Kracht servo afhankelijk van aantal cellen of aantal mAh ?

Hoi allemaal,

ik heb vandaag mijn nieuwe Jet Vision van Kyosho afgewerkt.

Er wordt aangeraden een 600 mAh tot 1000 mAh cellen pakket te gebruiken. Ik had nog een spliksplinternieuwe 3S1P liggen van 750 mAh en heb die geprobeerd. Alles werkt perfect, behalve de swing-wings.

Ja, dit toestel heeft swing-wings die dus in en uit kunnen klappen.

Ik kocht speciaal een (duurdere) HS-65 MG servo op aanraden van de modelbouwwinkel, speciaal voor de vleugel.

Ik merkte net echter dat de servo de vleugel beweging niet kan getrokken krijgen. Als ik een tikje bij duw, dan lukt het wel...

Nu vraag ik me af of dit ligt aan een te lage spanning of een te laag vermogen ? Ik ben nu de lipo aan het laden om te kijken of dat helpt, maar ik twijfel eraan...

Groetjes,

Davy

Als je een BEC gebruikt, wat is de maximale stroom de deze kan leveren?

De capaciteit van het accupakket zegt niet zo veel over de maximale stroom die het pakket kan leveren. Het zegt wel iets over de tijd die het accupakket een bepaalde stroom kan leveren.

Johan,

de 3S gaat idd aan de regelaar. Er zit een BEC op de regelaar, dus geen extra aanstuur batterij ! Ik verwacht dus dat de servo's max. 4V krijgen ?

Groetjes,

Davy

Stelkracht is in ieder geval niet afhankelijk van capaciteit (in mAh) van je accu. Net zoals koppel en vermogen van je automotor niet afhankelijk zijn van de grootte van je benzinetank.

Bec vanuit een regelaar levert meestal rond de 5v , dat is over het algemeen genoeg voor een servo wat een grotere rol speelt is het amperage wat de bec levert.

Als de regelaar b.v, maar 1 amp. (of minder) levert kan dat weleens te weinig worden om alles van stroom te voorzien en betrouwbaar te laten werken.

Hoi allemaal,

hoe kan ik dit het best meten ? De servo in de ontvanger laten en proberen aan de polen te meten ?

Groetjes,

Davy

Hey Johan,

ik heb even wat testen gedaan en gefilmd.

Ik moet eerst bekennen dat de lipo's bij het testen vorige week nog maar op 50% zaten. Deze heb ik nu geladen alsook het NiMh pakket en nog een ander (zwaarder) Lipo pakket.

Testen zijn als volgt gebeurd :

* 4 cell NiMh (2100 mAh) = 4,8V op servotester rechtstreeks
* 3S1P 750 mAh pakket
* 3S1P 1350 mAh pakket

Wat me opvalt is idd wel dat een zwaarder pakket qua mAh daarom niet meer power geeft aan de servo.

Zoals je zal zien gaat alles perfect met het NiMh pakket. Ook met de 2 pakketten lipo's gaat het daarna goed, tot op een bepaald moment. Vanaf dan blijkt het opeens allemaal veel stroever te gaan... Als ik dan een tikje geef tegen de vleugel, komt het wel weer goed.

Verklaring ?

Groetjes,

Davy

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je het toch in de bec van de regelaar moet zoeken , mijn vermoeden is dat die toch te weinig levert.

Als het spul rechtstreeks op de 4cell gewoon goed werkt en blijft werken en pas moeilijk gaat doen bij het overschakelen op de lipo's zie ik afgezien van drastisch instortende lipo's geen andere rede als een te laag vermogen van de bec.

zo te zien leveren de 4 cellen meer spanning onder belasting dan je bec onder belasting.
Loopt alles soepel, kun je daar nog iets aan verbeteren?
oplossing1: sterkere servo toepassen.
oplossing2: andere regelaar met bec die hogere spanning geeft.

Hoi allemaal,

dit heeft allemaal een beetje stil gelegen. Maar aangezien ik vorig weekend besloot hem voor het invliegen toch maar op 2,4 Ghz te zetten, kwam dit weer aan bod.

Wat me opviel bij het instellen was dat altijd bij het aansluiten van de batterij, het allemaal zo'n 2 a 3 keer goed werkt en daarna stopt. Het viel me nu wel op dat de regelaar erg warm wordt. Ook al geef ik geen gas.

Daarom dacht ik net om een andere (zwaardere) ESC er op aan te sluiten. Ik had nog een turnigy 50A regelaar liggen. Alles aangesloten en opnieuw proberen. Op het eerste zicht leek het me dat ik nu toch een keer of 4 a 5 kon laten bewegen. Maar daarna ook weer gedaan.

Daarna nog geprobeerd met een zwaarder lipo pakket (1500 mAh en 3500 mAh). In beide gevallen identieke probleem.

Daarna probeerde ik het nog eens met de servo regelaar met 4 cell NimH pakket. Nu kan het wel zijn dat dit pakketje zo goed als leeg was, maar ook nu kon ik het maar een keer of 5 a 6 laten bewegen.

