Krick steam launch Victoria

@Raf: in de nieuwste Modellwerf staat het verslag van de Borkum dus als de Victoria ooit in de Modellwerf heeft gestaan dan graag het nummer van die uitvoering (kan ik na bestellen, ben pas 3 jaar abonnee).
In de ModelbouwAkteel staat het bouwverslag van de combinatie Krick Victoria met de stoommachine Victor in drie delen. De eerste delen staan in de editie's van september en november. In de eerste editie van 2008 komt het laatste deel. 't zal je niet verbazen dat mijn Victoria ondertussen stomend haar rondjes vaart.

Jouw Victoria begint er trouwens ook knap uit te zien Chiel!

Jos

Laatst bewerkt:
Stoom

Ga je daar ook een stoommachien in zetten en zo ja:confused:
Wat voor een Bijv merk of model:rolleyes:
Dubbel of enkel met schuiven of van die kanteldingen:confused:
mvg
Frederik:D
Cheddar bestaat niet meer (nieuw)
De man is overleden.
Misschien nog een of andere winkelier of tweede hands.
Gebouwd worden ze in elk gevaal niet meer:mrgreen:

Zoals je op mijn website kunt zien, ga ik er een Cheddar puffin stoommachine erin zetten. De samenwerking tussen krick en cheddar was al heel oud en ik vond dat ik die combinatie moest gebruiken. Het heeft aardig wat moeite gekost om de set bij elkaar te krijgen, maar het geeft een mooi plaatje. Momenteel heeft 'Stuart models' de lijn overgenomen en de eerste modellen gefabriceerd. voor z'n 900 pond heb je dan weer een mooie machine. Ik vind zelf dat je dan beter een regner machine erin kunt zetten. Deze zijn dan wat goedkoper,maar zien er ook mooi uit.

gent2007_0619_122751AA.jpg

Wat denk je hier dan van
mvg
Frederik:D:D

verbazing

Ik zag tot mijn verbazing het vliegwiel aan de kruiskoppeling zitten:rolleyes:
Dat gaat waarschijnlijk je kruiskoppeling kosten.
En misschien ook nog schade aan de boot.
Als dat er met een gang tussenuit knikkerd:confused:
mvg
Frederik:D

frederik,

Allereerst heb je een mooie machine gebouwd. Het lijkt me wel een zware twee cilinder, zal dan ook wel in een behoorlijke boot moeten. Ik vind het altijd erg mooi dat mensen met een draaibank zulke mooi stukjes techniek kunnen maken. Wellicht ga ik dat ook eens proberen als ik mijn vrouw zover krijg.

Over het vliegwiel heb ik mijn twijfels. Technisch gezien hoeft er geen vliegwiel tussen, maar ik denk dat het wel extra zou kunnen helpen bij lage snelheden. Ik denk eerlijk gezegd dat het geen probleem zou moeten zijn voor de kruiskoppelingen. De puffin stoommachine is nou niet zo sterk dat ie de kruiskoppelingen uit elkaar zou kunnen drukken. Tevens is het een mooie opvulling van de ruimte. (ik heb de stoommachine zo gemaakt dat ie ook mooi in de kast staat.) Ik heb reeds enige keren proefgedraait en het werkt als een tierelier. De vraag is natuurlijk hoe hij in het water reageerd. Ik heb namelijk geen bad om het uit te proberen. Ik zal het zeker in de gaten houden.

Chiel: toen ik dit
PICT5861.JPG
plaatje zag, begon ook ik mijn twijfels te krijgen over deze constructie.
Het vliegwiel is opgehangen tussen twee candanassen.
Als er ook maar iéts onbalans is zit, kan het geheel gaan slingeren.
Gevolg: de schroefas slingert mee in het lager, het lager gaat uitlubberen waardoor wellicht lekkage. Om maar niet te spreken van het risico dat het vliegwiel er uit vliegt en letterlijk 'vliegwiel'wordt...:puppydogeyes:
Een oplossing zou zijn:
Een langere schroefas met één cardan aan je motor, en op de schroefas het vliegwiel. Of een langere uitgaande as op je machine met daarop je vliegwiel, maar dat zal wel moeilijker zijn.
Voor de rest: Prachtige modellen! Mijn complimenten. :proost:

Persoonlijk zou ik de machine iets dompen zodat de as in lijn staat met de machine.
Iedere *onderbreking* van de as veroorzaakt trillingen die de boot geen goed doen.
Op de lange termijn is het zelfs mogelijk dat het (matig) trillen de schroefas compleet loswrikt uit de boot met als gevolg lekkage.
Over het vliegwiel kan ik zeggen dat deze juist nodig is bij dit soort kleine machientjes.
Omdat het machientje weinig kracht heeft zet het vliegwiel door daar waar het kracht te kort komt en dat is in de dode slag van de cilinders.
Voor de rest......mooie boten !!

