kristallen zender

• Topicstarter Topicstarter TnT nelis
  • Startdatum Startdatum
T

TnT nelis

Guest
ik heb kristallen van een 27 zender liggen kunnen die ook in een 40 zender want ben van plan een 40 zender te kopen?

?? Met een heeeel klein beetje nadenken geen enig idee wat het juiste antwoord zou kunnen zijn??? :roll:

Dit hoort in 'Model electronica'

je hebt een 40 mhz zender...
en je vraagt of er kristallen van een 27mhz in kunnen...

als dat zou kunnen, waarom zouden er dan 40 mhz en 27mhz zenders zijn? :roll:

je kan alleen maar andere kristallen in een zender doen die echt dichtbij het frequentie gebied van de zender zelf liggen. Het schijnt dat je 41 mhz kristallen in een 40 mhz zender kan doen zonder dat dat problemen geeft. Alleen mag je geen 41 mhz gebruiken (geloof ik :? ) in nederland dus heeft dat niet zo heel veel nut. Maar 27 in een 40 kan echt niet

Ja en nee.

Vroeger in een Robbe Economic nog wel eens gedaan maar eigenlijk is het geen succes....

In de zender maar ook ontvanger zitten bandfilters op die frequentieband, de kristal verfijnt dat alleen maar. De huidige zenders moeten aan meer eisen voldoen en kennen betere filters.

Dan is er een verschil tussen FM en AM.

Bij AM is de ontvanger kristal 445kHz lager dan de zender kristal.
Bij FM is de ontvanger kristal 10kHz lager dan de zender kristal.
Hierdoor kan je nooit kristalparen tussen AM/FM uitwisselen.

nee en ja :)

Bij FM is de ontvanger kristal 10kHz lager dan de zender kristal.
Nee, ook 455kHz.

Hierdoor kan je nooit kristalparen tussen AM/FM uitwisselen.
Er zijn vele soorten kristallen en je kan dus om meer redenen verschillen hebben.
In het algemeen: merk bij merk, type bij type houden.
Dus Ja. Goed advies.

Ter aanvulling bij Harold.
Het verschil is bij gewone ontvangers is altijd 455kHz ongeacht of het AM of FM is, geen probleem dus.
Tegenwoordig heb je echter ook Dual Conversion ontvangers (dubbel super in het Nederlands). Bij deze ontvangers is het onvangerkristal 10,7MHz HOGER dan het zender kristal. Let op, het is 10,7MHz en niet 10,7kHz! Mogelijk zijn er ook ontvangers waar het 10,7MHz lager is maar die heb ik nog nooit gezien.
Al met al is het advies van Harold: merk bij merk, type bij type, het enig juiste advies!

Back