Kracht servo afhankelijk van aantal cellen of aantal mAh ?

Hoi allemaal,

ik denk dat ik het moet gaan zoeken, zoals jullie schrijven, in de servo zelf. Ik had nochthans deze genomen op aanraden van de winkel.

Ik denk dat ik ergens nog een 180 graden servo heb liggen voor retracts, die moet ik dan eens proberen.

Wat de rest betreft, zoals endpoints en zo, dat ligt allemaal goed. Ook heb ik het systeem minder stroef gemaakt dan in het begin. Persoonlijk denk ik niet dat dit het probleem is, omdat het wel 3 a 4 keer goed gaat !

Zal proberen het dit weekend eens te testen met een andere servo.

Groetjes,

Davy
 
Hoi,
Zie staan HS-65 MG speciaal voor de vleugel maar denk dat hij zijn doel een beetje mist. En dat zijn normale roeren aansturen i.p.v. een gehele vleugel.
Zeker als je met lange hevels gaat werken om grote uitslagen te krijgen.

Sorry, dit begrijp ik niet ? Op de roeren (enkel hoogte in delta mix) worden toch met 2 andere servo's aangedreven !

Groetjes,

Davy
 
Die servo gebruik je toch om je vleugels te stellen van recht naar pijlstelling?
Een servo met die kracht is hier snel te klein voor. Als ailevon servo gaat dat best. Zeker met 1 per kant. Dan is het sterk genoeg. Maar een roertje beweegt een stuk lichter dan dat je een heel vleugelmeganisme moet bewegen. En in flight ook nog extra weerstand geeft door druk op de vleugels en luchtweerstand.

Het ging om deze quote van jou

Ik kocht speciaal een (duurdere) HS-65 MG servo op aanraden van de modelbouwwinkel, speciaal voor de vleugel.

Servo is dan wel duurder maar een HXT500 servotje van 9 gram uit hongkong is bijna net zo sterk. Servo is wel goed maar te zwak voor zijn functie.
 
Laatst bewerkt:
Wat de rest betreft, zoals endpoints en zo, dat ligt allemaal goed. Ook heb ik het systeem minder stroef gemaakt dan in het begin. Persoonlijk denk ik niet dat dit het probleem is, omdat het wel 3 a 4 keer goed gaat !

Dat zegt dus niets.

Wat er nu gebeurd.. je servo moet 3 of 4 keer veel te hard werken om iets te doen. Daarom vraagt ie meer stroom dan je BEC kan leveren. Je BEC wordt daarom warmer.

In het begin is je BEC nog koud, dus lukt het hem om de te hoge stroom te leveren, hij heeft nog wat reserve.

Na de 3e of 4e keer is de BEC echter zoveel opgewarmd, dat ie geen reserve meer heeft, en de uitgangspanning inkakt.

Het feit dat ie het de 1e 3 of 4 keer goed doet, geeft juist aan dat het NIET in de servo zit.

Nu kan het wel zijn dat je het oplost met een sterkere servo. Die zal anders vertand zijn en daar zal een ander motortje inzitten, het kan dus zijn dat die dezelfde kracht kan leveren tegen een lager stroomverbruik.

Het kan ook nog zijn dat het dan 10 keer goed gaat, en dan daarna niet meer.
 
Dat van de bec heb ik 3 weken geleden al aangegeven ;)

De gemiddelde regelaar levert niet bijster veel ampere's , in de autowereld is het al heel wat om 3 ampere te hebben via je bec. Dat is vaak net (of net niet) genoeg om 2 wat zwaardere standaard formaat servo's aan te sturen.

Aangezien het wel gewoon werkte rechtstreeks op het 4,8v packje ligt het niet aan de servo maar gewoon de bec voorziening.
 
Dat van de bec heb ik 3 weken geleden al aangegeven ;)

De gemiddelde regelaar levert niet bijster veel ampere's , in de autowereld is het al heel wat om 3 ampere te hebben via je bec. Dat is vaak net (of net niet) genoeg om 2 wat zwaardere standaard formaat servo's aan te sturen.

