Kristallen en zenders...

Dag allemaal,

Een beginnersvraag, ik heb begrepen dat zenders actief zijn in een bepaald frequentiebereik, bijv 35MHz voor modelvliegers.
Om onderscheid te maken met andere zenders wordt dus via een kristal een exacte frequentie ingesteld.
De frequentie van dit kristal staat dus voor een bepaald kanaal toch?

Dit kristal wordt dan in de zender geplaatst, maar toch ook in de ontvanger lijkt me?
Als je een zender en ontvanger koopt zit er dan ook een bepaald kristal bij? Zo ja is dat dan een vrije keuze?
Wanneer je vliegt bij een club bijvoorbeeld hebben zij dan een eigen reeks kanalen die gebruikt worden, en worden kristallen dan toegewezen?

Hoe gaat zo iets in zijn werk?

Alvast bedankt,

Roy

Je hebt 27Mhz, 35Mhz en 40Mhz.. 35 Mhz is eigenlijk alleen voor vliegtuigen, 27Mhz wordt doorgaans alleen door speelgoed gebruikt en 40Mhz is dan de rest.

Er zit inderdaad een kristal in de zender en in de ontvanger. Die kristallen hebben een kanaalnummer. Als je een zenderset koopt, krijg je daar 'at random' een kanaalnummer bij. Veel winkels hanteren daarbij de regel dat als blijkt dat bv. dat kanaal lastig is op je club, dat je dan het kanaal mag ruilen. Sowieso zijn de kristallen ook los te krijgen,

Tegenwoordig zijn er ook synthesizer zenders en ontvangers, die werken niet meer met kristallen maar daar is op een manier een kanaal op in te stellen, bv. door een draaischakelaar of via een keuze in een menu.

Hoe een club met kanalen omgaat, is per club verschillend. Zo zijn er clubs die dicht bij elkaar in de buurt zitten en afgesproken hebben dat bv. de ene club alleen even kanalen of kanalen tot een bepaald nummer zal gebruiken, zodat de andere club de rest kan gebruiken. Mijn eigen club (MVC midden nederland) heeft niet echt een systeem voor kanaalkeuze; het is daar een kwestie van goed de knijperkast in de gaten houden om een kanaal te vinden wat niet veel gebruikt wordt. Er zijn ook clubs die vol zijn als alle kanalen bezet zijn. Hoe dan ook, daar zijn geen vaste regels voor. Vraag even bij jouw club hoe men dat geregeld heeft.

Vragen welk kanaal vrij is, kan lastig zijn bij een club. Immers, iedereen heeft daar ook een stuk eigenbelang in, men zal zijn/haar eigen kanaal altijd willen beschermen. Hoe minder mensen op jouw kanaal, hoe beter.

Dag Stefan en Hezik,

Bedankt voor de reacties, het is een stuk duidelijker nu :)
Toch nog een vraag, wanneer je de zender koppelt aan de pc voor simulatie, kan hij dan ook nog uitzenden? Of moet je het kristal altijd verwijderen of misschien een bepaalde modus activeren?

groet,

Roy

Als je je zender zo koppelt aan de PC, zend hij ook uit. Wil je dat niet, moet je het kristal er even uithalen..

RBRCH zei:
........Toch nog een vraag, wanneer je de zender koppelt aan de pc voor simulatie, kan hij dan ook nog uitzenden? .......

Bij sommige merken zenders zo als bij voorbeeld bij o.a. alle Multiplex'en en sommige Futaba's verbind je op de kabel naar de simulator twee pennetjes door (is bij een officiëlle zender -> simulator kabel al voor je gedaan :-)) .... hierdoor wordt het zendgedeelte uitgeschakeld, en hoef je dus geen kristallen te verwijderen .....

hezik zei:
Tegenwoordig zijn er ook synthesizer zenders en ontvangers, die werken niet meer met kristallen maar daar is op een manier een kanaal op in te stellen, bv. door een draaischakelaar of via een keuze in een menu.

Ik zit wat rond te neuzen bij diverse zenders en zag dat een FF9 ook een synthesizer heeft, dat is dus hetgeen jij bedoeld?

Maar om het kanaal dan te veranderen moet de zender dus aangezet worden, kan dat geen storingen veroorzaken wanneer iemand actief is op het kanaal waar de zender op stond toen je hem aanzette?

Roy

wat bedoel je?
zijn deze systemen niet gemakkelijk?
ik wou net een nieuwe zender met een synthesizer in kopen.

De veiligheid van een synthesiser staat en valt met de discipline van de gebruiker. Als je regelmatig van frequentie wisselt, kan het gebeuren dat je de verkeerde knijper van het frequentiebord pakt, met alle gevolgen van dien.