Wellicht kan ik een scharnier inbouwen zodat de stoommachine in lijn komt met de as. Dan komt het geheel wel verder naar achteren te liggen. Misschien heb ik dan nog wel ruimte voor een water basin en een handpompje. Zo blijven we natuurlijk wel het model ontwerpen totdat hij te water gaat. Dat is natuurlijk wel het mooie aan modelbouwen.

Neem / maak een (messing) buisje wat over de as van de machine past EN over de uitgaande as.
LET OP, maak het buisje wel zo dik dat je er schroefdraad voor de stiftboutjes in kan maken.
Zet het buisje over de uitgaandeas en probeer nu de machineas in lijn te krijgen zodat deze ook in het buisje past.
Vul onder de machine de ruimte op met spieen / kegjes of ringetjes om de bevestigings boutjes.
Monteer daarna het vliegwiel op het buisje en zo dicht mogelijk bij de machine.
Wil je toch een koppeling, monteer er dan 1 (uitgaande as kant) zodat je zo min mogelijk bewegende delen hebt tussen machine en uitgaande as.

Momenteel ook bezig met bouw Victoria

Hallo,
Mag ik mij even voorstellen, ik ben Patrick en ben woonachtig in België.
Momenteel ben ik ook bezig met de bouw van de Victoria. De stoomketel die ik heb aangeschaft is de 'Victor' van Krick. Dit is trouwens mijn eerste project. De stoomketel staat op een mooie messing plaat en als ik deze plaats zoals voorzien zal ik een 'kniekoppeling' moeten gebruiken waar ik niet zo tuk op ben. Ik heb nog alle vrijheid om dit te veranderen. Een mogelijkheid zou kunnen zijn om de messingen plaat te buigen vanaf het motor gedeelte om zo in de lengte richting van de schroefas te komen. In modelbouw aktueel zijn ze schijnbaar van plan om ook een kniekoppeling te gebruiken. Iemand zijn goede raad a.u.b.:xmas:

ivm dat vliegwiel. Is dit niet een gyroscoop eigenlijk? Je hebt een zwaar stuk ijzer flexibel opgehangen. Bij bochten en golven gaat die schijf proberen haar orientatie te behouden, met als gevolg grotere krachten op de koppelingen.

Je hebt als het ware een gyroscoop die je boot stabiel wil houden.

PAtrick

ivm dat vliegwiel. Is dit niet een gyroscoop eigenlijk? Je hebt een zwaar stuk ijzer flexibel opgehangen. Bij bochten en golven gaat die schijf proberen haar orientatie te behouden, met als gevolg grotere krachten op de koppelingen.

Je hebt als het ware een gyroscoop die je boot stabiel wil houden.

PAtrick

Hi HA Perk je heb me nu dan toch echt geholpen hoor:rolleyes:
Kijk het zit zo he.
Hij heeft het vliegwiel vertikaal schuin gehangen :confused:
Dat machientje kan makkelijk 3000 toeren aan hoor.
Bij zo.n toerental: zal dat vliegwiel proberen zijn vertikale stand te behouden .En dat is in dit geval recht vertikaal.
Met het gevolg als dat het aan de machinezijde naar beneden wil en aan de schroefaszijde omhoog wil drukken/trekken.
Daar mee heeft hij grote kans, als dat hij zijn schroefaskoker los trekt.
En/ of ze.n koppeling uit elkaar trekt.
Een girokompas werkt immers ook zo.
Dat vliegwiel wil altijd; hoe dan ook naar ze.n eigen stand toe.:p
mvg
Frederik:D:D

Zou je even een foto kunnen plaatsen van dat machientje A U B
En is de ketel van messing of koper.
mvg
Frederik

Back