Aangezien het wel gewoon werkte rechtstreeks op het 4,8v packje ligt het niet aan de servo maar gewoon de bec voorziening.

Hoi hoi,

gisteren geen tijd meer gehad, maar toch even reageren.

1. Ik heb het nu met 2 andere regelaars (andere types,...) geprobeerd. En dan is er hetzelfde probleem.

2. Toen ik het de laatste keer met het 4,8V pakketje probeerde, lukte het uiteindelijk ook niet meer na 3 a 4 keer. Maar hier kan het wel zijn dat ik het pakketje eerst moet laden. Dat is zo'n testpakketje dus die kan wel eens leeg zijn.

Ik probeer weer na het weekend !

Groetjes,

Davy
 
Dat 2 regelaars hetzelfde probleem geven is niet zo vreemd , ze zullen allebei een bec hebben van zo'n 1 á 2 ampere.

Dat is dan ook meteen waar het mis mee gaat , probeer het nog eens opnieuw met een vol 4 cellen packje ;)

Als het dan wel gewoon werkt is het puur de bec van de regelaars die niet genoeg stroom kan leveren :!:
 
Het verhaal wordt nu ook ineens anders.. nu zou ik het op NiCD ook niet goed doen..
 
Hij geeft bij het ni-cd pack al aan dat ie weleens leeg kan zijn omdat het een testpackje is.

In het filmpje zie je ook duidelijk dat het met het ni-cd packje gewoon prima werkt
.
Vooralsnog ga ik uit van een te zwakke bec om de boel aan te kunnen sturen.
 
Een vers geladen packje levert meer vermogen dan een bec. Dat het dan wel goed gaat betekend maar 1 ding: Servo is te zwak en kan het net niet aan ;) Je moet toch de constructie in de vleugel aanpassen of een betere servo nemen want het klopt echt niet. De bec is niet het probleem, die doet gewoon wat moet. De servo zit tegen overbelasten aan en met een vol pack dit je hoger in spanning en trekt die het net wel.
 
Jongens, het is niet de servo. Kyosho raadt die maat servo's aan en er zijn ook mensen die 'm met de genoemde servo vliegen.

Het is wel de BEC die uiteindelijk nu opgeeeft, maar ook dat is niet de oorzaak, maar het gevolg. Kyosho raadt een bec aan die ook niet bijster veel kan leveren.

Het is gewoon dat z'n vleugelmechanisme niet goed gebouwd/afgewerkt is en veel te stroef gaat.

Als dat in rust al meer kracht vraagt dan een HS-65 kan leveren, is het wel duidelijk.
 
Als ik dit zo lees zit de servo aan zijn max denk ik.
Heel zon vleugel in en uit klappen is wat anders dan een rolroertje.

Weet vrijwel zeker dat het met een sterkere servo +-4kg/cm is opgelost.
 
komop zeg.. het is een vleugeltje van ca. 35 cm. Die vrij moet kunnen draaien. Als dat op de grond zonder verdere belasting met een 6 ons servo al niet lukt, is er echt wat anders mis.

Er zijn ook op andere fora en op youtube genoeg dingen te vinden van mensen die 'm vliegen met een HS65.

Even voor de goede orde.. we hebben het over een kistje wat AUW ongeveer 450 gram weegt. Vleugelspan 70cm.

een 4 kg servo aanraden is echt grote onzin dan, daarmee verpest je het hele kistje, want hij wordt dan te zwaar.. en het is al een 'advanced flyer'.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heren,

gelieve geen ruzie te maken in mijn draadje. :-) :-) Iedereen zijn mening is belangrijk en kan me iets opleveren.

Om even alle denkpistes te proberen, heb ik net het volgende getest. Ik heb daardoor goed en slecht nieuws.

Ik had nog een 9320MG liggen (spliksplinternieuw) van UnitedHobbies. Ik had deze gekocht om te kunnen dienen voor een intrekbaar landingsgestel.

Dit is ook een MG en de specificaties zijn :

Torque: At 4.8V: 3.8kg/cm , 52 oz/in
Speed: At 4.8V: 0.15sec / 60 deg at no load

Natuurlijk was deze servo wat groter dus heb ook het gat van de servo moeten groter maken, maar goed...