@Ron,
Dit geld natuurlijk ook voor frequente frequentie hopper's met kristallen ..... alleen synthesizer (in combinatie met ditto ontvanger) hebben wat makkelijker vrijheid in kanaal keuze, maar ik moet per kanaal minimaal 4 kristallen hebben 1 x zender, en minstens 3 verschilende (Futaba en MPX "normaal" + één "micro") voor de ontvangers en dan kan ik nog niet alles tackelen ... en bij alleen een gesynthesizeerde zender heb ik nog steeds een berg(je) kristallen nodig voor mijn ontvangertjes ....

in mijn club heb je maar één fequentie.
Nu met de nieuwe zenders is er een nieuwe regel bij.
dwz dat je alleen mag van fequentie veranderen als er niemand vliegt of je verandert ze thuis.

elbartoke zei:
... dat je alleen mag van fequentie veranderen als er niemand vliegt of je verandert ze thuis.

Is met de nieuwe Multiplex Cockpit SX niet meer nodig ....
Bij het opstarten wordt geen RF uitgezonden maar vraagt hij om bevestiging van de ingestelde frequentie, kort tikje op de 3-D knop en het is oké, druk je deze langer in dan blijft de RF uitgeschakeld en kan je rustig gaan frequentie hoppen ...... een wel of niet knipperend ledje bevestgd de status van het RF gedeelte .....

Heb je de "Channel-check-plus" module, dan wordt er zelf geen RF ingeschakeld als hij een clash detecteerd met een reeds aanwezige actieve zender .... alleen bij het inschakelen ;-)....

die ben ik niet van plan om te kopen.
ik dacht eerder aan de multiplex royal evo 7
of de graupner mx-16

Een Cockpit SX kan bijna alles wat een Royal EVO 7 ook kan en een is stuk goedkoper :-) ... maar hoe de synthesizer van de EVO's werkt :?: ..... bij de oude stoeptegels stel je de frequentie op de RF module in d.m.v. draaischakelaars terwijl de zender uit staat (dus ook niet echt "gevaarlijk" voor de mede vliegers) .....

ik heb zo'n evo al in zijn werk gezien
je zet de zender op en hij zendt niets uit dan druk op de enter knop en zendt de zender uit.
als je van kanaal wil veranderen kom je in een menu en stopt de zender met signalen te geven.
als je van kanaal verandert hoor je een geluid.
als je het juiste kanaal hebt gekozen dan druk je op enter en je de zender uit.
als je de zender aanzet moet je weer op enter drukken voor hij uitzendt.

Dag allemaal,

Wat verschillende ervaringen dus met synthesizer systemen, wanneer je vaak moet wisselen kan ik mij voorstellen dat het wel handig is.
Maar hebben jullie de ervaring op vliegclubs dat het lastig is om steeds te moeten wisselen?
Ik begrijp ook dat velen vaak op hetzelfde kanaal vliegen? dan valt het wisselen wel mee lijkt me, toch?

groet,

Roy

ik lees bij een aantal zenderdraadjes ook over zendmodules. ik begrijp daaruit dat wanneer een zender een verwisselbare zendmodule heeft de frequentie range te veranderen is door het plaatsen van een ander zendermodule. Bijv 40 ipv 35mhz.

is het nu ook zo dat de ff9 de software standaard uitgelegd heeft op een synthesizer, maar of deze functionaliteit gebruikt kan worden afhangt van het zendmoduul?
kortom, je zou een ff9 kunnen kopen met een standaard 'vaste 35mhz' module, en als je later toch de synthesizer wilt gebruiken je alleen een nieuwe zendmodule plaatst?

Alvast bedankt!

Roy

In een FF9 kan een zendermodule-met-kristal worden gemonteerd of een synthesizer-zendermodule. De software van de zender heeft hiermee niets te maken. De frequentie van het synthesizer module stel je met twee draaischakelaars in op het zendermodule, dus niet via een instelmenu op het display. Het is overigens niet te adviseren om te beginnen met een zendermodule-met-kristal met het idee in het achterhoofd om later over te stappen naar een synthesizer-module. Zendermodulen zijn namelijk nogal stevig geprijsd.

Je ziet trouwens bij meerdere merken, dat er voor diverse zendertypen synthesizer-modulen zijn, die je met twee draaischakelaars in moet stellen. Hierbij kun je aan de stand van de schakelaars zien op welke frequentie er wordt uitgezonden.

Bij zenders met menu-gestuurde synthesizer-modulen wordt er altijd gevraagd of het hoogfrequent ingeschakeld moet worden. Bijv. bij de Royal Evo van Multiplex moet je na het inschakelen ook nog de enter-toets indrukken. Bij andere zendertypen moet men soms nog meer doen. Bijv. bij de MX16S van Graupner verschijnt er eerst een kanaalnummer in beeld met de vraag of het hoogfrequent ingeschakeld moet worden. Je moet daarbij eerst de cursor van 'no' naar 'yes' verplaatsen en vervolgens op 'enter' drukken.

Back