Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ja, daar zit verschil in.
Grotere tandwielen hebben grotere contactvlakken (en tanden glijden altijd langs elkaar) dus meer wrijvingsverlies.
Maar grotere tandwielen kunnen daarmee wél grotere krachten overbrengen.
Massa in beweging brengen (versnellen, vertragen) kost energie, is die massa éénmaal in constante beweging dan is geen energie meer nodig.... Het gewicht van de tandwielen speelt ook een rol want er moet immers een grotere massa in beweging komen of worden gehouden.
die massa éénmaal in constante beweging dan is geen energie meer nodig.
Is juist NIET compact.... de tandwielen moeten achterlijk groot zijn (moduul heeft niks met afmetingen van het tandwiel zelf te maken) om die kleine tandjes heel te houden...zie je het al voor je, een auto versnellingsbak in moduul 0,5.
Heel compact maar hoe lang leeft het...
Even los komen van tandwielen, want ik denk dat jij ander probleem/rekenarij in gedachten hebt dan ik. Ik doelde op het volgende, en ik denk dat dit geen nieuws is voor jou ...@Ron, of je een tandwiel van 100 kg of van 1 kg. in beweging moet houden maakt toch heus wel uit in energieverbruik toch ?
bij 40 naar 40 heb je iets minder verlies dan bij 10 naar 10. Bij 40-40 is het verlies ongeveer 1%, en bij 10-10 is het ongeveer 1% (zie post #9).