Ik heb deze servo en de aandrijving IDEM gemaakt als voordien, dus niet vaster, noch losser. Wat ik kan vertellen is dat het nu PERFECT werkt ! 10 keer, 20 keer, no problem. Het lag dus wel degelijk aan de servo !!!

MAAAAAAAAR, het slechte nieuws is natuurlijk dit : "IT IS NOT A PROPORTIONAL SERVO. IT WILL ROTATE 180 DEGREES ONLY. ONLY TO BE USED FOR ON/OFF APPLICATIONS WHERE FULL TRAVEL IS REQUIRED.".

M.a.w. de servo is AAN of UIT en regeling is NIET mogelijk. Hierdoor kan ik noch middelpunt noch maximum punt regelen. Daardoor gaat mijn vleugel in UIT stand teveel naar voor en bij IN niet genoeg naar achter. Ik kan m.a.w. deze servo dus niet gebruiken. Maar het bewijs is geleverd, dit werkt wel degelijk.

Om nog even te antwoorden op de spullen die ik kocht voor dit toestel. Aangezien het een impuls aankoop was, heb ik alles overgelaten aan de verkoper. Hij gaf me een Align regelaar van 40A en dus deze MG servo. Blijkbaar is dit dus toch allemaal net niet genoeg. Ik had nog een 50A regelaar liggen van Turnigy en nu deze 9320MG waar alles goed mee gaat.

Nu dus op zoek naar een vervanger zoals deze 9320 MG. Moest er nog iemand zo eentje hebben liggen en willen verkopen ? Evt meebrengen morgen bij onze indoor ofwel volgende week op onze indoormeeting ?

Groetjes,

Davy
 
Lees je uberhaupt wel wat er geschreven is?

Natuurlijk is het opgelost met een zwaardere servo, maar dat is symptoombestrijding.

Je vleugelmechanisme moet het met 600 gram aan torque gewoon doen.

er zijn meerdere andere personen die de HS65 hiervoor gebruiken, zonder problemen.

de stroom die de regelaar aan de motor kan leveren, heeft hier NIETS mee te maken

Een 30A ESC is al meer dan genoeg voor dit toestelletje.

Wat je nu doet is het toestel vernaggelen. Je zet er veel te zware componenten in. Dan kun je 'm beter op de kast zetten of nu al in stukken breken, want hij zal belabberd vliegen straks.
 
Henri,

natuurlijk lees ik het ! Maar aangezien ik ondertussen al bijna alles veranderd had in het toestel, wilde ik voor alle zekerheid toch deze optie ook uittesten. Het is misschien symptoombestrijding, maar is het niet zo dat "als het werkt, is de piloot gelukkig" ? Of denk je dat mijn "oplossing" een slechte is as-such ?

Vriendelijke groeten,

Davy
 
Nou ja, het probleem van de oplossing, is het gewicht.

Waar zit je nu op, geheel vliegklaar qua gewicht?

Als dat binnen de perken is, dan maakt het niet zoveel uit en is het meer een puristische discussie.

Zeker bij dit soort toestelletjes is gewicht je absolute vijand. Voor 50 gram moet je je moeder willen verkopen :P

De servo die je nu hebt, is alweer 9 gram zwaarder dan de HS65. Zeg dat je regelaar (40A) 10 gram zwaarder is. Dan zit je al bijna op 20 gram meer.

20 gram is niet veel, maar op een AUW van 450 gram, is dat toch bijna 5%.

Als je een zwaardere servo wil, zou je de HS81MG kunnen overwegen... die is ook zwaarder qua gewicht, 6 gram, maar soit.

Wat je je wel moet bedenken.. als de HS65 het niet aankan, dan vraagt het vleugelmechanisme dus nogal wat kracht. Dat wordt in de lucht erger. Het kan dus zijn dat in de lucht alsnog die sterkere servo het niet aankan.

