Aan allen,
Even trachten de gemoederen te bedaren...
Met wat logisch nadenken en wat kennis van elektronica kan dit topic worden afgesloten vooraleer er gewonden vallen
Davy,
De oorzaak van jouw probleem heeft niets te maken met de servo die je gebruikt nog met de capaciteit van de LiPo-pakketjes, doch wel alles met het BEC van de regelaar in combinatie met het
aantal LiPo's die je gebruikt.
Uit wat kan opgemaakt worden uit het filmpje en hetgeen je zelf hebt meegegeven is dat heel eenvoudig af te leiden:
1. Je servo laat de vleugels mooi bewegen, weliswaar voor een beperkte tijd.
Moest je servo niet sterk genoeg zijn zou ie de vleugels gewoonweg niet in beweging krijgen (ook niet één keer), wat dus niet het geval is want ze verstellen snel én soepel.
De servo als oorzaak is hiermee uitgesloten.
2. Je accu-pakketjes hebben voldoende capaciteit en C-waarde, die hebben geen enkel probleem met het leveren van die luttele ampères die servo's en ontvanger vragen.
Het feit dat je motor, die een veelvoud van de stroom van de servo vraagt, vol gas draait met hetzelfde pakket bevestigt dit.
3. Met het geladen

4,8V NiMh-pakket en de servotester gaat alles perfect, met de 3S LiPo-pakketten van 11,1V aan de regelaar gaat het echter maar voor even goed.
Combinatie 3S LiPo & de regelaar blijkt dus geen goede keuze.
4. Bij bedienen van de servo krijgt de regelaar warm, zonder dat je motor draait. Dit geeft aan dat de regelaar 'moeite' heeft met hetgeen ie op dat moment doet: je servo aandrijven. En welk deel van de regelaar levert stroom aan de servo's? Hahà, het BEC-gedeelte...
Wat valt er te vertellen over BEC?
Een BEC levert meestal 5V à 5,5V aan servo's en ontvanger, bij mini-ontvangers kan dit lager zijn, 3,2 à 4,5V daar in combinatie ook meestal servootjes werkend op die spanning (dienen) gebruikt (te) worden.
Het merendeel van de servo's heeft 4,8V als nominale werkspanning, 5V BEC is dus ruim voldoende.
De stroomsterkte die het BEC kan leveren variëert echter meer en is afhankelijk van de maximale motorstroom die de regelaar kan leveren en het aantal cellen dat je kan gebruiken.
De 'key' is het laatste wat ik hierboven schreef, nl. het aantal cellen dat je kan gebruiken.
Het BEC-circuit levert 5V aan je servo's en ontvanger, het gebruikte accu-pakket heeft echter een nominale spanning van bvb. 7,4V (2S) of 11,1V (3S). De vraag die je je daarbij dient te stellen is: waar gaat het spanningsverschil naartoe?
Het is zo dat het BEC-circuit het spanningsverschil van 7,4V-5V=2,4V (2S) of 11,1V-5V=6,1V (3S) dient 'weg' te werken. Dit 'wegwerken' veroorzaakt warmte. Een teveel aan warmte zorgt ervoor dat het BEC minder energie kan leveren.
Uit bovenstaande blijkt dat bij het gebruik van 3S er meer spanning dient te worden gedissipeerd dan bij 2S, de warmteontwikkeling is bij 3S dus groter dan bij 2S.
Wens je een 2S-3S regelaar te gebruiken met 3S in het gebied tegen zijn maximale motorstroom aan in combinatie met 4 servo's, besef dan dat je de BEC gewoonweg overbelast.
Beter is dan een 4S regelaar te gebruiken of een een 2S-3S regelaar met een BEC van 2 à 3A.
De meeste regelaars hebben een BEC die 'slechts' 1 à 1,5A kan leveren.
Vooraleer je een regelaar aanschaft/in gebruik neemt dien je steeds na te gaan wat de BEC kan leveren EN BIJ WELK AANTAL CELLEN.
In de gebruiksaanwijzing van de meeste (goedkope) merken staat daar zelden iets over geschreven, je dient dus je gezond verstand te gebruiken.
Dit doe je als volgt:
Sluit het accupakket, motor, ontvanger en servo's die je wenst te gebruiken aan.
Laat, indien mogelijk, de motor vol gas draaien en belast terzelfdertijd alle servo's samen gedurende een 10-tal seconden maximaal.
Dit doe je door op één of andere manier lichtjes druk op de servo-armpjes te zetten zodat ze gaan 'ronken'. Eén van de servo's bedien je met de zender heen en weer terwijl je lichtjes een gelijkmatige tegendruk op het armpje geeft door er bijvoorbeeld een gewichtje aan te hangen.
Door dit te doen trekken de servo's hun bijna maximale stroom en is dus ook de belasting van het BEC-circuit zo goed als maximaal.
Blijft de servo na enkele keren over-en-weer even soepel en snel bewegen kan de BEC de gevraagde stroom met zekerheid aan.
Worden de bewegingen trager of stopt de servo zelfs geeft dit aan dat de BEC op zijn knieën gaat.
Maximum aantal cellen in combinatie met BEC is iets waar weinigen bij stilstaan en waardoor al menig vliegtuig ongewild is naar beneden gekomen!
Concreet nu.
