur voor zoiets, maar toch veel geld voor iemand die momenteel blut is.:roll:

Dit zag ik staan toen ik naar de Cybird P1 ging zoeken:
DealExtreme: $42.72 Cybird P1 RF Remote Controlled Flying Robot Bird
Voor 28,77 euro:schrik: Misschien is dit niet het beste van het beste, maar voor dit geld (en gratis shipping) is het het proberen waard toch? Of zie ik dat verkeerd? Misschien dat de eventuele slechte onderdelen te vervangen zijn, maar dat zal in het totaal nooit zoveel kosten als een Kinkade model.

Iemand ervaring met een Cybird, of heeft iemand goede tips voor me?

Thijs

Ik heb geen ervaring met de Cybird P1, wel met de P2 kloon (thunder roc) uit China.
De P2 heb ik na vele testen (crashes :() en veranderingen redelijk aan het vliegen gekregen, de besturing was waardeloos, die heb ik geheel moeten vervangen, ook de motor en regelaar heb ik vervangen door een brushless systeem. Verder heb ik de V-stelling van de vleugel aangepast en ook het zwaartepunt. De oorspronkelijke prijs was 100 euro, ik heb ca. 120 euro extra moeten uitgeven om hem goed vliegend te krijgen en dan heb ik niet meegerekend dat ik al een goede zender had :rolleyes:
De P1 waar jij naar verwijst lijkt mij ook niet de originele, dit lijkt ook een kloon, dat is altijd oppassen! De P1 is een kleinere uitvoering en deze heeft slechts 1 servo voor alleen links/rechts sturen, geen hoogtesturing dus. Hoogtesturing gebeurt hier met de snelheidsregeling van de motor, maar dat gaat primitief met twee drukknoppen waarmee je een paar snelheden kan instellen.
De originele P1 kost iets van 100 euro dacht ik, als deze kloon voor 29 euro hetzelfde kan waarmaken, tja, dan is het te proberen, maar ik heb zo mijn twijfels..............
Hier een filmpje van mijn thunder roc:
http://airtoimedia.nl/web/upload/fbk/ThunderRoc_1_Alphen_5maart2006_1152Kbps.mpg

Laatst bewerkt:
Die gevilde kraai is geen goed idee, als er hier nu een verkeerde dierenbeschermer meeleest zit je al met de gebakken peren. Deze gasten trekken al voor vele stukken minder aan de bel.
Dring dring!
Ik ben geen 'verkeerde dierenbeschermer' maar hier trek ik toch even aan jouw bel.

Of ik moest je toestemming krijgen om je huiskat/echtgenote/kinderen/grootouders/schoothondje als ze dood zijn op RC te maken.
Maakt toch niet uit? Ze zijn toch dood en voelen niks meer...

Even nadenken aub, heeft te maken met gezond verstand.

Ik zou geen natuurlijke materialen gebruiken voor een slagvluchtmodel. Doe mij maar kunstof. Een corvus corax spreekt me wel aan en staat al een tijdje op m'n verlanglijstje. Als het zover is komt er wel weer een filmpje van.

Dring dring!
Ik ben geen 'verkeerde dierenbeschermer' maar hier trek ik toch even aan jouw bel.

Of ik moest je toestemming krijgen om je huiskat/echtgenote/kinderen/grootouders/schoothondje als ze dood zijn op RC te maken.
Maakt toch niet uit? Ze zijn toch dood en voelen niks meer...

Even nadenken aub, heeft te maken met gezond verstand.
En het opzetten van dieren mag dan wel worden goedgekeurd, alleen maar omdat dat al jaren gedaan wordt? Het is maar wat je gewend bent. Daarbij heb ik ook niet gezegd dat ik dat ga doen, ik kijk alleen wat de opties zijn. Ook heeft dat niks met mijn vraag te maken, dus als je daar over wil discussieren kan je me pb-en.

Ik zou geen natuurlijke materialen gebruiken voor een slagvluchtmodel. Doe mij maar kunstof. Een corvus corax spreekt me wel aan en staat al een tijdje op m'n verlanglijstje. Als het zover is komt er wel weer een filmpje van.
Hoezo geen natuurlijke materialen, slechte ervaringen mee?
Ik ben erg benieuwd naar de raaf, hou me op de hoogte aub!

Ik heb trouwens besloten wat ik ga doen. De cybird gaat toch niet door en ik wil graag zelf een beetje expirimenteren dus lijkt zelfbouw mij toch het leukst.
Gilbert, heb je een bouwtekening/materialenlijst/tips voor me? Ik wil namelijk mijn zelfbouw projectje baseren op jouw CARAL.
Is het trouwens mogelijk die draaibank-onderdelen te bestellen of laten maken? Dat wordt namelijk een probleem.

Alvast bedankt,
Thijs

Kijk ook eens bij mijn Ikarus. Alle onderdelen zijn zelf gemaakt zonder draai of freesbank. Dat was ook een van mijn doelstellingen om met in de handel zijnde spullen en gemakkelijk zelf te maken onderdelen een vliegend exemplaar te maken.

"Hoezo geen natuurlijke materialen, slechte ervaringen mee?"

Het zou misschien prachtig zijn als je veren zou kunnen gebruiken van een echte vogel. Een levende vogel heeft een mooi strak verenpakket, maar in dode toestand zijn de veren een warboel. Elke veer wordt door speciale spiertjes op z'n plek gehouden. Een vogel moet ook constant poetsen en de veren van talg en vet voorzien, een heel karwei. Veren kunnen nat worden zodat een vogel niet vliegen kan. Veren zijn ook maar een natuurlijke compromie en lang niet ideaal. Zelfs vogelvleugels hebben tekortkomingen door hun bouw. Misschien de moeite waard eerst eens vogelvleugels te bestuderen. Hoe bewegen ze? Hoeveel energie kost het ze? Veerslijtage? Waarom welke vorm? enz. enz.

Ik denk dat het gewoon veel gemakkelijker is een bestaande ornithopter na te bouwen.

Je ziet ook geen veren van een kustofvogel op afstand.

Thijs,

ik heb geen gedetailleerde tekeningen van de Caral. Ik wil je met veel plezier helpen maar je moet wel beseffen dat een draaibank/frees onmisbaar is. Als je dat niet hebt dan moet je iemand kennen die de onderdelen wil maken en daar zullen ettelijke uren in gaan (reken minstens 10 uur, maar het zal waarschijnlijk een veelvoud hiervan zijn). Dus ik zou zeggen "bezint eer ge begint" zodat dit project kans van slagen heeft.

Eerste onderdelen die je moet maken zijn de assen waar de tandwielen op gemonteerd zullen worden. Kijjk maar eens in het begin van het CARAL draadje.

Groeten, Gilbert

PS Schitterende foto, bluefalcon

Laatst bewerkt door een moderator:
Back