Dat is dan nog het 'good case scenario'. Het kan ook dat in de lucht die zwaardere servo je BEC gaat overbelasten, je BEC uitfikt, of er mee ophoudt, en je toestel onbestuurbaar de grond in gaat..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Henri,

het toestel weegt nu in totaal 444 gram !
Dat is dus met de zwaardere servo, de (volgens mij) iets zwaardere Turnigy regelaar en met een 3S1P 750 mAh pakketje.

Wat ik dit weekend nog ga proberen is om de Align regelaar er terug in te steken omdat de Turnigy bij een andere motor hoort die ik nog wil gaan inbouwen. Dat zou betekenen dat ik iets kan winnen op het gewicht van de regelaar (enkele grammetjes). Als ik er dan ook nog een 81MG in zou steken, scheelt het ook weer 3 gram.

Misschien kan ik er een 3S1P 1500 mAh pakket insteken.

Wat je "uitfik" procedure betreft, dat kan altijd gebeuren ! Dat spreek ik niet tegen. Het is wel zo dat het toestel meestal zal gevlogen worden met de vleugels naar voor. En op dat moment is er volgens mij geen kracht op de servo want de vleugel wordt met "veertjes" dan in posities geduwd. Dus op dit moment zal "proberen" het enige scenario zijn. Als ik dus de andere servo heb !

Groetjes,

Davy
 
Aan allen,

Even trachten de gemoederen te bedaren...

Met wat logisch nadenken en wat kennis van elektronica kan dit topic worden afgesloten vooraleer er gewonden vallen :D


Davy,


De oorzaak van jouw probleem heeft niets te maken met de servo die je gebruikt nog met de capaciteit van de LiPo-pakketjes, doch wel alles met het BEC van de regelaar in combinatie met het aantal LiPo's die je gebruikt.



Uit wat kan opgemaakt worden uit het filmpje en hetgeen je zelf hebt meegegeven is dat heel eenvoudig af te leiden:

1. Je servo laat de vleugels mooi bewegen, weliswaar voor een beperkte tijd.
Moest je servo niet sterk genoeg zijn zou ie de vleugels gewoonweg niet in beweging krijgen (ook niet één keer), wat dus niet het geval is want ze verstellen snel én soepel.
De servo als oorzaak is hiermee uitgesloten.

2. Je accu-pakketjes hebben voldoende capaciteit en C-waarde, die hebben geen enkel probleem met het leveren van die luttele ampères die servo's en ontvanger vragen.
Het feit dat je motor, die een veelvoud van de stroom van de servo vraagt, vol gas draait met hetzelfde pakket bevestigt dit.

3. Met het geladen :) 4,8V NiMh-pakket en de servotester gaat alles perfect, met de 3S LiPo-pakketten van 11,1V aan de regelaar gaat het echter maar voor even goed.
Combinatie 3S LiPo & de regelaar blijkt dus geen goede keuze.

4. Bij bedienen van de servo krijgt de regelaar warm, zonder dat je motor draait. Dit geeft aan dat de regelaar 'moeite' heeft met hetgeen ie op dat moment doet: je servo aandrijven. En welk deel van de regelaar levert stroom aan de servo's? Hahà, het BEC-gedeelte...


Wat valt er te vertellen over BEC?

Een BEC levert meestal 5V à 5,5V aan servo's en ontvanger, bij mini-ontvangers kan dit lager zijn, 3,2 à 4,5V daar in combinatie ook meestal servootjes werkend op die spanning (dienen) gebruikt (te) worden.
Het merendeel van de servo's heeft 4,8V als nominale werkspanning, 5V BEC is dus ruim voldoende.
De stroomsterkte die het BEC kan leveren variëert echter meer en is afhankelijk van de maximale motorstroom die de regelaar kan leveren en het aantal cellen dat je kan gebruiken.

De 'key' is het laatste wat ik hierboven schreef, nl. het aantal cellen dat je kan gebruiken.

Het BEC-circuit levert 5V aan je servo's en ontvanger, het gebruikte accu-pakket heeft echter een nominale spanning van bvb. 7,4V (2S) of 11,1V (3S). De vraag die je je daarbij dient te stellen is: waar gaat het spanningsverschil naartoe?