Mijn gedacht zit dus nu bij de servo. Is deze wel krachtig genoeg of is er een ander probleem? Ik weet het niet. De servo is speciaal een MG (metal gear) versie (HS-65MG).

Iemand nog enige suggestie ?

P.S. Ook op het moment dat de vleugel niet meer beweegt, gaan roeren en motor nog steeds vol power en geeft het lipo pakket nog ruim 94% aan !

Groetjes,

Davy

Goed.. even wat kleine dingen:

1) de capaciteit van de accu kan er wel degelijk mee te maken hebben. De ontlaadspanning is namelijk afhankelijk van de ontlaadstroom, welke weer een factor is van de capaciteit. Met andere woorden, een 10C 1000mAh pakket kan maximaal 10A leveren, en daarna zakt de spanning in. Om de foutieve analogie van Ron onderuit te schoppen.. met een volle tank levert mijn Smart Forfour het beestachtige vermogen van 46kW. Met een lege tank levert ie 0kW vermogen. Hoezo geen relatie tussen vermogen en de tankinhoud? ;)

2) amperage/voltage bestaan niet (nou ja, wel, maar soit). Dat heet spanning (volt) en stroom (ampere)\

3) de servokracht is inderdaad afhankelijk van de spanning (voltage) die je erop zet. Indirect is die dus ook afhankelijk van de capaciteit van je accu (zie 1).

Goed, dan voor topicstarter.. de maximale motorstroom die de ESC kan leveren, heeft hier niets mee te maken. Dat is immer louter van belang voor de motor.

Waar het om gaat, is de stroom die de BEC die op die ESC zit kan leveren. Dit is meestal rond de 2 Ampere continu.

Om het uit te leggen; je regelaar bestaat als het ware uit 2 componenten, een ESC en een BEC. De ESC regelt je motor, de BEC voorziet in de juiste spanning voor je servo's, ontvanger, enzovoort.

Je bent nu met symptoomoplossing bezig, het is beter om het probleem zelf aan te pakken.

Wat is dit probleem dan? Je vleugelmechanisme gaat te zwaar. Hierdoor vragen de servo's die dat bestieren, veel stroom (ampere). Je BEC op beide regelaars kan die stroom wel leveren, maar kortstondig. Tijdens het leveren van die stroom, wordt hij warm. Zodra hij een bepaalde temperatuur bereikt heeft, kan hij de stroom niet meer leveren.

De oplossing is dus om te kijken waarom je vleugelmechanisme zo zwaar gaat.

Als je dat opgelost hebt, en je houdt het probleem, dan kun je het best op zoek gaan naar een losse BEC die grotere stromen kan leveren. Dat zou echter voor dit toestelletje niet nodig moeten zijn, althans, volgens Kyosho niet.

Met je accu's op zichzelf heeft dit probleem niets te maken. Dit probleem ontstaat zuiver omdat de BEC niet de gevraagde stromen kan leveren. De oplossing is dus om de stromen omlaag te brengen (door de vleugel lichter te laten bewegen) of een zwaardere BEC te plaatsen.

Let op: een zwaardere ESC (regelaar) betekent niet persé een zwaardere BEC!

Wat interessant is, als je een multimeter hebt, meet dan eens de stroom die het mechanisme gebruikt op de NiCD accu's. Dit kan door de multimeter op de amperestand te zetten en dan in serie aan te sluiten met je toestel.

Dus.. plus accu -> plus multimeter, min multimeter -> plus toestel, min toestel -> min accu.

Succes!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Zie staan HS-65 MG speciaal voor de vleugel maar denk dat hij zijn doel een beetje mist. En dat zijn normale roeren aansturen i.p.v. een gehele vleugel.
Zeker als je met lange hevels gaat werken om grote uitslagen te krijgen.

Kan je niet beter een retract servo nemen of iets gelijks.

1.8kg/cm is een relatief lichte servo. In flight gaat hij dat nog moeilijker trekken.

Neem een servo van een gram of 20 die wat sterker is en je bent van het probleem af. Wel nog even kijken of de constructie niet stroef loopt zoals Hezik al zei.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8745
misschien net wat zwaar maar wel sterk.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/...cro_Servo_(Metal_Gear)_4.1kg_/_.16sec_/_17.4g

http://www.hobbycity.com/hobbycity/..._high_torque_bearing_servo_16.2g/3.1kg/.16sec

http://www.hobbycity.com/hobbycity/...aro_Super__19g_/_3.6kg_/_.07sec_Digital_Servo

Paar voorbeelden. heb niet naar de kwaliteit gekeken/beoordelingen.

Laatst bewerkt:
Zoals al aan gegeven dat de BEC idd een punt kan zijn (die bepaald welke spanning en stroom er naar de ontvanger/servo's gaat) als je geen aparte ontvanger accu wilt of kunt plaatsen, kun je de BEC functie van je regelaar los doen en een ultimate BEC gebruiken die kunnen in het algemeen meer stroom leveren.

Succes

Wat ook nog kan, wat mij te binnen schiet, is dat je de endpoints moet verleggen, dat ie staat te 'binden'.

Back