Om voor jezelf vast te stellen dat wel degelijk het BEC de oorzaak is kan je verschillende zaken testen:
1. Gebruik het 3S LiPo-pakket en hou de vleugels een 5 à 10 seconden tegen halverwege de verstelling van de servo.
Waarom halverwege? Een servo verbruikt meer stroom tijdens het verstellen dan tijdens het trachten te behouden van een positie.
Je zal zien dat je na het tegenhouden nog minder bewegingen kan maken dan voorheen.
Het BEC warmt door het nog hoger stroomverbruik tijdens het tegenhouden nog vlugger op en gaat dus ook vlugger door de kniëen.
2. Herhaal hetzelfde nadat het BEC is afgekoeld en je zal zien dat je opnieuw hetzelfde aantal bewegingen kan maken.
Het BEC heeft zich tijdens de afkoelfase kunnen herstellen en werkt opnieuw zoals voorheen.
3. Gebruik een 2S LiPo pakket en je zal zien dat er geen enkel probleem is, althans niet als het BEC 1 à 1,5A aankan.
Er dient heel wat minder spanning te worden omgezet in het BEC en dus heel wat minder warmte ontwikkeling.
Elk van deze 3 zaken is het bewijs dat het BEC van de regelaar de oorzaak is.
Als je 3S wil blijven gebruiken moet je je regelaar dus vervangen door één met een zwaardere BEC (2 à 3A) of door één te gebruiken goed voor 4S of meer.
Alles zal perfect werken.
Nog even ter info:
Zoals Hezik reeds schreef, capaciteit kan wel degelijk een rol spelen, dit voornamelijk wanneer er kleinere pakketjes met lage C-waarden worden gebruikt. Denk maar aan NiMh-celletjes van bvb. 650mAh.
Deze hebben een hogere inwendige weerstand dan cellen met een hogere capaciteit.
Wanneer die kleine celletjes stroom leveren is er door de grotere inwendige weerstand een grotere spanningsval binnenin het celletje en aldus een lager afgiftespanning aan de verbruiker.
Even verduidelijken adhv een voorbeeldje:
650mAh NiMh celletje: inwendige weerstand Ri 15 milli-Ohm (R: resistor, i: internal, Ohm: eenheid van elektrische weerstand, milli: 1 duizendste)
1700mAh NiCd cel: Ri 4 milli-Ohm
Als beide cellen een stroom van 5 A (Ampère, eenheid van elektrische stroom) dienen te leveren en we er vanuit gaan dat de spanning van beide volgeladen cellen 1,4V is, zal de afgiftespanning van de cellen er als volgt uitzien:
afgiftespanning onder belasting = afgiftespanning zonder belasting - (Ri x A)
De volgeladen 650mAh-cel belasten met 5A levert dus 1,4 - (0,015x5) = 1,325V aan de pooltjes
De volgeladen 1700mAh-cel levert daarentegen 1,4 - (0,005x5) = 1,375V aan de pooltjes
Bestaat het accupakket uit bvb. 7 cellen is er bij 5A respectievelijk een spanningsval van 0,525V en 0,175V.
Nu, 5A uit het voorbeeld is peanuts bij elektrische outdoor-aandrijvingen, bij hogere stromen is de spanningsval dus alsmaar belangrijker.
Het is overduidelijk dat capaciteit wel degelijk een rol speelt.
Kleinere cellen met weinig capaciteit hebben doorgaans een hogere inwendige weerstand.
Bij die cellen zorgt een hogere stroom voor een hogere spanningsval en dus lagere afgiftespanning van de cellen.
Het spanningsverlies binnenin de cel gaat verloren onder de vorm van warmte.
Om de warmteontwikkeling binnen redelijke waarden te houden, omwille van veiligheid en levensduur van de cel, geeft men steeds een C-waarde op. De steeds hogere C-waarden van de laatste generaties cellen geven aan dat men heel wat vooruitgang heeft geboekt bij het zoeken naar manieren om de inwendige weerstand (en dus de spanningsval) naar beneden te krijgen.
Er zijn reeds LiPo's in de handel die kortstondig 90C kunnen leveren en de vooruitgang staat niet stil.
Over 5 à 10 jaar zullen nieuwe technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn de huidige LiPo's met groot gemak overtreffen.
Om af te ronden:
Je schrijft dat je probleem met het vervangen van de servo door een zwaarder exemplaar is opgelost.
De uitleg daarvoor is:
1. Ik meen in het filmpje te horen dat de servo met ingeklapte vleugels stond te 'ronken' (stond, want ie is er nu uit).
Als dit effectief het geval was trok ie in die stand onnodig veel stroom.
Je kon dit verhelpen door je dual-rate te verstellen.
2. De servo die je momenteel gebruikt zal dit wellicht niet doen en belast zodus het BEC een stuk minder.
3. De servo die je nu gebruikt is een 2-standen type specifiek voor intrekbare landingsgestellen, ... en vleugelverstelling.
Die servo's hebben een andere overbrengingsverhouding om snel en soepel van de ene naar de andere stand over te gaan. Trekkracht is doorgaans hoger dan een 'gewone' servo.
4. De nieuwe servo is zwaarder en verbruikt minder stroom dan een kleiner exemplaar om hetzelfde aan te sturen.
Mvg,
Wim.
p.s. Bedenk dat de veelgebruikte microservo's echte stroomvreters zijn en onder maximale belasting tot ca. 1A stroom kunnen trekken, een BEC van 1A met 4 zulke servootjes en het maximaal aantal cellen is sowieso om problemen vragen.
KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP (applaus voor mezelf!)