Het is zo dat het BEC-circuit het spanningsverschil van 7,4V-5V=2,4V (2S) of 11,1V-5V=6,1V (3S) dient 'weg' te werken. Dit 'wegwerken' veroorzaakt warmte. Een teveel aan warmte zorgt ervoor dat het BEC minder energie kan leveren.

Uit bovenstaande blijkt dat bij het gebruik van 3S er meer spanning dient te worden gedissipeerd dan bij 2S, de warmteontwikkeling is bij 3S dus groter dan bij 2S.
Wens je een 2S-3S regelaar te gebruiken met 3S in het gebied tegen zijn maximale motorstroom aan in combinatie met 4 servo's, besef dan dat je de BEC gewoonweg overbelast.
Beter is dan een 4S regelaar te gebruiken of een een 2S-3S regelaar met een BEC van 2 à 3A.
De meeste regelaars hebben een BEC die 'slechts' 1 à 1,5A kan leveren.

Vooraleer je een regelaar aanschaft/in gebruik neemt dien je steeds na te gaan wat de BEC kan leveren EN BIJ WELK AANTAL CELLEN.
In de gebruiksaanwijzing van de meeste (goedkope) merken staat daar zelden iets over geschreven, je dient dus je gezond verstand te gebruiken.

Dit doe je als volgt:
Sluit het accupakket, motor, ontvanger en servo's die je wenst te gebruiken aan.
Laat, indien mogelijk, de motor vol gas draaien en belast terzelfdertijd alle servo's samen gedurende een 10-tal seconden maximaal.
Dit doe je door op één of andere manier lichtjes druk op de servo-armpjes te zetten zodat ze gaan 'ronken'. Eén van de servo's bedien je met de zender heen en weer terwijl je lichtjes een gelijkmatige tegendruk op het armpje geeft door er bijvoorbeeld een gewichtje aan te hangen.
Door dit te doen trekken de servo's hun bijna maximale stroom en is dus ook de belasting van het BEC-circuit zo goed als maximaal.
Blijft de servo na enkele keren over-en-weer even soepel en snel bewegen kan de BEC de gevraagde stroom met zekerheid aan.
Worden de bewegingen trager of stopt de servo zelfs geeft dit aan dat de BEC op zijn knieën gaat.



Maximum aantal cellen in combinatie met BEC is iets waar weinigen bij stilstaan en waardoor al menig vliegtuig ongewild is naar beneden gekomen!


Concreet nu.
Om voor jezelf vast te stellen dat wel degelijk het BEC de oorzaak is kan je verschillende zaken testen:


1. Gebruik het 3S LiPo-pakket en hou de vleugels een 5 à 10 seconden tegen halverwege de verstelling van de servo.
Waarom halverwege? Een servo verbruikt meer stroom tijdens het verstellen dan tijdens het trachten te behouden van een positie.
Je zal zien dat je na het tegenhouden nog minder bewegingen kan maken dan voorheen.
Het BEC warmt door het nog hoger stroomverbruik tijdens het tegenhouden nog vlugger op en gaat dus ook vlugger door de kniëen.

2. Herhaal hetzelfde nadat het BEC is afgekoeld en je zal zien dat je opnieuw hetzelfde aantal bewegingen kan maken.
Het BEC heeft zich tijdens de afkoelfase kunnen herstellen en werkt opnieuw zoals voorheen.

3. Gebruik een 2S LiPo pakket en je zal zien dat er geen enkel probleem is, althans niet als het BEC 1 à 1,5A aankan.
Er dient heel wat minder spanning te worden omgezet in het BEC en dus heel wat minder warmte ontwikkeling.

Elk van deze 3 zaken is het bewijs dat het BEC van de regelaar de oorzaak is.
Als je 3S wil blijven gebruiken moet je je regelaar dus vervangen door één met een zwaardere BEC (2 à 3A) of door één te gebruiken goed voor 4S of meer.
Alles zal perfect werken.




Nog even ter info:

Zoals Hezik reeds schreef, capaciteit kan wel degelijk een rol spelen, dit voornamelijk wanneer er kleinere pakketjes met lage C-waarden worden gebruikt. Denk maar aan NiMh-celletjes van bvb. 650mAh.
Deze hebben een hogere inwendige weerstand dan cellen met een hogere capaciteit.
Wanneer die kleine celletjes stroom leveren is er door de grotere inwendige weerstand een grotere spanningsval binnenin het celletje en aldus een lager afgiftespanning aan de verbruiker.

Even verduidelijken adhv een voorbeeldje:

650mAh NiMh celletje: inwendige weerstand Ri 15 milli-Ohm (R: resistor, i: internal, Ohm: eenheid van elektrische weerstand, milli: 1 duizendste)


1700mAh NiCd cel: Ri 4 milli-Ohm


Als beide cellen een stroom van 5 A (Ampère, eenheid van elektrische stroom) dienen te leveren en we er vanuit gaan dat de spanning van beide volgeladen cellen 1,4V is, zal de afgiftespanning van de cellen er als volgt uitzien:


afgiftespanning onder belasting = afgiftespanning zonder belasting - (Ri x A)

De volgeladen 650mAh-cel belasten met 5A levert dus 1,4 - (0,015x5) = 1,325V aan de pooltjes

De volgeladen 1700mAh-cel levert daarentegen 1,4 - (0,005x5) = 1,375V aan de pooltjes

Bestaat het accupakket uit bvb. 7 cellen is er bij 5A respectievelijk een spanningsval van 0,525V en 0,175V.
Nu, 5A uit het voorbeeld is peanuts bij elektrische outdoor-aandrijvingen, bij hogere stromen is de spanningsval dus alsmaar belangrijker.


Het is overduidelijk dat capaciteit wel degelijk een rol speelt.
Kleinere cellen met weinig capaciteit hebben doorgaans een hogere inwendige weerstand.
Bij die cellen zorgt een hogere stroom voor een hogere spanningsval en dus lagere afgiftespanning van de cellen.
Het spanningsverlies binnenin de cel gaat verloren onder de vorm van warmte.
Om de warmteontwikkeling binnen redelijke waarden te houden, omwille van veiligheid en levensduur van de cel, geeft men steeds een C-waarde op. De steeds hogere C-waarden van de laatste generaties cellen geven aan dat men heel wat vooruitgang heeft geboekt bij het zoeken naar manieren om de inwendige weerstand (en dus de spanningsval) naar beneden te krijgen.
Er zijn reeds LiPo's in de handel die kortstondig 90C kunnen leveren en de vooruitgang staat niet stil.
Over 5 à 10 jaar zullen nieuwe technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn de huidige LiPo's met groot gemak overtreffen.

Om af te ronden:

Je schrijft dat je probleem met het vervangen van de servo door een zwaarder exemplaar is opgelost.
De uitleg daarvoor is:

1. Ik meen in het filmpje te horen dat de servo met ingeklapte vleugels stond te 'ronken' (stond, want ie is er nu uit).
Als dit effectief het geval was trok ie in die stand onnodig veel stroom.
Je kon dit verhelpen door je dual-rate te verstellen.

2. De servo die je momenteel gebruikt zal dit wellicht niet doen en belast zodus het BEC een stuk minder.

3. De servo die je nu gebruikt is een 2-standen type specifiek voor intrekbare landingsgestellen, ... en vleugelverstelling.
Die servo's hebben een andere overbrengingsverhouding om snel en soepel van de ene naar de andere stand over te gaan. Trekkracht is doorgaans hoger dan een 'gewone' servo.

4. De nieuwe servo is zwaarder en verbruikt minder stroom dan een kleiner exemplaar om hetzelfde aan te sturen.




Mvg,

Wim.

p.s. Bedenk dat de veelgebruikte microservo's echte stroomvreters zijn en onder maximale belasting tot ca. 1A stroom kunnen trekken, een BEC van 1A met 4 zulke servootjes en het maximaal aantal cellen is sowieso om problemen vragen.



KLAP KLAP KLAP KLAP KLAP (applaus voor mezelf!)
 
Back
Top